Plakat Festiwalu Boska Komedia
Zakończył się Festiwal Teatralny "Boska Komedia". Jurorzy na posiedzeniu 14 grudnia 2009 r. wyłonili zwycięzców:
- Grand Prix: Między nami dobrze jest — za otwarte przyjrzenie się współczesnej Polsce: jednocześnie pełne ironii i prawdziwej głębi. Spektakl sięgający wyżyn pod każdym względem: reżyserii, gry aktorskiej, koncepcji, scenografii oraz spójnej realizacji.
- Najlepszy reżyser: Krzysztof Warlikowski ((A)pollonia) — za godne sztuki dramatu wyczucie tego, o czym mówić należy; za kwestionowanie utartych prawd.
- Najlepsza rola żeńska: Magdalena Cielecka ((A)pollonia) — za odwagę w zaskakującym przedstawieniu poświęcenia wychodzącego poza rolę ofiary.
- Najlepsza rola męska: Piotr Skiba (Persona. Marilyn) — za ukazanie patologii pasożytniczego entourage'u.
- Najlepszy zespół: Teatr Stary w Trylogii — za przypomnienie nam o najgłębszych korzeniach teatru: zespole, który polega na każdym aktorze z osobna, a który wspólnie pozwala na snucie opowieści...
- Najlepsza scenografia: Magdalena Maciejewska T.E.O.R.E.M.A.T. — za stworzenie spójnego krajobrazu, w którym odrębność ukazuje się poprzez potężny ładunek emocjonalny; ze szczególnym wyróżnieniem za reżyserię świateł.
- Wyróżnienie specjalne — tekst: Między nami dobrze jest — za inteligentne ukazanie podwójnych i potrójnych znaczeń w znaczeniach, a także niespodziewanych rozwiązań na każdym kroku.
Na zakończonym 14 grudnia 2. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia pokazane zostały najlepsze spektakle ubiegłego sezonu. Zaprezentowana została twórczość najciekawszych młodych reżyserów a widzowie mieli okazję spotkania się wybitnymi twórcami oraz festiwalowymi gośćmi. Organizatorem festiwalu jest Krakowskie Biuro Festiwalowe, a dyrektorem artystycznym -
Bartosz Szydłowski, szef nowohuckiego teatru Łaźnia Nowa, założyciel niezależnego krakowskiego Stowarzyszenia Teatralnego "Łaźnia".
Spektakle konkursowe drugiej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia zostały wybrane przez dwunastu polskich krytyków teatralnych: Jacka Cieślaka, Joannę Derkaczew, Łukasza Drewniaka, Jacka Kopcińskiego, Tadeusza Kornasia, Marcina Kościelniaka, Anety Kyzioł, Wojciech Majcherek, Grzegorz Niziołek, Tadeusz Nyczek, Agnieszka Rataj, Jacek Sieradzki.
Każdy oddany głos na spektakl oznacza jeden punkt, zaś ilość zebranych punktów stanowi sumę głosów oddanych na przedstawienie. W konkursie "Inferno" pokazane zostały następujące spektakle:
Brygada szlifierza Karhana, reż.
Remigiusz Brzyk,
Teatr Nowy, Łódź;
Król umiera czyli ceremonie, reż.
Piotr Cieplak,
Narodowy Stary Teatr, Kraków;
Między nami dobrze jest, reż.
Grzegorz Jarzyna,
TR Warszawa;
T.E.O.R.E.M.A.T., reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
Rozmowy poufne, reż.
Iwona Kempa,
Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków;
Trylogia, reż.
Jan Klata, Narodowy Stary Teatr;
Persona. Marilyn, reż. Krzysztof Lupa,
Teatr Dramatyczny, Warszawa;
I będzie weselej, reż. Piotr Waligórski, Teatr Bagatela, Kraków;
(A)pollonia, reż.
Krzysztof Warlikowski,
Nowy Teatr, Warszawa.
Zakwalifikowany do konkursu spektakl Marat Sade w reżyserii
Mai Kleczewskiej z
Teatru Narodowego z przyczyn organizacyjnych nie został pokazany w trakcie festiwalu. Dodatkowo, decyzją dyrektora artystycznego, w ostatniej chwili do konkursu weszły dwa spektakle scen krakowskich:
Rozmowy poufne, reż. Iwona Kempa, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków
I będzie weselej, reż. Piotr Waligórski, Teatr Bagatela, Kraków
O wynikach konkursu na najlepszy spektakl i przyznaniu statuetki Boskiego Komedianta zadecydowało międzynarodowe jury złożone z wybitnych animatorów teatralnych z całego świata:
Frie Leysen, wieloletnia dyrektorka Kunstenfestival des Arts w Brukseli, założycielka i dyrektor artystyczna Centrum Sztuki Współczesnej w Antwerpii (Belgia);
Norman Armour, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych PuSH (International Performing Arts Festival), odbywającego się w Vancouver w Kanadzie;
Marina Davydova, krytyk i producentka, wykładowca akademicki z zakresu historii teatru zachodnioeuropejskiego i krytyki teatralnej, autorka monografii "Koniec epoki teatru", analizującej ostatnie dziesięciolecie na scenach rosyjskich. Obecnie jest krytykiem teatralnym publikującym recenzje na łamach gazety "Izvestia", redaktorem działu teatralnego portalu openspace.ru oraz dyrektorem artystycznym festiwalu NET (New European Theatre) w Moskwie;
Anja Dirks, kierownik produkcji i dyrektor kilku niezależnych teatrów i festiwali; obecnie dyrektor Festiwalu Theaterformen, odbywającego się w Hannoverze;
Alan Lockwood, amerykański krytyk teatralny, znawca teatru i dramatu współczesnego oraz teatru i filmu polskiego, piszący z Nowego Jorku; recenzował m.in. filmy Andrzeja Wajdy i spektakle Grzegorza Jarzyny prezentowane w Nowym Jorku; publikował m.in. w "New York Theater Review", "Theater", "A Journal of Performance and Art";
Ana Marta Pizarro, dyrektor odbywającego się co dwa lata Iberoamerykańskiego Festiwalu Teatralnego w Bogocie - jednego z największych i najważniejszych przeglądów teatralnych w Ameryce Łacińskiej.
