W swojej twórczości Janek Simon zwraca szczególną uwagę na pozostałości kulturowego kolonializmu. Wrocławska wystawa będzie podsumowaniem dotychczasowych zainteresowań artysty tą problematyką. Zaprezentowane zostaną znane produkcje z ostatnich lat takie jak: "Rok Polski na Madagaskarze" czy "Misja Auropol"- nowy montaż filmu o zorganizowanej przez artystę rezydencji dla polskich artystów w utopijnym mieście Auroville w Indiach. Pojawi się także nowe przedsięwzięcie artysty: "Popiół i Diament w Nollywood", czyli remake polskiego klasyka filmowego zrealizowany w nigeryjskiej wytwórni filmowej przez tamtejszą gwiazdę reżyserii Nijiego Akkan, ukazujący historię wojny domowej w Biafrze.
W swoich przedsięwzięciach, takich jak organizacja "Roku Polskiego na Madagaskarze" czy realizacja nigeryjskiego filmu w oparciu o scenariusz dzieła Andrzeja Wajdy, Simon bada co w polskiej kulturze posiada charakter uniwersalny i jak odbierana jest rodzima kultura artysty na innych długościach i szerokościach geograficznych. Wiedza ta ma przyczynić się do zrozumienia naszej własnej pozycji w świecie. Obraz Polski prezentowany podczas wystawy "Podróże na Wschód i na Południe" ukazany jest przez pryzmat szoków kulturowych i chorób społecznych dzisiejszego świata: postkolonialnego podziału na świat "pierwszy", "drugi" i "trzeci", nacjonalizmu, ksenofobii oraz konsumpcjonizmu.
Na wystawie zostanie również zaprezentowany indyjski projekt artyst "Alang Transfer", eksplorujący ekonomiczne aspekty mapy świata. Simon sprzedał na aukcji w Belgii kolekcję obrazów i map znalezionych na największym na świecie złomowisku statków. Przedsięwzięcie to miało na celu wyeksponować globalne mechanizmy ekonomiczne współczesnego świata.
Wernisaż wystawy zaplanowany jest na 7 marca o godz 19.00.
Janek Simon jest autorem instalacji interaktywnych, filmów wideo, obiektów i akcji artystycznych. W latach 1996-2001 studiował psychologię i socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność artystyczną rozpoczął ponad dekadę temu. Posługuje się językiem sztuki konceptualnej do analizy współczesności. Charakterystycznym motywem w jego twórczości jest katastrofizm.
Źródło: Materiały organizatora, oprac. NZ