All About Freedom/Wszystko o Wolności jest wydarzeniem kulturalnym zainicjowanym przez Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Celem przedsięwzięcia jest prezentacja różnorodnych form artystycznych, których tematem jest problematyka wolności we współczesnym świecie. All About Freedom ma z założenia charakter interdyscyplinarny, łącząc dystynktywny wybór form filmowych z moderowanymi debatami, prelekcjami, koncertami muzyki alternatywnej. Struktura wydarzenia odzwierciedla mnogość perspektyw i kontekstów, w jakich lokuje się temat wolności.
W podzielonych na bloki tematyczne prezentacjach będzie okazja do skonfrontowania pojęć wolności twórczej, narodowościowej, przekonań i poglądów we współczesności, ale i wolności, która oznacza równość społeczną. Ten ostatni temat - szczególnie aktualny w kontekście 60. rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka - podkreśli debata oraz prezentacja krótkometrażowych filmów z 2. Międzynarodowego Konkursu Filmów Krótkometrażowych pod hasłem "Wszyscy ludzie są wolni i równi...".
W programie All About Freedom/Wszystko o Wolności znajdą się między innymi filmy: Matthew Barney'a, Aleksandra Sokurowa, Petera Greenaway'a, Lynn Hershmann oraz wyselekcjonowane obrazy dokumentalne z najważniejszych światowych festiwali wolnościowych.
Organizatorem projektu jest Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. W założeniu ECS ma być ośrodkiem krzewiącym idee demokracji i niepodległości, pełnić funkcje kulturalno-edukacyjne i społeczne. Instytucja ma być ulokowana na terenie Stoczni Gdańskiej. Sala BHP, gdzie w roku 1980 zostały podpisane historyczne Porozumienia Sierpniowe wraz z II Bramą Stoczni oraz promenadą wolności - szerokim traktem spacerowym prowadzącym do Nabrzeża, stanowić będą integralną część Centrum. Więcej informacji:
www.ecs.gda.pl.
PROGRAM "ALL ABOUT FREEDOM"
poniedziałek, 19 listopada 2007
Kino Kameralne, ul. Długa 57, Gdańsk
Otwarcie przeglądu "Uwikłanie w rzeczywistość - Granice wolności"
"Persepolis", reż. Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud, animacja
Persepolis (Persepolis), reż. Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud, 95 min, animacja, 2007
Opowieść o dorastaniu w Iranie podczas Islamskiej rewolucji, zrobiona w unikatowy i niebanalny sposób. Satrapi z wyczuciem i zaangażowaniem przetwarza własne doświadczenia, używając przy tym animacji jako środka filmowego wyrazu. Szeroka skala emocji zostaje oddana przy pomocy oszczędnych środków. Efekt jest zadziwiający. Główna bohaterka Marjane żyje w Iranie rządzonym przez fundamentalistów, w Iranie, który znajduje się w stanie wojny z Irakiem. Permanentne poczucie zagrożenia, ideologiczne ograniczenia, spadające bomby, aresztowania, przemoc i reżim stają się jej codziennymi doświdczeniami. Dziewczynka zostaje wysłana do Austrii, gdzie próbuje zasymilować się z ostracyzującym ją ze względu na pochodzenie otoczeniem. Po ukończeniu szkoły postanawia wrócić do Iranu, tęskniąc za rodziną. Po raz kolejny konfrontuje się z okrutną i skomplikowaną rzeczywistością. Film znalazł się w konkursie głównym w Cannes w 2007 roku. W Polsce nie był jeszcze prezentowany.
wtorek, 20 listopada 2007
Kino Kameralne, ul. Długa 57, Gdańsk
"Władza czyli zniewolenie" + prelekcja
Aleksander Sokurow - dyptyk o końcu totalitarnych wodzów: Moloch i Słońce
Aleksander Sokurow, jeden z najwybitniejszych współczesnych reżyserów o renomie światowej, uznawany za filmowego wizjonera, realizuje filmy fabularne, dokumenty i filmy wideo, w każdej formie stosując niepowtarzalny i wizjonerski styl. Te cechy sprawiają, że jego dzieła porównywane są z obrazami Andrieja Tarkowskiego.
Moloch (Moloch), 1999, 102 min., film fabularny
Historia jednego dnia z życia Hitlera i Ewy Braun spędzonego w posępnym zamku w Alpach Bawarskich z najwyżej postawionymi osobami z partyjnych, faszystowskich szczytów. W tę historię Sokurow wpisał analizę korzeni marności i tragedii władzy. Film przykuwa uwagę nie sensacyjnością tematu, lecz nieprzemijająca aktualnością. Jest w Molochu również przedziwne, surrealistyczne piękno, bohaterowie wykonują rodzaj danse macabre, przypominając odrealnione figury nieprzeniknionej gry. Obserwujemy nie-rzeczywistość, lecz misternie konstruowany spektakl dekonstruowanej władzy, która za pomocą teatralnych chwytów, celebrowania rytuałów, wsiąknięcia w mitologię, próbowała budować inny, własny świat.