Festiwalowy przegląd twórczości młodych polskich reżyserów "Paradiso" to zapowiedź kierunku, w jakim zmierza teatr polski. W tym roku w "niebiańskim" cyklu festiwalu pokazano spektakle:
Werter, reż. Michał Borczuch, Narodowy Stary Teatr;
Wesele u drobnomieszczan, reż. Giovanny Castellanos, Teatr Bagatela;
Opętani, reż. Krzysztof Garbaczewski, Narodowy Stary Teatr;
Samotność pól bawełnianych, reż. Radosław Rychcik, Teatr Bagatela;
Supernova. Rekonstrukcja, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Łaźnia Nowa;
Ostatni taki ojciec, reż. Łukasz Witt-Michałowski, Teatr Łaźnia Nowa;
Pijacy, reż. Barbara Wysocka, Narodowy Stary Teatr.
W cyklu "Purgatorio", oprócz przeglądu scen krakowskich, odbyły się także spotkania z twórcami festiwalowymi - "Sceny dantejskie czyli Życiopisanie - ofiarowanie". Codziennie o godzinie 12 w Pawilonie Wyspiańskiego spotkania prowadzli Maryla Zielińska i Rafał Węgrzyniak. Z widzami spotkali się: dyrektor artystyczny
Bartosz Szydłowski oraz szefowa Krakowskiego Biura Festiwalowego Magdalena Sroka (8 grudnia), reżyser, dyrektor TR Warszawa Grzegorz Jarzyna (9 grudnia), aktor Rafał Maćkowiak (10 grudnia), aktorka i reżyserka, nominowana do Paszportu "Polityki" Barbara Wysocka (11 grudnia), aktorzy:
Adam Woronowicz (12 grudnia) i
Jacek Poniedziałek (13 grudnia) oraz znana nie tylko ze swojej działalności scenicznej i charytatywnej artystka krakowska
Anna Dymna (14 grudnia). Poza tym w trakcie Festiwalu można było zobaczyć:Rękodzieło Artystyczne, reż. Filip Budwell, Teatr Figur, Kraków;
Dr K. Hommage a Franz Kafka, reż. Wiesław Hołdys, Stowarzyszenie Teatr Mumerus;
Moja Molinezja, reż. Paweł Kamza, Teatr Łaźnia Nowa;
Skrzyneczka bez pudła, reż. Andrzej Sadowski, Teatr Ludowy
Lęki poranne, wg
Stanisława Grochowiaka, reż. Piotr Sieklucki, Teatr Nowy.
Podobnie jak w ubiegłym roku, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego ufundował pięć nagród po 10 tysięcy złotych: Krakowską Nagrodę Teatralną Boskiego Komedianta - która zostanie przyznana najlepszemu reżyserowi, za najlepszą rolę żeńską, najlepszą rolę męską, scenografię oraz muzykę do spektaklu. Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski najlepszy spektakl festiwalu uhonorował nagrodą specjalną w wysokości 100 tysięcy złotych, która trafi do teatru wystawiającego spektakl, z przeznaczeniem na kolejną realizację.
Dyrektor Bartosz Szydłowski jeszcze przed rozpoczęciem imprezy tak mówił o festiwalu:
"Pierwsze edycje traktuje się zwykle jako sprawdzenie gruntu. Tymczasem Boska, ku naszej radości i zaskoczeniu, okazała się od razu strzałem w dziesiątkę. Mieliśmy ogromne zainteresowanie mediów, entuzjastyczne recenzje od Irlandii po Chile. Poszła plotka medialna, że to impreza, na której warto bywać. To szczególnie ważne, bo pracujemy nie tylko na własną markę, ale też na cały polski teatr".
W ubiegłym roku, podczas pierwszej edycji, Grand Prix festiwalu otrzymał spektakl Faktory 2 w reżyserii
Krystiana Lupy. Nagrodę przyznano jako wyraz uznania dla połączenia niezwykłej wizji reżyserskiej, wybitnych innowacji scenograficznych oraz umiejętności aktorskich w uchwyceniu i zgłębienia znaczenia, istoty oraz metod sztuki. Najlepszym reżyserem uznany został Jan Klata, reżyser Sprawy Dantona, uhonorowany za odważną i świeżą interpretację znanej opowieści, nowatorskiej pod względem filozoficznym i artystycznym. O przyznaniu statuetki Boskiego Komedianta 2008 zadecydowali m.in.: Stefanie Carp (dyrektor Wienerwochen, Niemcy), Marc Russell (dyrektor festiwalu Under the Radar, USA) i Iphigenia Taxopoulou (artystyczny doradca festiwalu Ingmara Bergmana w Sztokholmie oraz Athens Festival w Grecji).
Źródło:
e-teatr.