Nicolas Grospierre, "Bank, skrytki #2 B", 2009/2011, fotografia, 100 x 200 cm, fot. dzięki uprzejmości BWA Warszawa
Idea projektu "Bank" zaczęła rodzić się w 2008 roku, tuż przed wyjazdem Nicolasa Grospierre'a do Nowego Jorku.
Na początku chodziło o dokumentowanie pustych przestrzeni, w których kiedyś znajdowały się bankowe skarbce. Tematem miała być potęga kapitalizmu zapisana w jego architekturze. Ale akurat w tym samym czasie zbankrutowali Lehmann Brothers, bankowa rzeczywistość pogrążyła się w chaosie. Skarbce największych finansowych instytucji okazały się równie puste jak te na zdjęciach Nicolasa Grospierre'a. Artysta, skądinąd absolwent kuźni kapitalistycznych kadr, czyli London School of Economics, zorientował się, że przygotowuje projekt o ekonomicznym kryzysie.
Z czasem "Bank" ewoluował, stawał się mniej dosłowny, a bardziej metaforyczny. Nie był już (przynajmniej nie tylko) komentarzem na temat kryzysu, zmierzał raczej ku szerszej refleksji budowanej wokół fenomenu bogactwa. Mówił o tym, że milionerzy tacy jak Madoff bardziej opowiadali o swoich pieniądzach, niż je mieli. Bardziej tworzyli przed inwestorami odpowiednie wrażenie, niż naprawdę zarabiali. Ich bogactwo częściej było narracją niż faktem.
Grospierre w BWA Warszawa wpuszcza widzów do skarbca, jednak tym, co znajdują oni w środku jest… sztuka. Czyli efektowna fotograficzna instalacja. Żeby wejść do "Banku", trzeba kupić loteryjny kupon. To jeszcze jeden ironiczny gest, sugestia, że bogactwo nie jest już dzisiaj funkcją czy efektem pracy, ale rezultatem zwykłego szczęścia. Bogactwa nie da się przecież zaplanować, przewidzieć, podobnie jak nikt nie jest w stanie przewidzieć kursów giełdowych.
Wszystko razem składa się na realizację mocną wizualnie, ale nawiązującą także do ducha konceptualizmu. Grospierre wskazuje tu drogę, którą chce zmierzać w najbliższym czasie, już nie tylko jako fotograf, lecz raczej jako artysta, który fotografię traktuje jako jedno z dostępnych mediów. Tym razem proponuje i obiekt, i powiązaną z nim sytuację. "Bank" to fotograficzna instalacja, a zarazem skonstruowany wokół niej performance.
Otwarcie: 3 grudnia 2011, godz.19:00.
Wystawa czynna do 11 lutego 2012.
BWA Warszawa
ul. Jakubowska 16/3
03-902 Warszawa
www.bwawarszawa.pl
Źródło: informacja prasowa