Od kilkunastu lat każdej jesieni Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak powraca na sceny warszawskich teatrów. Przegląd ten od lat promuje niepowtarzalne, wartościowe wydarzenia teatralne z Polski i ze świata. W tym roku będą to ciekawe przedstawienia z Niemiec i Włoch. Festiwal Korczak niezmiennie organizowany jest przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ.
Wieloletnia historia Festiwalu (pierwszy zorganizowany był w 1994 roku) to efekt konsekwentnego wybierania widowisk o najwyższym poziomie artystycznym. Festiwal nawiązuje w poruszanych tematach do myśli Janusza Korczaka - pedagoga, doktora, przyjaciela dzieci, bohatera, który całe swoje życie poświęcił dzieciom. Zadaniem przeglądu jest dotarcie do różnych grup wiekowych poprzez wykorzystanie tradycyjnych oraz nowatorskich form teatralnych.
"Trudno wyliczyć wszystkie ważne wydarzenia, które przyniosły poprzednie edycje Festiwalu Korczak - mówi Grażyna Karwowska-Winiarek, od jedenastu lat dyrektor festiwalu. - Każdy z tych festiwali był inny, każdy bardzo wyraziście charakteryzował czas i problemy, z jakimi spotykają się kolejne dorastające pokolenia dzieci i młodzieży. Podejmowaliśmy trudne tematy, rozmawialiśmy o nietolerancji, o braku tożsamości, o biedzie, o problemach z uzależnieniem, o konfliktach pokoleń, o lękach. Tak się złożyło, że liczba piętnaście w tym roku staje się wieloznaczna. Jedno ze znaczeń jest oczywiste: zapraszamy was na 'Korczaka' po raz piętnasty. Ale gdy myślimy o wieku człowieka - piętnastka skłania do refleksji. U dorosłych wywołuje wspomnienia. Dla kilkulatków jest odległą przyszłością. Mam nadzieję, że nasz festiwal sprzyja wymianie myśli, poglądów i doświadczeń,porusza zmysły, dostarcza wielu niecodziennych wrażeń, przemyśleń i tematów do dalszych rozmów już poza salą teatru."
Festiwal staje się forum wymiany poglądów i doświadczeń oraz sprzyja poszerzaniu horyzontów, nie tylko teatralnych. Poza przedstawieniami mają tam miejsce inne niecodzienne wydarzenia. Przed każdym widowiskiem odbywać będą się happeningi - także Piotra Boruty i jego kudłatego przyjaciela zwanego Czocher (znanego
z programu "Mam talent"), usłyszeć będzie można muzyczny duet Zu-Pa, czyli Zuzannę Falkowską i Paulinę Kardas, które starają się teatr zaczarować muzyką skrzypiec i wiolonczeli a muzykę nasycić teatrem.
"Chcemy w teatrze rozmawiać o sprawach najważniejszych: o radościach, o niepokojach, o miłości, o wojnie, o śmierci - deklaruje Wiesława Klata, dyrektor artystyczna festiwalu. - O wszystkim co was - a właściwie nas, nas wszystkich - przejmuje i interesuje."
Na widzów czekać będą w Teatrze Rampa lalki z pracowni artystycznej Anny Polarusz, a w Teatrze Lalka obejrzeć będzie można "Obrazy nienamalowane" Ewy Misiak, która przedstawi niekonwencjonalne wykorzystanie technik plastycznych. Oprócz tego prowadzone będą warsztaty teatralne dla instruktorów i wychowawców "Teatr z dziećmi jak to robić?".
"Nasz Festiwal jest hołdem oddawanym od wielu lat mądremu człowiekowi - Januszowi Korczakowi" - dodaje Halina Machulska, prezes PO ASSITEJ.
Wyjątkowym wydarzeniem poświęconym pamięci Janusz Korczaka, są tradycyjne już wyjścia młodych widzów z Teatru Lalka - który stoi w miejscu byłego sierocińca - udających się pod pomnik Dobrego Doktora do pobliskiego parku pod Pałacem Kultury i Nauki. Pochód ze słonecznikami - symbol festiwalowy - rusza trzymając w ręku. Na zakończenie pochodu dzieci 'obsypują' postać Korczaka setkami słoneczników. W tym roku spotkanie z Dobrym Doktorem odbędzie się 6 października o godz. 12.00.