Słońce (Solnce/The Sun), 2005, 110 min., film fabularny
Trzecia i ostatnia część trylogii Sokurowa poświęconej władcom absolutnym. Reżyser w swoich filmach o XX-wiecznych satrapach pokazuje samotność, na jaką skazuje władza absolutna. O wolności nie może być mowy. Władza zniewala równie skutecznie, jak jej brak. Cesarz Hierohito - główny bohater filmu - jest zakładnikiem swojej potęgi, bezsensownej wojny, którą prowadzi, jest ofiarą absurdalnie pojmowanej tradycji i honoru. Czuje się również więźniem swojego starzejącego się ciała, które przypomina mu bezlitośnie o jego bynajmniej nie-boskiej proweniencji.Zmierzch władzy sfotografowany został w dostojnym, spowolnionym rytmie, w barwach zgaszonych niczym po zachodzie słońca. Sokurow skupia się w filmie na momencie, kiedy cesarz, od którego decyzji zależą losy milionów ludzi, przewartościowuje swoje dotychczasowe przekonania i przy okazji ratuje własne człowieczeństwo.
środa, 21 listopada 2007
Kino Kameralne, ul. Długa 57, Gdańsk
"wolność Obrazu / Wolność Formy" - pokaz filmowy i debata artystyczna z udziałem gości specjalnych, historyków i krytyków sztuki, artystów.
"Daft Punk Elektroma", reż. Guy-Manuel de Homem-Christo i Thomas Bangalter, 2006, fabuła
Daft Punk Elektroma, reż. Guy-Manuel de Homem-Christo i Thomas Bangalter, fabuła, 2006.
Filmowy esej na temat człowieka i wolności, rodzaj oceny społeczeństwa USA. Jak w zabawie z negatywem, grafiką i odrealnieniem - kadry w tym filmie przypominają tradycję najbardziej eksperymentatorskich filmów z lat 70. Wszyscy bohaterowie w tym filmie noszą stalowe maski skrywające ich twarze. Miasteczko gdzieś w Kalifornii wydaje się modelową osadą pełną mieszczańskich przesądów i stereotypowego postrzegania. Para bohaterów zostaje z niego wygnana gdzieś na pustynię i jest w tym geście społeczności coś z przepędzenia pierwszych rodziców z Raju. Film bez dialogów i zbędnych słów. Dzięki doskonale dobranej muzyce ogląda się go jak wielki teledysk. Reżyserzy popisują się przed widzami skojarzeniami z największych filmów wszechczasów, cytują obrazy z Felliniego i mistrzów kina katastroficznego. Nie gardzą klasyką muzyki oraz obrazami z kina niemego. Nagromadzenie tylu cytatów nie obciąża go, przeciwnie, czujemy, że ktoś bawi się z dobrym wyczuciem humoru i umiaru.
Peter Greenaway - krótkometrażówki.
czwartek, 22 listopada 2007
CSW Łaźnia, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
"Ideologiczne opresje/transgresje - w poszukiwaniu Prawdy:
Strange Culture, reż. Lynn Hershman Leeson, USA, 2007, wideo, dokument.
Dziwna Kultura jest zapierającą dech w piersiach kroniką pomyłki sądowej, która dotknęła Steva Kurtza - amerykańskiego artystę, profesora college'u, członka politycznie indeksowanej grupy teatralnej Critical Art Ensemble. W 2004 roku Kurz przygotował interaktywną instalację dla Massachusetts Museum of Contemporary Art polegającą m.in. na testowaniu przez publiczność żywności oznaczonej jako "organiczna" na obecność genetycznie modyfikowanych organizmów. W tym czasie jego żona zmarła tragicznie na zawał serca. Kiedy artysta wezwał pogotowie, do galerii przyjechała policja. Zobaczywszy instalację (żywność zakupioną legalnie), wezwano FBI. Tuziny agentów przeszukiwały jego dom rekwirując rzeczy osobiste, książki, kota, a nawet ciało jego żony, oskarżając go o bioterroryzm. Film jest ostrzeżeniem przed trwającym w USA syndromem 11 września.
