Kompozytor, pianista, aranżer, pedagog i publicysta muzyczny. Urodzony 9 listopada 1929 w Bystromowicach (Ukraina).
Studiował początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, następnie teorię muzyki oraz kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom w 1962).
W latach 1961-66 był kierownikiem muzycznym kabaretu studenckiego "Stodoła" w Warszawie, w 1964 - zespołu Alibabki, od 1966 do 1970 - Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego "Granica". Współpracował z Redakcją Muzyki dla Dzieci Polskiego Radia jako twórca audycji dydaktycznych i popularyzatorskich. Prowadził wykłady z zakresu aranżacji w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także uczył przedmiotów muzycznych w Instytucie Wychowania Muzycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Redaktor czasopisma "Wychowanie Muzyczne w Szkole", autor pierwszego w Polsce podręcznika aranżacji muzyki rozrywkowej "Aranżacja" (Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970) oraz innych podręczników: "Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów" (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990), "Zabawy z echem. Od melodii do aranżacji" (COMUK, Warszawa 1990), "Grająca klawiatura. Melodie na keyboard" (Agencja Autorska, Warszawa 1992).
Zbigniew Ciechan jest laureatem wielu nagród - otrzymał Nagrody Polskiego Radia (1963, 1965, 1971, 1973), nagrodę specjalną na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę Idzie świt do słów Jerzego Litwiniuka, którą wykonał zespół Alibabki (1964), Srebrny Pierścień na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu (1971), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1977) oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1983).
Ważniejsze kompozycje:
- Pieśń o nocy czerwcowej (Noctes aninenses) na mezzosopran, narratora i orkiestrę smyczkową (1962)
- Zasłony, kantata na sopran, baryton, narratora, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1963)
- Ekstrema 63 na gitarę basową i dwie orkiestry symfoniczne (1963)
- Kwartet smyczkowy w dwóch częściach (1964)
- Świątek przydrożny (Le Christe en bois) na narratora i orkiestrę kameralną (1964)
- Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 2 (1964)
- O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja I] na chór mieszany i fortepian (1965)
- O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja II] na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1965)
- O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja III] na chór dziecięcy i zespół instrumentalny (1965)
- Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja I] na małą orkiestrę symfoniczną (1965)
- Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja II] na wielką orkiestrę dętą symfoniczną (1965)
- Hiroshima mon amour [wersja I] na alt i małą orkiestrę symfoniczną (1966)
- Hiroshima mon amour [wersja II] na alt i zespół instrumentalny (1966)
- Hiroshima mon amour [wersja III] na głos i fortepian (1966)
- L'âme du vin (Przy winie) [wersja I] na głos żeński i małą orkiestrę symfoniczną (1966)
- L'âme du vin (Przy winie) [wersja II] na głos żeński i zespół instrumentalny (1966)
- L'âme du vin (Przy winie) [wersja III] na głos żeński i fortepian (1966)
- L'âme du vin (Przy winie) [wersja IV] na głos żeński i mały zespół taneczny (1966)
- Kwintet fortepianowy w trzech fragmentach (1966)
- Amoroso [wersja I] na alt i zespół instrumentalny (1967)
- Amoroso [wersja II] na głos i fortepian (1967)
- Ricercar na organy (1967)
- Antipodes for chamber ensemble [na zespół kameralny] (1967)
- Tryptyk na altówkę i zespół smyczkowy (1967)
- Eufonia na organy (1968)
- Podróże, obrazek sceniczny (1968)
- Zielony brzegu Odry [wersja I], mała kantata na baryton solo, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1969)
- Zielony brzegu Odry [wersja II], mała kantata na głos i fortepian (1969)
- Antytezy na flet, fortepian, altówkę i wiolonczelę (1969)
- Toccata na organy (1969)
- Kwintet na flet, trio smyczkowe i fortepian (1971)
- Angela, balet w jednym akcie (1971)
- Passacaglia (alla polacca) na orkiestrę (1972)
- Dokąd zaszła dzieweczka [wersja I], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głosy solowe, chór męski i małą orkiestrę symfoniczną (1972)
- Dokąd zaszła dzieweczka [wersja II], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głos, chór i fortepian (1972)
- Warszawskie kuranty, śpiewogra (musical) dla młodzieży (1978)
- Antithesis for chamber orchestra (1979)
- Dzieci w Cyrku, widowisko muzyczne (piosenki i tańce) (1979)
- Czas pracy [wersja I], śpiewogra dla młodzieży (1979)
- Czas pracy [wersja II], śpiewogra dla młodzieży (1979)
- Marsz jubileuszowy [wersja I] na wielką orkiestrę dętą (1979)
- Marsz jubileuszowy [wersja II] na instrument solowy i fortepian (1979)
- Scherzino na skrzypce i orkiestrę kameralną (1980)
- Niewesołe miasteczko, obrazek sceniczny (1981)
- Diabeł tanecznik, komedia baletowa (1985)
- Suite nr 2 na skrzypce i altówkę (1986)
- Gayo na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1986)
- Taniec chorałowy na zespół instrumentalny (1987)
- Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 3 (1989)
- Deszczowy wiersz na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1989)
- Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja I] na chór mieszany a cappella (1991)
- Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja II] na głos i fortepian (1991)
- Capriccio na dwoje skrzypiec i fortepian (1991)
- Opowiadania dźwiękowe (Obrazki dziecięce) na narratora i orkiestrę kameralną (1992)
- Toccatina na gitarę (1992)
- Mattinata - Przedświt na fortepian (1993)
- Rondino na skrzypce i fortepian (1994)
- Spotkanie z choinką [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995)
- Spotkanie z choinką [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995)
- Po zbożopławnej sztyrując Wiśle... na chór męski a cappella (1995)
- Quatre pièces filigranées pour violino solo (1995)
- Podróż dookoła globusa, rondo instrumentalne, kreacja sceniczna z improwizacją (1995)
- Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995-97)
- Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995-97)
- Gdy dorosnę [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1996)
- Gdy dorosnę [wersja II] na głos, chór i fortepian (1996)
- Fuga quasi fantasia per violino solo (1996)
- Kot w butach, opera dla dzieci i młodzieży w 1 akcie (1997)
- Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)
- Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)
- Gdy wszyscy wziemięwzięci..., poemat symfoniczny (1997)
- Gdzie jest ta pieśń..., obrazek sceniczny (1997)
- Kasztanowy bal [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)
- Kasztanowy bal [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)
- Concertino (alla rustica) per archi (1998)
- Fantazja jubileuszowa na skrzypce i fortepian (1999)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2007.