Content anchor

19. Międzynarodowe Biennale Plakatu Warszawa 2004

Kiedy: 
6cze'04
26wrz'04
Plakat - artystyczny gatunek grafiki użytkowej, spełniającej funkcje informacyjne, reklamowe, propagandowe - jako szersze zjawisko zrodził się w drugiej połowie XIX wieku. W dzisiejszym rozumieniu stał się sztuką ulicy, tworzy jej wizualną atmosferę; stał się sztuką naszego otoczenia. U schyłku XX wieku wyraźnie zmienił swe oblicze, wystąpiło jego "umuzealnienie". Narodził się nowy sposób myślenia plakatowego. Współcześni twórcy projektując plakaty wiedzą o tym, że żywot ich dzieła nie kończy się w momencie jego zdarcia ze ściany, że trafi ono do muzeum, kolekcjonerskiego zbioru. To przekonanie wywarło wpływ na coraz wyższy poziom plakatów, coraz ciekawszy i coraz bardziej wyrafinowany język tego sposobu komunikacji między ludźmi. Przekonują o tym liczne konkursy i wystawy plakatów odbywające się na całym świecie.

MIĘDZYNARODOWE BIENNALE PLAKATU w Warszawie jest najstarszą imprezą tego typu w świecie. Powołano je do życia z inicjatywy środowiska polskich artystów grafików w 1966 roku. Jego celem była konfrontacja osiągnięć w dziedzinie twórczości plakatowej artystów różnych krajów, poznanie form i oblicza współczesnego plakatu. Od samego początku warszawski konkurs zdobył uznanie i prestiż w międzynarodowym środowisku grafików i krytyków, stał się najważniejszym forum wymiany doświadczeń plastycznych i promocji najlepszych osiągnięć artystycznych światowego plakatu. Inspiratorem i wieloletnim animatorem tego przedsięwzięcia był Józef Mroszczak, wybitny grafik, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wśród uczestników, laureatów, jurorów i sympatyków kolejnych edycji warszawskiej imprezy znaleźli się najwybitniejsi twórcy z całego świata, a jej laureatami byli m.in. Andy Warhol, Hiroshi Tanaka, Kazamusa Nagai, Hans Hillmann, Pierre Bernard, grupa GRAPUS, Shigeo Fukuda, Ikko Tanaka, Uwe Loesch, Milton Glaser, Paul Davis, Andre Francois, Mitsuo Katsui, Andriej Logvin, Aleksander Faldin, Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Roman Cieślewicz, Jan Młodożeniec, Waldemar Świerzy, Franciszek Starowieyski, Wiesław Rosocha, Jan Sawka. Uznawane jest za najbardziej prestiżową prezentację światowego plakatu. Objęte jest stałym patronatem Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Grafików Projektantów ICOGRADA.