"Jakie to ważne - nie zgubić w natłoku zdarzeń i spraw tego, czego nie dostaniemy na żadnej półce sklepowej: wiary, nadziei, przyjaźni, miłości, solidarności, radości tworzenia, satysfakcji zwycięstwa, przyjemności współuczestnictwa. Witajcie na naszym kolejnym festiwalu" - zaprasza Maciej Wojtyszko, dyrektor honorowy Festiwalu Korczak.
Po raz kolejny w programie "Ab ovo" ("zacząć od jaja") niemowlaki i maluszki wraz ze swoimi opiekunami we wspólnej zabawie mają okazję rozpocząć odkrywanie tajemnic świata i sztuki. Festiwal Korczak daje także możliwość obcowania ze sztuką teatralną osobom niepełnosprawnym i pokazanie ich twórczości widzom.
Przedstawienia teatrów polskich (zespoły zagraniczne są gośćmi honorowymi) oceniać będą dwa zespoły. Międzynarodowe jury dorosłych, które przyzna Grand Prix "Złocisty" dla najlepszego widowiska oraz nagrodę "Kota w worku", czyli zaproszenie na Festiwal Korczak 2012 produkcji nagrodzonego teatru z pominięciem procedury kwalifikacyjnej. Jury dziecięce pracować będzie samodzielnie i według własnych kryteriów oceny dokona wyboru przedstawienia, aby wręczyć nagrodę "Ziarenko" - związaną z symbolem festiwalu jakim są słoneczniki.
Organizator: Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ. Festiwal powstał przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy. Honorowym patronatem objęli go: Bogdan Zdrojewski - minister kultury i dziedzictwa narodowego, Hanna Gronkiewicz-Waltz - prezydent m.st. Warszawy.
Partnerzy wspierający: Kidsculture.pl - Instytut Adama Mickiewicza, Teatr Rampa, Teatr Lalka, ComPress S.A.
Więcej informacji na temat Festiwalu Korczak dostępnych jest na stronie: www.korczak-festiwal.pl
15. Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak
Warszawa, 2-8 października 2011
Niedziela, 2 października
"Prawdziwe - nieprawdziwe", Teatr Baj - Warszawa, 60 min., 6 lat, Teatr Baj, godz. 11.00
Na pierwszy rzut oka prosta opowieść o rodzeniu się życia, radości dorastania, ciekawości świata i zachwycie nad poznawaną rzeczywistością. Siostrzyczki-Bazie z właściwą dzieciom niecierpliwością zasypują Mamę-Wierzbę pytaniami. Poznają Słońce, Strumyk, Wiatr i wielu innych przyjaciół. Uczą się, jak należy postępować. Jedna z siostrzyczek zostaje odłączona od rodziny i dokonuje wyboru, któremu wszyscy się dziwią. Jednak jej decyzja przemienia serce niegrzecznego chłopca. Czy to jest prawdziwa droga? Jaka jest granica między ufnością a ostrożnością? Czy wszyscy na świecie są dobrzy? Co jest właściwe, a co nie? Na czym polega prawdziwa przyjaźń? Jakie są granice poświęcenia i przywiązania? Opowieść o uczeniu się życia - o jego pięknych stronach, ale i niebezpiecznych i o wyborach, które nie są oczywiste. Przedstawienie powstało w technice 'czarnego teatru'. Polega ona na całkowitym wyciemnieniu sceny, pozwalającym na ukrycie ubranych na czarno aktorów, natomiast za pomocą świateł wydobywane są z przestrzeni scenicznej animowane lalki i elementy scenografii. Dzięki zastosowaniu tej formy teatru twórcy zbudowali niezwykle poetyckie obrazy sceniczne, cechujące się szczególnym rodzajem teatralnej magii.
"Pamiętnik z powstania warszawskiego" Teatr Kamienica - Warszawa, 80 min., 13 lat, Teatr Kamienica, godz. 17.00 i 19.00
Premiera przedstawienia odbyła się dokładnie 65 lat po ogłoszeniu kapitulacji powstania warszawskiego. To niemal dokumentalny, osobisty zapis faktów i emocji, które przeżywali zwyczajni warszawiacy w tamtych dniach. Teatralny język, jaki zastosowali twórcy widowiska, jest jak najbardziej współczesny, szczególnie bliski młodszej części widowni. Choreografia Macieja Florka - tancerza i choreografa, popularnego zwycięzcy programu You Can Dance, wspaniała oprawa muzyczna wybitnego kompozytora Mateusza Pospieszalskiego - to tylko wybrane elementy przedstawienia. Współczesna, skrótowa forma potocznego języka ma walor niemal dokumentalnego komunikatu, bliskiego językowi e-maili i sms-ów. Wszystko to spaja twórczy zamysł reżysera Jerzego Bielunasa, który sprawił, że widowisko z dużym zaangażowaniem zagrane przez aktorów młodego pokolenia, trafia do serc młodych widzów. To z pewnością więcej niż teatr.