Przeciwnicy Szczęścia (Enemies of Happines), reż. Eva Mulvad, 2006, 58 min., dokument
Afganistan, rok 2003. W trakcie spotkania polityków otwierającego nowy rozdział demokracji "wyzwolonego" kraju, Malalai Joya, dwudziestoparoletnia Afganka domaga się głosu. Niespodziewanie wypowiada ostre słowa krytyki wobec zgromadzonych polityków, przez co staje się najsławniejszą i najbardziej znienawidzoną kobietą w Afganistanie. Mudżahedini wydają na nią wyrok śmierci. Przez dwa lata Malalai żyje w ciągłym strachu, ukrywa się przed zabójcami i styka z groźbami. Udaje jej się uniknąć 4 zamachów, dlatego publicznie pokazuje się jedynie w otoczeniu strażników. Mimo to decyduje się na start w wyborach do wolnego parlamentu. Autorka filmu śledzi zmagania kobiety z trudną rzeczywistością, towarzyszące jej napięcie i niesłabnącą determinację. W tle politycznych zmagań istnieje smutny świat, w którym ludzie myślą o pokoju i przyszłości Afganistanu, świat, w którym szczery głos kobiet jest nadal wymazywany.
Lumo, reż. Bent-Jorgen Perlmutt, Nelson Walker, 2007, 76 min., dokument, Demokratyczna Republika Kongo/USA.
Lumo jest pełnometrazowym dokumentem dotyczacym sytuacji młodych kobiet w Kongo - w kraju, gdzie milicja używa gwałtu na kobietach jako narzędzia terroru wobec społeczności. Obraz jest opowieścią o 20-letniej Lumo Sinai, której determinacja wobec sytuacji zagrożenia i izolacji społecznej daje siłę do znalezienia sposobu na solidarny opór mądrych kobiet wobec agresji państwa. Film jest głosem upominajacym świat o prawo do godności ludzkiej w Afryce XXI wieku.
piątek, 23 listopada 2007
CSW Łaźnia, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
"Ja więzień - unicestwienie wolności":
Arcana, reż. Cristobal Vicente, Chile, 2006, 80 min., dokument
Dokument pokazuje codzienne życie więźniów w Valparaiso w Chile. Czas płynie tutaj w ustalonym rytmie. Pobudka, posiłek, praca, spacer, sen. Wszystkim rządzą określone reguły. Film jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, gdzie kończą się granice wyznaczone przez mury więzienia, a gdzie zaczynają te wyznaczone przez samych więźniów. Kamera rejestruje świat, który już nie istnieje - więzienie zostało zlikwidowane. Arcana to zaproszenie do spojrzenia na życie więźniów z perspektywy ludzi wolnych, do przesączenia się w świat nienaruszalnych reguł, kodeksów i więziennej rutyny. Problemem uwięzionych jest bowiem czas - że wolno płynie, że staje się niemalże namacalny. Reżyser umiejętnie wciąga widzów w proces poddania się specyficznemu przeżywaniu czasu i egzystencji za murami.
"Ja więzień albo jak planowałem zabić Tony Blaira", reż. Petra Epperlein, Michael Tucker2006, dokument
Ja więzień albo jak planowałem zabić Tony Blaira (The Prisoner or How I Planned to Kill Tony Blair), reż. Petra Epperlein, Michael Tucker, 2006, 82 min., dokument
Iracki dziennikarz i jego dwaj bracia przesiedzieli dziewięć miesięcy w więzieniu pod zarzutem planowania zamachu na premiera Wielkiej Brytanii. Niesłusznie oskarżeni i osądzeni znosili poniżenia i tortury. Kiedy we wrześniu 2003 roku wracali do domu z wesela, nie spodziewali się, że omyłkowe aresztowanie zamieni się w prawdziwy koszmar. W dniu, w którym opuszczali więzienie, jedyne co usłyszeli to słowo "sorry" z ust szefa zakładu karnego. Dziennikarz jest wyjątkowym narratorem - powraca do wydarzeń ze spokojem i precyzją. Wobec absurdalnych oskarżeń, jakie na niego spadły, wiele form narracji wydaje się nie na miejscu. To, czego autorzy filmu nie mogli pokazać, opowiadają za pomocą plansz komiksowych. Dodaje to filmowi narracyjnej lekkości, ale i przenosi opowieść w obszar zarezerwowany dla czystej fikcji. Film znalazł się w sekcji konkursowej tegorocznego festiwalu Warsaw Doc Review.
Wolna Sfera Video.
sobota, 24 listopada 2007
Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 53, Gdańsk
Wybrane filmy z 2. Międzynarodowego Konkursu Filmów Krótkometrażowych pod hasłem "Wszyscy ludzie są wolni i równi..." organizowanego przez Goethe Instytut oraz debata z udziałem gości specjalnych. Moderacja: Janusz Wróblewski ("Polityka")
WOLNI = RÓWNI? + debata
Zostaną pokazane m.in.:
"Bez wizy", reż. Bartosz Paduch, 2007, fabuła
Bez wizy, reż. Bartosz Paduch, 2007, 30 min., fabuła
Ujmujący prostotą, alegoryczny obraz różnic dzielących ludzi, na skutek odgórnych, sztucznych podziałów i barier. Granice - zdaje się mówić autor - tkwią też w naszych głowach, a wspólne wszystkim pragnienie wolności tylko je, niestety, pogłębia. Baśniowa, oniryczna atmosfera świetnie podkreśla przesłanie filmu.