Dr Frieder Mellinghoff, juror poprzedniej, osiemnastej edycji imprezy, w katalogu wystawy napisał:
"Wszyscy miłośnicy plakatu, świętujący z okazji największego festiwalu sztuki plakatowej - 18. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie - i wszyscy przyjaciele Muzeum Plakatu w Wilanowie, z wielkim zadowoleniem przyjmują fakt, że w ciągu ostatnich dwóch lat plakat nie stracił mocy i uroku, jednocześnie odnawiając siłę ekspresji. Wizualna i techniczna jakość jego estetyki jest jeszcze lepsza. Plakat nie zatracił swoich zalet, a wręcz przeciwnie - zyskał nowe. Biznes, kultura i społeczeństwo nadal nie mogą się obejść bez informacji i reklamy, a potrzeba jasnego odróżnienia wiadomości wysyłanych z różnych źródeł pozostaje szlachetnym wyzwaniem zarówno dla młodych, jak i doświadczonych twórców plakatu. (...) Plakaty przyczyniają się do badania i opisu przyszłości. Porzucając konserwatywne preferencje, powinniśmy zachęcać profesjonalnych nauczycieli, grafików i reklamodawców do obdarzania plakatu zaufaniem, jako środka przekazu absolutnie adekwatnego do obecnych czasów globalnych stosunków kulturalnych i ekonomicznych. Powinniśmy szczególnie docenić starania Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, które zapewnia odpowiednie podium do prezentacji tego kreatywnego środka przekazu publicznego."
Na tegoroczną edycję nadesłano prawie 2298 plakatów autorstwa 762 artystów z 47 krajów. Komisja kwalifikacyjna na wystawę konkursową wybrała 454 plakatów 278 artystów z 33 krajów, spośród których międzynarodowe jury wybierze laureatów Złotych, Srebrnych i Brązowych Medali oraz wśród debiutantów - laureata Złotego Debiutu w czterech kategoriach: "Plakaty ideowe", której tematyka dotyczy zagadnień uniwersalnych oraz egzystencjalnej kondycji współczesnego człowieka, problemów cywilizacyjnych, zjawisk politycznych, społecznych i akcji socjalnych, "Plakaty kulturalne" - obejmującej prace promujące wydarzenia związane z kulturą, sztuką, edukacją i sportem, "Plakaty reklamowe" - obejmującej prace reklamujące towary i przedsiębiorstwa; "Debiut" - dla prac studentów i absolwentów uczelni artystycznych do dwóch lat po dyplomie.

Ogłoszenie werdyktu Jury i wernisaż wystawy: 5 czerwca 2004, godz. 18:00.

Tegorocznej edycji Biennale towarzyszą dwie wystawy:

JURORZY 19. MIĘDZYNARODOWEGO BIENNALE PLAKATU WARSZAWA 2004
(Warszawa, Siedziba Polskich Sieci Elektroenergetycznych, 7 czerwca - 18 czerwca 2004) - plakaty Philippe'a Apeloiga (Francja), Macieja Buszewicza (Polska), Danieli Haufe (Niemcy) i Anabelli Salem (Argentyna).

LAUREACI 18. MIĘDZYNARODOWEGO BIENNALE PLAKATU WARSZAWA 2002
(Warszawa, Galeria Studio, 6 czerwca - 20 czerwca 2004) - plakaty laureatów Złotych Medali poprzedniej edycji Biennale: Alexa Jordana (Francja), Alaina Le Querneca (Francja) i Makato Saito (Japonia).


LAUREACI 19. MIĘDZYNARODOWEGO BIENNALE PLAKATU WARSZAWA 2004

Międzynarodowe jury, któremu przewodniczyła Anabella Salem (Argentyna), przyznało następujące nagrody:

Norikazu Kita, Japonia, "Ciężar"
W kategorii plakatów ideowych:

Złoty Medal - Norikazu Kita (Japonia) za plakat "Ciężar"
Srebrny Medal (ex aequo) - Alejandro Magallanes (Meksyk) za plakat "Ciudad Juarez, Meksyk. 300 zamordowanych kobiet" i Shunji Niinomi (Japonia) za plakat "Chroń mnie"
Brązowy Medal (ex aequo) - Jaga Jankowska (Polska) za plakat "Zima przechodzi, bieda zostaje" i Sebastian Kubica (Polska) za plakat "STU-lecie szpitala w Ząbkach"

W kategorii plakatów kulturalnych:

Henning Wagenbreth, Niemcy, "Berliński Festiwal Jazzowy"
Złoty Medal - Vladimir Chaika (Rosja) za plakat "Majakowski: Przedwczoraj. Wczoraj. Dziś"
Srebrny Medal (ex aequo) - Pauka Scher (USA) za plakat "Jak wam się podoba. William Shakespaere" i Henning Wagenbreht (Niemcy) za plakat "Berliński Festiwal Jazzowy"
Brązowy Medal (ex aequo) - Annik Troxler (Szwajcaria) za plakat "Intymność" i Koichi Sato (Japonia) za plakat "25-lecie MANA Screen"

W kategorii plakatów reklamowych - nie przyznano żadnej nagrody.