Poniedziałek, 3 października
"Dolina Muminków w listopadzie", Studio Teatralne Koło - Warszawa, 90 min., 5 lat, Soho Factory, godz. 10.00 i 12.30
Kończy się lato. Jedni robią jesienne porządki, inni śpieszą się, żeby zdążyć na wielkie przyjęcie, jeszcze inni stwierdzają, że trzeba odwiedzić kogoś ot, tak sobie. Pakują prezenty, marzenia, plecaki, torby z lekarstwami i ruszają. Dziwnym trafem wszyscy postanawiają spędzić ostatnie dni jesieni w Domu Muminków. Kiedy docierają na miejsce, okazuje się, że Rodzina Muminków bez uprzedzenia opuściła Dolinę. W Domu Muminków zbiera się prawdziwa banda oryginałów pochłoniętych bez reszty swoimi dziwactwami. Z czasem bohaterowie, zmuszeni do obcowania ze sobą, odkrywają, że mogą być sobie potrzebni i że sami potrzebują ciepła, towarzystwa i uwagi innych.
"Traktat o manekinach", Compagnia Teatropersona (Włochy), 55 min., 13 lat, Teatr Lalka, godz. 10.00 i 17.00
Mistrzowskie, plastyczne widowisko włoskiego teatru, odnoszące sukcesy na światowych scenach, zajmuje się fenomenem dzieciństwa. "Odwiedziny w krainie dzieciństwa nie są sprawą osobistą, dotyczą nas wszystkich" - twierdzą twórcy przedstawienia. Podążając za twórczą intuicją Brunona Schulza, prowadzą widza "przez las lat dziecinnych" po to, żeby w pewnym momencie pozostawić go samego w oczekiwaniu na konfrontację z jego dzieciństwem właśnie. Tu świat funkcjonuje poza zasadami logiki, porządkującymi nasze życie na jawie. Ukrywa się raczej w ciemnych zakamarkach zamykających w sobie tajemnice sennych doznań i wspomnień. Zmierzenie się z własnym dzieciństwem, odsunięcie go, czasem nawet zanegowanie bywa warunkiem inicjacji. Ułatwia, a często wręcz umożliwia przyjęcie pociągających, ale także budzących lęk wyzwań dorosłości. Sztuka jest tu doskonałym nośnikiem treści i doznań domagających się wypowiedzenia i uporządkowania, trudnych do wyartykułowania w inny sposób. Mając piętnaście, szesnaście lat zaczynamy rozumieć, że wejście w dorosłość to nie wybór, a konieczność. Nieuchronność tego następstwa zdarzeń może przestraszyć. "Traktat o manekinach", ujawniając tę przeczuwaną, a nieznaną rzeczywistość, pozwala ją oswoić, obłaskawić i przyjąć.
"Hommage à Chagall", Teatr Lalki, Maski i Aktora Groteska - Kraków, 70 min., 13 lat, Teatr Rampa, godz. 11.00 i 19.30
Na scenie ożywają obrazy Marca Chagalla. To niezwykłe przedstawienie, opowiedziane bez słów: kolorem, maską, lalką, muzyką, ruchem. Historia miłości zaklętej i zatrzymanej w sztuce. Zarówno temat, jak i forma wpisują się w odwieczne marzenia i tęsknoty towarzyszące człowiekowi od dzieciństwa i wczesnej młodości - za czymś wielkim, wspaniałym, idealnym... Reżyser widowiska Adolf Weltschek mówi: "Historią Chagalla i Belli chcę opowiedzieć o miłości konkretnej - ludzi z krwi i kości. O miłości, która nabiera wymiaru metafizycznego. Staje się miłością Adama i Ewy - Kobiety i Mężczyzny. Jest częścią kosmicznego porządku. Chcę, wbrew wszechobecnym utyskiwaniom i teoriom na temat niemożności spotkania i budowania więzów w naszych ludzkich kontaktach, opowiedzieć o tej szczególnej, silniejszej niż śmierć jedności kobiety i mężczyzny. Chcę za Chagallem przypomnieć mitologię miłości". Przedstawienie tryumfalnie wędruje po Europie, odnosząc sukcesy na najważniejszych międzynarodowych festiwalach. Trzeba je koniecznie zobaczyć.
