Podczas 21. festiwalu eksperymentalnej sztuki dźwiękowej Audio Art można uczestniczyć w koncertach, performensach i instalacjach, a także w warsztatach i wykładach prowadzonych przez artystów redefiniujących znaczenie wielu pojęć związanych z muzyką.
Kompozycje biblioteki Polskiego Studia Muzyki Elektroakystycznej będą stanowić materiał instalacji miejskiej „Ucho Miasto”. Przetworzone i zmiksowane z naturalnymi odgłosami ruchu ulicznego utwory będą emitowane za pomocą różnego rodzaju systemów nagłośnień w kilkunastu punktach miasta.
W ramach festiwalu zaprezentowana zostanie opera Michała Jabłońskiego. Zeszłoroczna premiera kompozycji zamówiona przez festiwal muzyki współczesnej Warszawska Jesień wzbudziła skrajne emocje w środowisku krytyki muzycznej.
Do najciekawszych wydarzeń festiwalu należy projekt „Blackout” realizowany przez hiszpańskiego artystę Tres. Koncert odbędzie się w podziemiach Rynku Głównego, jego uczestnicy słuchać będą urządzenia generującego szum oraz otoczenia akustycznego maszyny. Emisja dźwięku i światła stopniowo będzie zmniejszana aż do uzyskania maksymalnego możliwego do osiągnięcia poziomu ciszy i ciemności.
W opisie wydarzenia przeczytać można:
„Podczas stopniowego wyłączania urządzeń i świateł odkrywamy coraz wyraźniejszy, lepiej definiowalny pejzaż dźwiękowy, za każdym razem mieszczący większą obecność ciszy. Ostatecznym celem tej podróży audio jest ciemność i atmosfera cofania się do ciszy na jej naturalnym poziomie, gdzie jakość słuchania staje się doskonała”.
Do Krakowa przyjadą także m.in. nowojorski kompozytor muzyki drone Phil Niblock, kolumbijska artystka Claudia Robles generująca dźwięki i interaktywne obrazy poprzez przetwarzanie fal mózgowych i galwanicznych napięć skóry. Horst Rickels i Robert Prawda zaprezentują instalację „Leslies” wytwarzającą „pejzaż dźwiękowy o wyimaginowanych właściwościach”.
Pełny program dostępny jest na stronie www.audio.art.pl. Wydarzenia festiwalu będą transmitowane przez internet.