W kategorii "Debiuty":

Sebastian Kubica, Polska, "STU-lecie szpitala w Ząbkach"
Złoty Dukat - Franz Scholz (Niemcy) za plakat "Tutaj zaczyna się ocean"
Wyróżnienie - Tereza Bredlerova (Czechy) za plakat "Kocham wojnę na wiosnę"

Nagrodę specjalną ICOGRADA Excellence Award:

Saed Meshki (Iran) za plakat "Patologia przetrwania współczesnego kina irańskiego"

Nagrodę honorową warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Józefa Mroszczaka:

Erich Brechbühl (Szwajcaria) za plakat "Theatersport"

Nagrodę w konkursie na plakat poświęcony myśli Witolda Gombrowicza:

Ryszard Kajzer (Polska) za plakat do cytatu z DZIENNIKA Witolda Gombrowicza: "Cechą literatury jest ostrość"

Muzeum Narodowe w Poznaniu przyznało Nagrodę im. Jana Lenicy Günterowi Rambow (Niemcy) za plakat "Opowieści Hoffmanna".
Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Zbigniew Dłubak, 1974, fot. Irena Jarosińska / Forum

Sukces Krzysztofa Warlikowskiego w Amsterdamie oraz premiera amerykańskiego filmu "Azyl" to tylko niektóre spośród wydarzeń kulturalnych, o których warto wiedzieć. Czytaj dalej about: Przegląd tygodnia od 20 do 26 marca

Kadr z filmu "Amok" w reżyserii Kasi Adamik, 2017. Na zdjęciu: Mateusz Kościukiewicz, fot. Witold Bączyk/Kino Świat

W filmie Kasi Adamik wszystko miesza się ze wszystkim, ale nic się z niczym nie zgadza. "Amok" to zbiór opowieści pozbawionych puenty, przeszarżowanych scen i nierównych ról. Czytaj dalej about: "Amok"

Kadr z filmu "Hardkor Disko" w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego, fot. Gutek Film

Snując historię o policjantach i mordercach, polscy filmowcy coraz częściej kierują swoją uwagę na tych drugich. Próbują ich zrozumieć, opisać, a nawet - usprawiedliwić. Z bardzo różnym artystycznym skutkiem. Czytaj dalej about: Rzeczpospolita mordercza

Kadr z filmu "Amok" w reżyserii Kasi Adamik, 2017. Na zdjęciu: Zofia Wichłacz i Mateusz Kościukiewicz, fot. Witold Bączyk/Kino Świat

Zanim jeszcze "Amok" Kasi Adamik trafił na kinowe ekrany, stał się przedmiotem sporu o granice artystycznej wolności i o to, jak szeroko można rozumieć ochronę dóbr osobistych. To kolejny przypadek, kiedy kino staje się przedmiotem prawnej batalii. Czytaj dalej about: Z afisza na wokandę – sądowe procesy filmowe

Jarosław Iwaszkiewicz z psem Tropkiem, 1963, Stawisko - fot. z archiwum Muzeum w Stawisku / Fotonova / East News

Celem projektu jest zwiększenie roli literatury w procesie porozumienia polsko-ukraińskiego. Dzięki temu migranci z Ukrainy potrafią lepiej zrozumieć Polskę, jej kulturę oraz odnaleźć własne miejsce w kraju. Polacy będą się dowiadywali o ukraińskiej literaturze, co spowoduje większe zainteresowanie życiem ich sąsiadów z Ukrainy. Czytaj dalej about: Integracja poprzez literaturę

SUPERHOT, fot. materiały promocyjne

Nowa technologia wiąże się z koniecznością stosowania nowych rozwiązań. Ich konsekwencje wykraczają poza kwestie techniczne – to, w jaki sposób oglądamy wirtualne światy za pomocą okularów VR, wpływa na ich estetykę i dramaturgię. Czytaj dalej about: Nowy język