"Ty i ja", Studio Teatralne Blum - Poznań, 30+30 min., 0-4 lat, Teatr Rampa, godz. 12.00 i 14.00
Przedstawienie dla dzieci naj-najmłodszych w wieku od niemowlęctwa do czterech lat. Punktem wyjścia do powstania widowiska jest podkreślenie znaczenia własnego "ja" w postrzeganiu świata a zarazem - ukazanie zależności pomiędzy moim "ja", a napotykanymi wokoło "ja" innych osób. Kolorowe piłki stają się pretekstem do wspólnej zabawy, ale także do poszukiwania związku pomiędzy na pozór sprzecznymi emocjami. Stają się symbolem dopełnienia, całości i harmonii. Przedstawienie powstało dzięki pomocy finansowej Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Poznania we współpracy z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przy wsparciu pedagogów i psychologów dziecięcych.
Wtorek, 4 października
"Dokąd pędzisz, koniku?", Teatr Lalki, Maski i Aktora Groteska - Kraków, 70 min., 4-9 lat, Teatr Rampa, godz. 10.00 i 12.00
Mały Konik chce być dorosły. Próbuje dotrzymać kroku Dużemu Koniowi, ale jest jeszcze za słaby. Szuka szczęścia w wesołym miasteczku, ale szybko dostrzega, że tam radość jest tylko pozorna, a ceną jest utrata wolności. Na szczęście spotyka Chłopca, który nie godzi się na życie w niewoli. Obydwaj szukają swojego miejsca w świecie. Poznają, co to przyjaźń i razem szukają szczęścia, uciekając z wesołego miasteczka. Przedstawienie, przygotowane przez Grzegorza Kwiecińskiego na podstawie pięknej baśni bułgarskiej pisarki, zawiera mądry, ponadczasowy przekaz poruszający zarówno najmłodszych, jak i ich rodziców. Doskonale służy temu zarówno poetyckie ujęcie tematu, jak i zamysł plastyczny - scenografię widowiska zainspirowało malarstwo Tadeusza Makowskiego.
"Calineczka", Teatr Lalek Banialuka - Bielsko-Biała, 50 min., 3 lata, Teatr Baj, godz. 10.00 i 12.00
"Calineczka"Marty Guśniowskiej w reżyserii Witolda Mazurkiewicza to atrakcyjne wizualnie widowisko muzyczne, opowiadające o przygodach dziewczynki niewielkich rozmiarów, lecz o wielkim sercu. Maleńka bohaterka wyrusza w świat, aby odkrywać jego piękno, ale także kryjące się w nim zagrożenia. Wędrując przez rozmaite krainy, napotyka na miejsca przytulne i słoneczne, choć również niesympatyczne i mroczne. Spotyka zarówno istoty przyjazne, jak i takie, które chcą ją wykorzystać. Losy Calineczki układają się w opowieść o poszukiwaniu przyjaźni i miłości, o potrzebie niesienia pomocy potrzebującym, wzajemnym szacunku, wrażliwości na cierpienie innych, dobroci. Wykreowana na scenie Banialuki baśniowa kraina odkrywa przed małymi widzami zaskakującą magię teatru. Pomysłowa scenografia sprawia, że dzieci śledzą kolejne transformacje olbrzymiej, wielobarwnej formy, która na ich oczach przekształca się w kwiat, żabę, pająka oraz inne postaci z opowieści Andersena. Muzyczny charakter widowiska, melodyjne piosenki i wartka akcja sprawiają, że niepokojące przedstawienie nie przestaje czarować.
"Pan Satie", Teatr Atofri / Poznańska Fundacja Artystyczna - Poznań, 35 min., 1-5 lat, Teatr Rampa, godz. 11.00 i 14.00
Teatr Atofri, ubiegłoroczny laureat festiwalowej nagrody "Kota w worku", przywiózł znowu widowisko dla naj-najmłodszych. "Pan Satie" to występ teatralno-muzyczny, który zostanie pokazany w programie "Ab ovo". Informacje od autorek: "Kim jest 'Pan Satie'? Dźwiękiem, rytmem. 'Pan Satie' jest muzyką. W papierowej scenografii powstają obrazy inspirowane utworami Erika Satie. Zabawy z dziecięcej wyobraźni łączą się z brzmieniem preparowanego pianina." Przedstawienie powstało dzięki zaangażowaniu Poznańskiej Fundacji Artystycznej, Centrum Kultury Zamek i Miasta Poznań.
