KONFRONTACJE TEATRALNE w Opolu są najważniejszym przeglądem inscenizacji klasycznych polskich dramatów. Opolski festiwal daje obraz różnorodnych metod wystawiania tekstów należących do kanonu polskiej literatury dramatycznej. Co roku na festiwalu spotykają się zwolennicy wiernej scenicznej rekonstrukcji dramatów oraz tacy, którzy skłaniają się raczej ku ich ożywianiu i uwspółcześnianiu, reinterpretacji.
Tegoroczną edycję otworzy inscenizacja Klątwy
Stanisława Wyspiańskiego przygotowana przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Ten legendarny, bardzo trudny tekst, dotyka egzystencji ludzkiej w najgłębszym punkcie. Wyspiański, wzorem biblijnych czy antycznych autorów, stawia w soczewce dramatu ludzkie wadzenie się z losem wobec Boga. Ludzką bezradność wobec milczenia starotestamentowego Jahwe. Inscenizację tej tragedii, obarczonej wielką tradycją w polskim teatrze, przygotowała grupa bardzo młodych twórców, a reżyserem jest student IV roku reżyserii w warszawskiej Akademii Teatralnej - Paweł Passini.
Drugiego dnia Konfrontacji wystąpi zespół
Teatru Współczesnego ze Szczecina. Tym razem
Anna Augustynowicz przygotowała bezkompromisową rozmowę o Polsce tekstem Wyzwolenia. Mało kto potrafił w ostatnich latach zadać tak ostre pytania o nasz kraj, o nasz naród. Wobec jakże miernej, otaczającej nas rzeczywistości, wobec pospolitości i miałkości naszego życia społeczno-politycznego, budujące jest, że teatr pozwala nam myśleć na godnym poziomie, że nie musimy czuć się zażenowani.
W 2001 roku najwięcej nagród na festiwalu zebrała kaliska inscenizacja Dziadów. W ubiegłym roku jej twórca,
Maciej Sobociński, reżyser najmłodszego pokolenia, przygotował w krakowskim Teatrze im. Słowackiego nową dynamiczną i krótką wersję. Atutem spektaklu są znakomite kreacje aktorskie. Jedną z najwybitniejszych ról ubiegłego sezonu w Polsce stworzył Marcin Kuźmiński (Senator). Osobną atrakcją jest udział w spektaklu wybitnego wokalisty i śpiewaka jazzowego - Jorgosa Skoliasa, posługującego się niezwykłą, starodawną techniką wokalną śpiewu harmonicznego.
Teatr im. Żeromskiego z Kielc przygotował całkowitą nową w konwencji i nastroju sztukę Bal wisielców w reżyserii Piotra Szczerskiego. Pod tym tytułem kryją się nieco już zapomniane, ale wciąż aktualne teksty
Juliana Tuwima. Ten wieczór to parada atrakcji a la Bal w Operze. Cięty dowcip, ostre puenty, trochę kabaretu w starym dobrym stylu.
Gdański
Teatr Wybrzeże zaprezentuje Matkę
Stanisława Ignacego Witkiewicza. Reżyser, Grzegorz Wiśniewski uwspółcześnił akcję. W tym efektownym przedstawieniu w roli tytułowej występuje wybitna aktorka Dorota Kolak. W roli Leona wschodząca gwiazda polskiej sceny - Piotr Jankowski. Oryginalną ścieżkę dźwiękową do tego przedstawienia skomponował Tymon Tymański, lider m.in. grupy "Miłość".
Podczas tegorocznych Konfrontacji nie zabraknie dzieł
Witolda Gombrowicza. Będzie można zobaczyć inscenizację Ślubu w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, w wykonaniu Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. Z twórczością "antywieszcza" zmierzy się również
Mikołaj Grabowski. Oparte na Transatlantyku i Dziennikach Tango Gombrowicz w wykonaniu
Starego Teatru z Krakowa to wspaniały aktorski pojedynek
Jerzego Treli,
Jana Peszka,
Krzysztofa Globisza i
Jana Frycza, wcielających się po kolei w rolę Witolda Gombrowicza.
Podczas tegorocznych Konfrontacji zostanie pokazany Babski wybór w reżyserii
Józefa Opalskiego na motywach opowiadań Ze skalnego Podhala
Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Spektakl firmowany przez Fundację Starego Teatru w Krakowie to mądre, pięknie, dowcipne i liryczne opowiadanie o kobietach w wykonaniu
Jerzego Nowaka.
Tegorocznej edycji towarzyszą inne imprezy. Prócz prezentacji nowych przedstawień Teatru im. Jana Kochanowskiego: Zabij mnie Marka Modzelewskiego, Noże w kurach Davida Harrowera oraz Merylin Mongoł Nikolaja Koljady, znajdą się m.in.: wystawa prac graficznych i malarskich
Andrzeja Dudzińskiego, spotkania z twórcami przedstawień konkursowych oraz dwa, dość niezwykłe spektakle. Pierwszy z z nich to Zemsta
Aleksandra Fredry, której pierwsza inscenizacja została pokazana we Lwowie. I właśnie lwowski zespół Polskiego Teatru Ludowego zaprezentuje swoją inscenizację w reżyserii W. Bortiakowa. To sentymentalne spotkanie z aktorami-amatorami, rodakami mieszkającymi na obczyźnie.
Drugi spektakl to spotkanie z klasyką w wykonaniu "alternatywnym". Wschodzenie inspirowane Dziadami, przygotowane przez młodych ludzi z Cieszyńskiego Studia Teatralnego w reżyserii Bogdana Słupczyńskiego to kontrowersyjne, wielokulturowe widowisko o niezwykłej energii. Spektakl ten zdobył główną nagrodę "Offeusza" na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Malta 2003" w Poznaniu.
NAGRODY 29.OKT
Jury 29. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska 2004" w składzie: Alina Obidniak - przewodnicząca, Aleksandra Semenowicz, Grzegorz Niziołek, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Jacek Podsiadło postanowiło przyznać następujące nagrody:
wyróżnienie dla Artura Pontka za rolę Wisielca III w spektaklu Bal Wisielców wg Juliana Tuwima z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach,
wyróżnienie dla Marcela Wiercichowskiego za rolę Henryka w spektaklu Ślub Witolda Gombrowicza z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie,
nagroda dla Piotra Szczerskiego za scenariusz spektaklu Bal Wisielców wg Juliana Tuwima z Teatru im Żeromskiego w Kielcach,
nagroda dla Waldemara Śmigasiewicza za muzykę do spektaklu Ślub Witolda Gombrowicza z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie,
nagroda dla Anity Burdzińskiej za scenografię do spektaklu Klątwa Stanisława Wyspiańskiego z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
nagroda dla Krzysztofa Zawadzkiego za rolę Gustawa-Konrada w spektaklu Dziady. Gustaw-Konrad Adama Mickiewicza z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
nagroda dla Doroty Kolak za rolę Matki w spektaklu Matka Stanisława Ignacego Witkiewicza z Teatru Wybrzeże w Gdańsku,
nagroda dla Marcina Kuźmińskiego za rolę Senatora, Złego Pana w spektaklu "Dziady. Gustaw-Konrad" Adama Mickiewicza z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
nagrodę dla Judyty Paradzińskiej za rolę Młodej w spektaklu Klątwa Stanisława Wyspiańskiego z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu,
nagrodę dla Macieja Sobocińskiego za reżyserię spektaklu Dziady. Gustaw-Konrad Adama Mickiewicza z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
nagrodę główną dla Pawła Passiniego za reżyserię spektaklu Klątwa Stanisława Wyspiańskiego z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.