Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
"Celem naszego działania jest sprawdzenie tego, co młodzi artyści obecnie uważają za malarstwo i czy ich ambicje wykraczają poza chęć zaistnienia na rynku dekoracji wnętrz. Ryzykując może zbyt wiele chcemy przekonać się naocznie, czy można już zgodnie z opinią niektórych krytyków odtrąbić koniec malarstwa jako autonomicznej i ważnej dziedziny sztuki (...)."
Zawartość
Ogłoszenie wyników konkursu i wernisaż prac: 6 października, 2005, godz. 18.00.
Konkurs im. Eugeniusza Gepperta i towarzysząca mu Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych od piętnastu lat należy do najważniejszych ogólnopolskich przeglądów młodego malarstwa polskiego. Celem konkursu jest prezentacja najciekawszych zjawisk młodej sceny malarskiej w ujęciu kuratorów z całej Polski.
Sposród innych nielicznych ogólnopolskich wydarzeń tego typu, Konkurs im. Gepperta i Krajową Wystawę Malarstwa Młodych wyróżnia zamknięta formuła. Wyboru prac i artystów dokonują zaproszeni do współpracy kuratorzy reprezentujący czołowe ośrodki artystyczne i galeryjne. Zgodnie z wewnętrznym regulaminem konkursu każdy z nich typuje trzech artystów reprezentowanych przez trzy prace.
Do współpracy przy najnowszej edycji wystawy zaproszeni zostali:
Mariusz Jodko (Wrocław), kieruje Galerią "Entropia" we Wrocławiu
Magdalena Ujma (Kraków), historyk sztuki, kurator galerii "Bunkier Sztuki" w Krakowie
Hanna Wróblewska (Warszawa), historyk sztuki, wicedyrektor Państwowej Galerii Sztuki "Zachęta" w Warszawie
Karolina Grabowicz (Gdańsk), kurator wystaw sztuki współczesnej, pracownik CSW "Łaźnia" w Gdańsku
Marek Krajewski (Poznań), socjolog sztuki, w latach 1998-2003 kurator projektu Galerii Zewnętrznej AMS, zatrudniony na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu
Jolanta Ciesielska (Łódź), krytyk i historyk sztuki, mieszka i pracuje w Łodzi, autorka książek, kurator wystaw
Tomasz Zawadzki (Lublin), prof. Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie
Agata Smalcerz (Bielsko Biała / Katowice), historyk sztuki, kurator wystaw i dyrektor Galerii Bielskiej.
O przyznaniu nagród zadecyduje międzynarodowe jury konkursu podczas obrad - 5 października 2005. W jury konkursu zasiadają:
Anda Rottenberg, krytyk sztuki, kurator
Waldemar Okoń, historyk sztuki, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego
William Hollister (US/CZ), wydawca angielskojęzycznej edycji praskiego magazynu o sztuce współczesnej "Umelec"
Suzanne Altmann (D), historyk sztuki, krytyk, niezależny kurator, korespondentka magazynu Art
Krzysztof Skarbek, prof. Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Od 26 września działać będzie internetowa strona projektu: www.geppert.art.pl na której można będzie oddać głos na najlepszego artystę prezentowanego na wystawie. Rozstrzygnięcie głosowania publiczności - po zakończeniu wystawy, 20 października 2005, na stronie Konkursu."Malarstwo współcześnie przestało z wielu powodów być postrzegane jako dyscyplina awangardowa. W potocznej opinii jest czymś zachowawczym i służącym do ozdabiania pomieszczeń mieszkalnych lub biurowych, podczas gdy hale progresywnych wystaw sztuki współczesnej wypełniają raczej obrazy video. Malarstwo traci wyrazistość, choć jeszcze niedawno, czyli jakieś dwadzieścia lat temu, co w kategoriach historii jest okresem naprawdę krótkim, przyciągało na wystawy tłumy i było szeroko dyskutowane w kręgach młodej inteligencji.
Nas, czyli organizatorów konkursu, cechuje głęboka wiara w mit malarstwa. Nie uważamy, że musi ono tradycyjnie ograniczać się do prostokąta płótna. Świadomi możliwych niebezpieczeństw wynikających z pojęciowego zamętu, nie zachęcamy do porzucania dotychczasowych jego definicji. Nie zakładamy z góry niczego. Nie postawiliśmy zaproszonym kuratorom żadnych formalnych ograniczeń. Celem naszego działania jest sprawdzenie tego, co młodzi artyści obecnie uważają za malarstwo i czy ich ambicje wykraczają poza chęć zaistnienia na rynku dekoracji wnętrz. Ryzykując może zbyt wiele chcemy przekonać się naocznie, czy można już zgodnie z opinią niektórych krytyków odtrąbić koniec malarstwa jako autonomicznej i ważnej dziedziny sztuki.
Chcemy odpowiedzi na pytanie, dlaczego wielu młodych ludzi decyduje się jeszcze malować obrazy? Czy zależy im tylko na powielaniu starych wzorców, czy też mają coś nowego i istotnego do powiedzenia w tej dyscyplinie? Czy obraz jako okno na świat ma dzisiaj jeszcze sens, czy też stał się on tylko obrazem obrazu, fragmentem instalacji, bądź obiektem, który istnieje tylko w pewnej określonej przestrzeni? (Paweł Jarodzki, Anna Mituś)
NAGRODY KONKURSU
5 października 2005 międzynarodowe jury w składzie: Anda Rottenberg (Przewodnicząca), Susanne Altmann, William Hollister, Waldemar Okoń, Krzysztof Skarbek, wyłoniło zwycięzców i przyznało nagrody w 7. Konkursie im. Eugeniusza Gepperta:
nagrodzona praca: Olga Lewicka
Grand Prix Konkursu - Nagrodę Prezydenta Miasta Wrocławia - 15000 PLN otrzymała Olga Lewicka
Nagrodę Marszałka województwa Dolnośląskiego - 4000 PLN otrzymał Andrzej Wasilewski
Nagrodę Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego - 5000 PLN otrzymał Jakub Julian Ziółkowski
Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych - 5000 PLN otrzymał Andrzej Wasilewski
Nagrodę Ergo Hestia S.A. - 5000 PLN otrzymał Mariusz Waras
Nagrodę Firmy Netia S.A. - 5000 PLN otrzymał Piotr Skiba
Nagrodę Firmy Kogeneracja S.A. - 4 000 PLN otrzymała Olga Lewicka
Nagrodę Firmy Thorn - cyfrowy aparat fotograficzny otrzymała Laura Pawela
Organizatorzy: BWA Wrocław i ASP we Wrocławiu. Kurator konkursu: Anna Mituś, komisarz ekspozycji: Waldemar Kuczma.