"Żegnaj, Benjaminie", Les Voisins (Niemcy), 50 min., 9 lat, Teatr Lalka, godz.11.00 i 17.30
"Aha, więc to by było na tyle. Nie żyję". Oto jak dziesięcioletni Benjamin komentuje wyjątkową sytuację, w której się znalazł. Sztuka porusza temat życia po śmierci, żałoby, zgody na odejście, ale też opowiada o pewnym "wypasionym" karawanie, o prezencie urodzinowym, przyjaźni i woli życia mimo wszystko. Centralnym elementem sceny jest duża kula, na której pojawia się kilka postaci i lalek. Jest też altówka, narrator, nie zabraknie oczywiście animatora lalek i muzyki w tle. Nie ma się czego bać - artyści wzruszą was, ale i rozbawią.
Środa, 5 października
"Rękodzieło artystyczne", Teatr Figur - Kraków, 50 min., 6 lat, Teatr Rampa, godz. 9.00 i 12.00
"Teatr Figur Kraków to niecodzienna propozycja teatralna dla młodego widza. Tworzymy współczesny teatr lalek, który jest atrakcyjny zarówno dla dzieci, jak i towarzyszących im dorosłych. Aktorzy TFK wywodzą się z różnych stron świata, mają rozmaite, nie tylko aktorskie, wykształcenie oraz liczne pasje i pomysły. Efektem ich spotkania jest repertuar adresowany do dzieci i młodzieży w wieku od ośmiu do czternastu lat. W spektaklach wykorzystujemy lalki niekonwencjonalne, formy plastyczne, teatr cieni, na warsztatach rozwijamy wyobraźnię." Tyle od artystów. To, co potrafią zrobić przy pomocy rąk, przechodzi wszelkie wyobrażenie. Możemy się o tym przekonać, oglądając "Rękodzieło artystyczne". Aktorzy nie mówią, nie pokazują twarzy, nie używają nawet rekwizytów. Ograniczenie środków zostawia ogromną przestrzeń dla wyobraźni widza. Otrzymujemy teatr intrygujący, fascynujący, teatr z prawdziwego zdarzenia. A główną rolę grają w nim... ręce i poczucie humoru. "Polecam ten spektakl każdemu, kto szuka ciekawej alternatywy dla tego, co dzieje się w tradycyjnych teatrach, ale również dzieciakom, bo taki teatr znakomicie rozwija wyobraźnię młodego widza, a przy okazji bawi." Joanna Weryńska, "Pokazali cały świat rękami" ("Gazeta Krakowska").
"Co to? Kto to? Ja!!!", Teatr Elffy - Warszawa, 45+15 min. i 45+30 min., do 1,5 roku i 1,5-3 lat, Teatr Rampa, godz. 11.00 i 14.00
Przedstawienie dla dwóch grup wiekowych: Maleństwa leżące, siedzące i raczkujące (do półtora roku) - z rodzicem doświadczać będą, gdzie się znajdują: nos, głowa, uszy, oczy, nogi, kolana. Dla tych widzów przygotowaliśmy dużo pięknej muzyki i obrazów. Pojawi się nawet prawdziwa Harfa, a na Harfie grać będzie dziesięcioletnia księżniczka Klara. To czas na bycie razem z dzieckiem i prawdziwą muzyką. Elffy są jakby łącznikami między dzieckiem a rodzicem. Ro-mari będzie śpiewać dla publiczności i z publicznością. Czy wiecie, że Wasze Maleństwa już nucą? Po pokazie przedstawienia - warsztat "Malowanie na dywanie". Średniaczki chodzące i biegające (półtora do trzech lat) - z rodzicem - odpowiedzą już same, do czego służą poszczególne części naszego ciała. Usłyszymy i wyobrazimy sobie, jak bije nasze serce. To dzieci i rodzice będą świadkami procesu tworzenia Misia-marionetki, który w pewnym momencie ożyje. Mali i dorośli widzowie będą stymulowani do tworzenia przedstawienia przez aktywny w nim udział: taniec, śpiewanie znanych i poznawanych melodii (nawet w języku suahili). Roztańczeni widzowie zrelaksują się przy pięknej ludowej kołysance "Uśnijże mi, uśnij", zagranej przez dziesięcioletnią Klarę. Będzie to prawdziwa uczta dla ucha i oka, i ducha. Czas na otwarcie się na siebie, na tego małego człowieka, na wsłuchanie się. Będzie wesoło i kolorowo. Po pokazie widowiska – warsztaty: "Malowanie na dywanie" i "Spotkanie z marionetką".
