Andrzej Wajda w katalogu wystawy TEATR - FILM. PROJEKTY DLA SCENY I EKRANU Z LAT 1947-2000, obejmującej 99 rysunków i szkiców, napisał: "Wystawa ta jest pierwszym tego rodzaju pokazem moich prac dla teatru i filmu. W ogromnej większości pozostawały one wyłącznie moją tajemnicą, zawartą w licznych notatnikach i zapiskach, gdzie przeplatają się pomysły aktualnych i przyszłych prac reżyserskich. Nie są to projekty kostiumów, czy dekoracji w wypadku teatru, tym bardziej rozrysowane kadry przyszłego filmu. To praca wyobraźni, droga do uświadomienia sobie, czego tak naprawdę oczekuję od realizacji tych tematów, które pragnę ukazać widzowi. Może dlatego rysunki te pozostają przeważnie tylko w mojej pamięci, kiedy przystępuję już do pracy z aktorami na scenie lub planie filmowym. Rozpoczynam rysowanie zazwyczaj na długo przed planowaną pracą reżyserską, a porzucam je, kiedy rzeczywistość sceny lub ekranu zaczyna kształtować się na ich podobieństwo. Wystawa ta jest więc raczej obrazem złudzeń, jakie noszę w sobie przed realizacją moich reżyserskich zamiarów, niż materiałem rozwiązującym moje inscenizacyjne problemy. Ten fakt może być dla oglądającego tę wystawę widza najciekawszy, gdyż cała reszta naszej reżyserskiej udręki jest już tylko nieuniknionym kompromisem. Dziewięćdziesiąt dziewięć prac dla sceny i ekranu wystawione w krakowskim Centrum Manggha powstały w ciągu całego mojego życia w sztuce, zaczynając od prac studenckich z 1947 roku, rysowanych na wydziale scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, poprzez moje filmowe początki, KANAŁ oraz POPIÓŁ I DIAMENT, z których zachowało się bardzo niewiele rysowanych notatek, do pierwszej samodzielnej inscenizacji teatralnej KAPELUSZ PEŁEN DESZCZU, gdzie po raz pierwszy połączyłem moją pracę reżysera z obowiązkami scenografa, aż po ostatnie filmy: KRONIKA WYPADKÓW MIŁOSNYCH, KORCZAK, SZATOW I DEMONY, DANTON, czy WIELKI TYDZIEŃ. Wśród prac teatralnych wybrałem wszystkie, które przedstawiają moje zainteresowania Japonią. Przede wszystkim spektakl MISHIMA złożony z czterech nowych sztuk NO, wystawiony w Teatrze Starym w 1994, z okazji uroczystości otwarcia Centrum Manggha. Dalej japońska wersja mojej adaptacji scenicznej IDIOTY Dostojewskiego, wystawionej w Tokio i Osace pod tytułem NASTAZJA z wielkim onnagata Tamasaburo Bando w roli Nastazji i księcia Myszkina. Jest też kompletna inscenizacja spektaklu SANSHO-DAYU (opartego na znanym filmie Mizoguchi) realizowanym z amerykańskimi aktorami w Nowym Jorku. W wyborze dziewięćdziesięciu dziewięciu prac nie pominąłem moich inscenizacji w teatrach europejskich, jak DER MITMACHER w szwajcarskim Zurychu, SONATY WIDM w Teatrze Dramaten w Sztokholmie, czy WESELA z festiwalu w Salzburgu. Z moich polskich prac teatralnych jest NOC LISTOPADOWA z Teatru Starego i moje ostatnie spotkanie z teatrem - JAK SIĘ WAM PODOBA Szekspira ze studentami krakowskiej Szkoły Teatralnej. Pokazując na wystawie po jednej lub dwie prace z każdego spektaklu lub filmu, miałbym szansę przedstawić znacznie więcej tytułów, ale w pewnych wypadkach większa ilość prac na ten sam temat daje lepszy obraz moich zmagań reżyserskich z przyszłym filmem czy spektaklem teatralnym. Dlatego wśród zebranych tu prac znajdują się zarówno pierwsze szkice przyszłej przestrzeni scenicznej, jak również rysowany reportaż z prób NASTAZJI w Tokio. Kostiumy będące materiałem do rozmów ze scenografem DER MITMACHER, jak też projekty nigdy nie zrealizowanych spektakli : GROMIWOJA czy MAKBET.
Dziwić może natomiast nieobecność wielu moich znanych filmów. Niestety - powstawały przeważnie bez rysowanego wsparcia a jedynie we współpracy z aktorami i scenografem do czego wystarczyły same słowa."
Wystawa TEATR - FILM. PROJEKTY DLA SCENY I EKRANU Z LAT 1947-2000 powstała z okazji dziewiątej rocznicy otwarcia krakowskiego Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, którego powstania głównym inicjatorem był Andrzej Wajda i Krystyna Zachwatowicz. Wszystkie prace artysty prezentowane na wystawie zostaną przekazane w darze związkowi zawodowemu japońskich kolejarzy, którzy budowę krakowskiej Mangghi współfinansowali.
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (oddział Muzeum Narodowego) to jedno z najciekawszych muzeów krakowskich, gromadzi bogatą kolekcję sztuki Dalekiego Wschodu, której trzonem są zbiory Feliksa Mangghi Jasieńskiego (1861-1929), krytyka sztuki, mecenasa i kolekcjonera.
Wernisaż wystawy: 26 listopada 2003, godz. 18:00.