Wigilia, reż. Monika Dąbrowska, 2007, 30 min, fab., rootoscoping
Interesujący przykład opisania klimatu wrogości, antysemityzmu i rozmaitych uprzedzeń w rodzinie, która nie rozumiejąc odmiennych kultur, różnych wrażliwości i mentalności posługuje się myślowymi stereotypami. Bełkotliwe i skrajnie głupie dialogi podkreślają brak tolerancji i całkowite oderwanie od rzeczywistości ludzi, którzy mechanicznie jednoczą się podczas chrześcijańskiego święta. Dystans autorki do tematu podkreśla oryginalny styl (rotoscoping).
"Artysta - świadomość wyzwolona" + prelekcja
pokazy specjalne, Kino Kameralne, ul. Długa 57, Gdańsk.
"Wigilia", Monika Dąbrowska, 2007, fabuła, rootoscoping
Drawing Restraint 9, reż. Matthew Barney, 2005, 145 min., film-sztuka, Kino Kameralne
Matthew Barney, jeden z najsłynniejszych amerykańskich eksperymentatorów ostatniej dekady w dziedzinie sztuki wizualnej, połączył siły z Bjork, innowatorką świata muzyki. Drawing Restraint 9 to wspólne dzieło dwójki niezwyklych artystów, a także, na ich własny, niepowtarzalny sposób - historia miłosna. Niesamowity talent Barneya do przedstawiania zderzenia pomiędzy mitologią a biologią osiąga tu prawdziwe wyżyny. Drawing Restraint 9 kreuje zupełnie nową ikonografię. Muzyka Bjork jest przy tym mieszanką potężnych emocji, przeplatającą motywy orkiestrowe, elektroniczne, z użyciem fletu japońskiego i niezwykłego głosu islandzkiej artystki. Dzieło Bjork stanowi idealne dopełnienie wizji Barneya, w tym samym stopniu, w jakim jej fizyczna obecność jako kobiety nadaje jego wyrafinowanym wizualnym środkom wyrazu nową głębię i nowy rodzaj napięcia. To niezwykłe dzieło było prezentowane podczas festiwalu "Era Nowe Horyzonty" 2006 oraz na festiwalu Doc Review w 2006 roku, wzbudzając niezwykłe emocje i przyciągając do sal kinowych setki fanów Barneya. Wizjonerska twórczość Amerykanina nie była nigdy prezentowana w Trójmieście.
niedziela, 25 listopada 2007
Kino Kameralne, ul. Długa 57, Gdańsk
"Arysta - świadomość wyzwolona" + prelekcja
Matthew Barney: No Restraint, reż. Alison Chernick, 2006, 72 min., dokument, 35mm.
Dokument odsłania kulisy powstawania Drawing Restraint 9. Reżyserka towarzyszy Barneyowi i Bjork aby zwizualizować skalę transformacji rzeczywistości zachodzącej w umyśle artysty. Czasami sam twórca zdaje się być zaskoczony jej efektami. Reżyserka przedstawia szereg wywiadów z kuratorami i krytykami sztuki, z Bjork, ojcem Barneya i pomagającymi w realizowaniu projektu Japończykami. Całości dopełniają zdjęcia archiwalne i fragmenty innych projektów filmowych Barneya, z których wyłania się obraz niezwykłego człowieka. Ważnym aspektem twórczości artysty jest przekraczenie barier określonych przez fizyczny wymiar człowieka, zagęszczanie i uwalnianie sensu.
Mondo Veneziano, reż. Antoine Prum, 2005, 30min., Film HD Video.
Akcja rozgrywa się w atrapie Wenecji znajdującej się w Luksemburgu. Ta Wenecja jest pusta i pozbawiona słońca. Film pokazuje spotkanie grupy osób - przedstawicieli zawodów związanych ze sztuką. Każda z nich wygłasza "papierowe" przemowy na temat dzisiejszej kultury i sztuki. Teksty te okazują się zaczerpnięte z książek wpływowych autorów, teoretyków kultury, filozofów, np.: Nicolasa Bourriauda, Victora Misiano czy Philippe'a Sollersa. Te nudne sekwencje są nieoczekiwanie przełamywane scenami przemocy. W filmie stykają się ze sobą zatem przemoc dyskursu z przemocą fizyczną. Obie są zresztą symulowane i ta sztuczność jest widoczna.
Kuratorki: Lena Dula ("A KuKu Sztuka"), Małgorzata Zwolicka (CSW "Łaźnia"). Organizator: Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Producent: Stowarzyszenie A KuKu Sztuka. Współorganizacja: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Portal culture.pl jest jednym z patronów medialnych wydarzenia.