"Klaun na wolności"Teatro Necessario (Włochy), 60 min., 0-99 lat, Teatr Lalka, godz. 11.00 i 17.30
Koncert przerywany zabawnymi komentarzami muzyków czy raczej ilustrowany muzyką popis klauna? Na pewno przednia zabawa. ale i katharsis dla trójki dynamicznych klaunów, którzy jak dzieci cieszą się z tego, że scena, ale i publiczność, są tylko dla nich. "Klaun na wolności" opowiada bez słów o pewnym popołudniu, kiedy to klauni próbują stworzyć przedstawienie, aby rozśmieszyć, oczarować i wreszcie zdobyć serca publiczności. Chwytają się każdego sposobu, żeby zaskoczyć widzów, nie oszczędzając przy tym siebie nawzajem. Oczom widzów ukazują się niezwykłe popisy sprawności - w tym piramidy z ludzi, rozgrywające się (w zwolnionym tempie) pojedynki i porywająca żonglerka. Szczególną rolę w przedstawieniu gra muzyka, towarzysząc aktorom i nadając rytm akcji. Mocnym punktem przedstawienia jest niezwykły talent komiczny aktorów.
Czwartek, 6 października
"W pogoni za bajką", Teatr Rampa - Warszawa, 120 min., 6 lat, Teatr Rampa, godz. 9.00 i 12.00
Prapremiera bajki napisanej przez parę autorów Monikę Muskałę i Janusza Margańskiego. Zabawna historia, której akcja toczy się w królestwie, ale nie bajkowym, tylko współczesnym, choć wszystko wygląda jak w bajce. Świat bajek przeplata się tu ze światem współczesnym i tak naprawdę nie wiadomo już, co jest bajką, a co nie. Królewska córka Rebella chce ukraść berło wiecznie zajętemu ojcu. Pragnie, by król choć na chwilę przestał być królem, a stał się po prostu tatą. Może to się udać tylko, pod warunkiem, że król zdejmie koronę i wejdzie w świat dziecięcej wyobraźni. Tajny plan, niestety, zawodzi. Wykradzione berło przypadkowo ląduje w zamkowych lochach na cmentarzysku bajek. Dlaczego na cmentarzysku? Bo dorośli w zabieganym świecie nie mają czasu, aby czytać swoim dzieciom bajki, które im czytali kiedyś rodzice... Los bajek został zatem przesądzony. Rebella w poszukiwaniu utraconego berła wędruje przez podziemne cmentarzysko bajek, chcąc je ożywić. Jednak wszystko zaczyna się znowu komplikować. Warto zobaczyć, co z tego wyniknie.
"Pchła Szachrajka", Teatr Guliwer - Warszawa, 90 min., 5 lat, Teatr Guliwer, godz.10.00 i 12.30
Znane z bajki Jana Brzechwy perypetie najsprytniejszej pchły świata opowiadają sobie - w konwencji kawiarnianych ploteczek - cztery damy. Każda wyposażona jest w lupę, dzięki której podgląda intrygi i oszustwa filigranowej bohaterki, co widzowie obserwują dzięki ekranowym animacjom. Dopełniają one grę aktorską, tworząc efekt przenikania się różnych rzeczywistości i stylów. Przedstawienie utrzymane jest w konwencji musicali z lat dwudziestych i trzydziestych dwudziestego wieku.
"Niespodzianka", Teatr Krzesiwo - Warszawa, 40 min., 12 lat, Teatr Lalka, godz. 11.00
Sztuka opowiada o egzystencjalnych udrękach i radościach, o szukaniu własnej drogi, próbach oswajania życia i śmierci. Teatr istnieje od 1992 roku w ośrodku szkolnowychowawczym dla dzieci słabo widzących w Warszawie. Wykorzystuje własne teksty, które często osadzone są w doświadczeniach dzieci. Poza walorami terapeutycznymi zespół dba o wysoki poziom artystyczny, czego dowodem są sukcesy na międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach. Na Festiwalu Korczak teatr występuje po raz trzeci.
