Festiwal Szekspirowski jest międzynarodowym wydarzeniem teatralnym, organizowanym co roku na terenie całego Trójmiasta. Celem festiwalu jest prezentacja i popularyzacja dorobku Williama Szekspira, jak również zainteresowanie publiczności, a szczególnie młodzieży, sztuką teatralną w jej różnorodnych formach. Przedstawieniom towarzyszą spotkania z reżyserami, aktorami, dramaturgami oraz bogaty program edukacyjny pod nazwą "Letnia Akademia Szekspirowska" (warsztaty teatralne i artystyczne, wykłady, wystawy, seminaria). Tegoroczna edycja festiwalu to także okazja do wymiany doświadczeń i rozwoju profesjonalnej wiedzy dotyczącej nowych trendów w teatrze współczesnym wśród artystów, teoretyków i praktyków teatru z różnych krajów.
W tym roku gośćmi festiwalu będą zarówno gwiazdy światowego teatru, wybitni reżyserzy, jak i najwięksi teatrolodzy zajmujący się multimedialnością w sztuce.
Wydarzeniem tegorocznej edycji będzie spektakl legendarnego amerykańskiego zespołu The Wooster Group pod kierunkiem Elizabeth LeCompte. Grupa zaprezentuje Hamleta. Wykorzystując możliwości współczesnych mediów, The Wooster Group przywołuje klasyczny brodwayowski spektakl z 1964 roku w reżyserii Johna Gielguda.
The Wooster Group, Hamlet, © Paula Court, źródło: www.thewoostergroup.org
Kolejny raz festiwal odwiedzi jeden z najważniejszych twórców w historii XX wiecznego teatru, Peter Brook. Widzowie zobaczą jego Warum, Warum, sceniczną refleksję rozbrzmiewającą słowami Meyerholda, Craiga, Dullina, Artauda i Szekspira.
Warum, Warum, reż. Peter Brook, źródło: www.festiwalszekspirowski.pl
Niemiecka Bremer Shakespeare Company przyjedzie z Kupcem weneckim, opowieścią o ludziach uwikłanych w grę władzy i przemocy, spektakl w oprawie multimedialnych projekcji oraz efektownej choreografii.
Kupca pokaże również Grupa Propeller z brytyjskiego The Watermill Theatre. Tu Wenecja, dzięki zaskakującej scenografii, stanie się męskim więzieniem, w którym między osadzonymi odbywa się pełna przemocy tragedia. Propelersi przedstawią również Sen nocy letniej w interpretacji "na opak" - od scenografii począwszy a na płci postaci skończywszy. Oba przedstawienia wyreżyserował Edward Hall, syn sir Petera Halla.
Bremer Shakespeare Company Kupiec wenecki, źródło: www.festiwalszekspirowski.pl
Ryszard III, koprodukcja Węgierskiego Teatru w Cluj z Rumunii i Gyulai Várshínház z Węgier, to Szekspirowska refleksja nad mechanizmami władzy, ubrana w surrealistyczną szatę. Postaci bawią się nowoczesną elektroniką, poruszając się w upiornej przestrzeni przypominającej gabinet figur woskowych, pełnej ludzkich głów i dziwadeł.
Na festiwalu zostanie pokazany spektakl Poskromienie Złośnicy w reżyserii Szymona Kaczmarka z
Teatru Wybrzeże z Gdańska. Przedstawienie zdobyło Pierwsze Wyróżnienie w konkursie na najlepszą polską adaptację szekspirowską sezonu 2008/2009.
Grupa Propeller Kupiec wenecki, źródło: www.festiwalszekspirowski.pl
Podczas festiwalu odbędzie się m.in. międzynarodowa konferencja poświęcona zjawisku przenikania się sztuk multimedialnych i teatru "Blending Media. Art in the theatre/ theatre in the arts". Celem konferencji jest próba znalezienia odpowiedzi na pytania: Gdzie leży granica miedzy teatrem a innymi dziedzinami sztuki? Czy podział na twórczość teatralną i sztuki wizualne jest nadal oczywisty? W jaki sposób dochodzi do współistnienia teatru oraz sztuk plastycznych, które łączą się w obrębie tego, co może być nazwane działaniami performatywnymi? Jak odnaleźć język spełniający zadanie opisu tego zjawiska? Uczestnicy konferencji będą również próbowali rozpoznać procesy zachodzące we współczesnych nurtach sztuki i teatru, które w coraz większym stopniu przenikają się i zazębiają. Wiele zjawisk artystycznych określa się obecnie mianem "teatru" (np. "teatr operacji" Orlan czy "Das Orgien Mysterien Theater" Hermana Nitscha) - jak choćby performans - gdyż działania te korzystają konwencji teatralnych. Z drugiej strony, wiele zjawisk artystycznych dotychczas niekojarzonych z medium teatralnym wkracza na sceny teatrów całego świata. Reżyserzy coraz częściej sięgają po nowe media, body-art, video-art oraz sztukę instalacji, artyści z kolei nierzadko teatralizują swoje dzieła, co prowadzi do zamazywania granic. Z jednej strony można zatem sądzić, że mamy do czynienia z próbą kolonizacji teatru przez sztukę (np. w przypadku różnych form teatru postdramatycznego), z drugiej zaś pojawiają się nowe możliwości twórcze, które mogą doprowadzić do powstania kolejnych dyscyplin artystycznych.
| |
Węgierski Teatr w Cluj z Rumunii i Gyulai Várshínház z Węgier Ryszard III, źródło: www.festiwalszekspirowski.pl |
Konferencji przewodniczy prof. Jerzy Limon z Uniwersytetu Gdańskiego. W programie znajdą się spektakle wykorzystujące dzieła artystyczne oraz nowe media (m.in. Hamlet The Wooster Group z Nowego Jorku). Mówcami plenarnymi będą: Marvin Carlson, Eli Rozik, Patrice Pavis, Maria Shevtsova, Erika Fischer-Lichte, Christopher Balme, Steve Dixon, Bryan Reynolds oraz John Jesurun; planujemy również odrębną sesję naukową poświęconą działalności "The Wooster Group", którą uświetni obecność członków zespołu oraz samej Elizabeth LeCompte.
Konferencja jest częścią projektu "Poza sceną - nowe trendy w teatrze europejskim" ("Beyond the stage - new trends in European Theatre") dofinansowanego z Programu Kultura Unii Europejskiej.
W ramach Fabryki Talentów odbędą się warsztaty artystyczne, teatralno-cyrkowe, bębniarskie, muzyczno- wokalne, szczudlarskie, filmowe. Na zakończenie festiwalu (10 sierpnia 2009, godz. 12.00) przejdzie Parada Teatralna od Złotej Bramy w kieruku Dolnego Miasta z udziałem uczestników warsztatów.
Więcej informacji o Festiwalu Szekspirowskim oraz szczegółowy program dostępny jest na stronie:
www.festiwalszekspirowski.pl.
Organizatorzy: Fundacja Theatrum Gedanense i Gdański Teatr Szekspirowski
Biuro Festiwalu Szekspirowskiego
Długi Targ 11/13, 80-828 Gdańsk
tel./fax (+48 58) 301 34 11, 305 68 00
www.festiwalszekspirowski.pl