"Uwaga, Purim!", Teatr 21 przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych Dać Szansę / Muzeum Historii Żydów Polskich - Warszawa, 60 min., 13 lat, Teatr Rampa, godz. 14.00
"Uwaga, Purim!"to akcja performatywna Muzeum Historii Żydów Polskich i Teatru 21 działającego przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych i kolejna odsłona muzealnych "Opowieści o świętach żydowskich". Punktem wyjścia był Purim - jedno z najradośniejszych świąt żydowskich. Dało ono wykonawcom, osobom z zespołem Downa lub autyzmem, nową przestrzeń improwizacji i dialogu z publicznością. W marcu w Teatrze Studio artyści przedstawili bliblijną historię Estery, używając języka cyrku. Jest to już kolejne przedstawienie tego niezwykłego teatru goszczące na festiwalu. Dwa lata temu Teatr 21 podbił serca widzów i... jurorów - mimo tego że nie startował w konkursie - inscenizacją jednego z wątków "Alicji w Krainie Czarów". Jeżeli jesteście gotowi na spotkanie z tajemnicą, jaką od wieków nosi w sobie człowiek, przyjdźcie koniecznie.
"Rękawiczka", Fundacja Otwarty Teatr we współpracy z Towarzystwem Nasz Dom i Teatrem Lalka, 60 min., 9 lat, Teatr Lalka, godz. 17.30
Od autorów: "Współczesna baśń o wzajemnym poszukiwaniu bliskości i przynależności, o bogactwie miłości i potrzebie obdarzenia nią. O dziecku, które tęskni do rodziców i o dorosłych, którzy marzą o pełnej rodzinie. Spróbujmy razem - widzowie, aktorzy i twórcy - przeżyć ten spektakl i zastanowić się, czy łatwo odnaleźć drogę do siebie nawzajem? Czy dorosłym wystarczy uporu i odwagi, by dotrzeć do celu? Czy dziecku, które wyszło z rodzinnego domu z jedną rękawiczką, uda się znaleźć drugą do pary? A może 'do pary' nie musi być identyczna? I wreszcie - kiedy baśń się skończy - czy zacznie się coś dużo ważniejszego: szczęśliwsze życie? Spektakl to piąta prapremiera naszego zespołu, tym razem zrealizowana przez Fundację Otwarty Teatr we współpracy z Towarzystwem Nasz Dom i Teatrem Lalka w Warszawie. Na scenie występują młodzi aktorzy, z których wielu opowiada baśń o własnym życiu. Kilkoro z nich jest z nami w Otwartym Teatrze od sześciu lat."
Piątek, 7 października
"Pod-Grzybek", Teatr Baj Pomorski - Toruń, 50 min., 5 lat, Teatr Rampa, godz. 9.30 i 12.00
Stary, przebiegły, doświadczony Stary Lis i młody, lekkomyślny Lisek, spędzający czas na zabawach i figlach w miarę spokojnie żyli sobie w lesie. I trwałoby to zapewne jeszcze długo, gdyby nie celny strzał kłusownika, który śmiertelnie rani Starego Lisa. Co dalej? Co to znaczy umrzeć? Czy życie jest tylko tym, co znamy, czy może jest gdzieś jeszcze inne życie - nieznane, tajemnicze? Okazuje się, że o sprawach ostatecznych można mówić mądrze, a jednocześnie pogodnie i z poczuciem humoru. Zamiast chować się i bronić przed prawdą o życiu i przemijaniu można pokazać jego zadziwiającą logikę, co pomaga uporządkować myślenie i znaleźć swoje miejsce w tej niezwykłej układance. W pracy nad tym przedstawieniem spotkali się mistrzowie teatru lalek. Dramaty Marty Guśniowskiej należą do najczęściej wystawianych na polskich scenach, Jacek Malinowski ma na swoim koncie wiele sukcesów teatralnych, a litewscy twórcy, których zaprosił do współpracy, należą do najwybitniejszych w swoim kraju.
"Inspektor Psina", Szkoła Aktorska Haliny i Jana Machulskich przy PO ASSITEJ - Warszawa, 70 min., 9 lat, Teatr Rampa, godz. 11.00 i 14.00
Komedia kryminalna dla dzieci i ich rodziców z poplątaną intrygą i z "psem" w roli zabawnego policjanta, a także magicznym lustrem, mówiącym tylko prawdę. Do nieudolnego i fajtłapowatego inspektora Psiny przybywają ze swoimi sprawami postacie ze znanych bajek, prosząc, żeby im pomógł, jako zawodowiec, prowadzić poszukiwania. Wilk chce koniecznie znaleźć dziewczynkę, którą wcześniej widział w czerwonym kapturku na głowie, zła Królowa z "Królewny Śnieżki i siedmiu krasnoludków" poszukuje zaginionej w lesie królewny. Potem w policyjnym biurze pojawia się Królewicz szukający obiecanej narzeczonej, którą ma pocałować. Po nim zjawia się matka Tomcia Paluszka, a na koniec Kapitan Rozbójników, który chce koniecznie zamordować Ali Babę. Psina przy pomocy czarodziejskiego lustra udziela im rad, macha przy tym zgubioną przez wróżkę różdżką. Wszystko dzieje się na opak, w efekcie bajki splatają się w wielki węzeł dziwnych okoliczności, mieszając losy postaci i skutki ich zachowań. Na szczęście przybywa wróżka Salsefia i różdżka wraca we właściwe ręce. Jednak czy wszystko skończy się dobrze?
"Na Arce o ósmej", Teatr Lalka - Warszawa, 85 min., 6 lat, Teatr Lalka, godz. 11.00 i 17.30
Sztuka niemieckiego dramaturga o trudnej przyjaźni trzech pingwinów bije w Niemczech rekordy popularności. W Polsce także doczekała się już kilku premier. W 2009 roku realizacja "Arki" z Teatru Współczesnego w Szczecinie otrzymała "Złocistego" - Grand Prix Festiwalu Korczak. W tym roku doczekaliśmy się nowej inscenizacji tej wspaniałej sztuki. Jest to pełna humoru, ale i refleksji opowieść o lojalności, zdradzie i dylematach wyboru, ale też o problemie obecności Boga w świecie dziecka. Oto trzy zaprzyjaźnione pingwiny dostają dwuosobowe zaproszenie na... Arkę Noego. Ich przyjaźń zostaje więc odgórnie wystawiona na trudną próbę, a sytuacja, w jakiej się znalazły, prowokuje do stawiania pytań na temat istnienia i natury Stwórcy. Przedstawienie rozgrywa się w umownej, arktycznej przestrzeni, gdzie kłótliwe, zabawne pingwiny muszą rozstrzygać kwestie najwyższej wagi. Jak sobie z tym poradzą? Czy dojdą do porozumienia z Panem Bogiem? Aby się o tym przekonać, trzeba się osobiście wybrać na arkę o ósmej.
"Bez tytułu II", Teatr Ton / Fundacja Herosi, 30 min., 15 lat, Teatr Rampa, godz.18.00
Widowisko "Bez tytułu II" Grupy Teatralnej Ton jest dziełem osobistym, eksperymentalnym i terapeutycznym. Twórca i pomysłodawca grupy, Piotr Boruta, znany z telewizyjnego programu "Mam talent", wzorując się na serialach, postanowił iść z duchem czasu i zaprezentować publiczności kolejne "odcinki" tego samego projektu. Grupa powstała przy Fundacji Herosi i cieszy się uznaniem publiczności. W jej skład wchodzą osoby o lekkiej niepełnosprawności intelektualnej. Dodatkową atrakcją będzie udział w widowisku kreatywnej małpki o niewinnym imieniu Czocher. "Rozpoczynając coś, właściwie nigdy nie wiemy, jaki będzie koniec - mówi Piotr Boruta. - Możemy mieć jakieś wyobrażenie na ten temat, lecz w rzeczywistości nie mamy gwarancji, że stanie się właśnie TO. Zawsze zmierzamy skądś dokądś, pomijając TO, co wydarza się po drodze. Osoby, z którymi tworzę Teatr Ton, uświadamia ją mi, że liczy się tylko ta chwila i TO, co możemy w niej sobie ofiarować. Liczy się Prawda i Cicha Obecność. W teatrze tworzonym z osobami niepełnosprawnymi Historia nie jest najważniejsza, lecz właśnie TO, co umyka naszej uwadze. Wierzę, iż poprzez ten rodzaj sztuki przywracam pamięć tego, co jest starsze ode mnie. Że w jakiś tajemny sposób każdy z nas jest częścią środowiska, w którym trwa. Zaprzyjaźnia się z nim i pozostawia swój ślad na zawsze. Teatr Ton jest dla mnie metaforą życia. Podróżą w głąb Istnienia. Próbą wyrażenia tego, co najbardziej ulotne."
Sobota, 8 października
"Do zobaczenia!"- widowisko teatralne zamykające Festiwal Korczak 2011, Teatr Rampa, godz. 18.00.
Happeningi teatralne - 15 minut przed każdym przedstawieniem w foyer lub przed teatrami. Spotkanie z twórcami widowisk - po każdym pokazie w sali teatralnej, czas trwania - ok. 30 minut.
Źródło: informacje prasowe, www.korczak-festiwal.pl