Kompozytor, pianista, aranżer, pedagog i publicysta muzyczny. Urodzony 9 listopada 1929 w Bystromowicach (Ukraina).

Studiował początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, następnie teorię muzyki oraz kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom w 1962).

W latach 1961-66 był kierownikiem muzycznym kabaretu studenckiego "Stodoła" w Warszawie, w 1964 - zespołu Alibabki, od 1966 do 1970 - Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego "Granica". Współpracował z Redakcją Muzyki dla Dzieci Polskiego Radia jako twórca audycji dydaktycznych i popularyzatorskich. Prowadził wykłady z zakresu aranżacji w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także uczył przedmiotów muzycznych w Instytucie Wychowania Muzycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Redaktor czasopisma "Wychowanie Muzyczne w Szkole", autor pierwszego w Polsce podręcznika aranżacji muzyki rozrywkowej "Aranżacja" (Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970) oraz innych podręczników: "Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów" (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990), "Zabawy z echem. Od melodii do aranżacji" (COMUK, Warszawa 1990), "Grająca klawiatura. Melodie na keyboard" (Agencja Autorska, Warszawa 1992).

Zbigniew Ciechan jest laureatem wielu nagród - otrzymał Nagrody Polskiego Radia (1963, 1965, 1971, 1973), nagrodę specjalną na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę Idzie świt do słów Jerzego Litwiniuka, którą wykonał zespół Alibabki (1964), Srebrny Pierścień na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu (1971), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1977) oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1983).

Ważniejsze kompozycje:

  • Pieśń o nocy czerwcowej (Noctes aninenses) na mezzosopran, narratora i orkiestrę smyczkową (1962)
  • Zasłony, kantata na sopran, baryton, narratora, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1963)
  • Ekstrema 63 na gitarę basową i dwie orkiestry symfoniczne (1963)
  • Kwartet smyczkowy w dwóch częściach (1964)
  • Świątek przydrożny (Le Christe en bois) na narratora i orkiestrę kameralną (1964)
  • Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 2 (1964)
  • O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja I] na chór mieszany i fortepian (1965)
  • O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja II] na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1965)
  • O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja III] na chór dziecięcy i zespół instrumentalny (1965)
  • Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja I] na małą orkiestrę symfoniczną (1965)
  • Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja II] na wielką orkiestrę dętą symfoniczną (1965)
  • Hiroshima mon amour [wersja I] na alt i małą orkiestrę symfoniczną (1966)
  • Hiroshima mon amour [wersja II] na alt i zespół instrumentalny (1966)
  • Hiroshima mon amour [wersja III] na głos i fortepian (1966)
  • L'âme du vin (Przy winie) [wersja I] na głos żeński i małą orkiestrę symfoniczną (1966)
  • L'âme du vin (Przy winie) [wersja II] na głos żeński i zespół instrumentalny (1966)
  • L'âme du vin (Przy winie) [wersja III] na głos żeński i fortepian (1966)
  • L'âme du vin (Przy winie) [wersja IV] na głos żeński i mały zespół taneczny (1966)
  • Kwintet fortepianowy w trzech fragmentach (1966)
  • Amoroso [wersja I] na alt i zespół instrumentalny (1967)
  • Amoroso [wersja II] na głos i fortepian (1967)
  • Ricercar na organy (1967)
  • Antipodes for chamber ensemble [na zespół kameralny] (1967)
  • Tryptyk na altówkę i zespół smyczkowy (1967)
  • Eufonia na organy (1968)
  • Podróże, obrazek sceniczny (1968)
  • Zielony brzegu Odry [wersja I], mała kantata na baryton solo, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1969)
  • Zielony brzegu Odry [wersja II], mała kantata na głos i fortepian (1969)
  • Antytezy na flet, fortepian, altówkę i wiolonczelę (1969)
  • Toccata na organy (1969)
  • Kwintet na flet, trio smyczkowe i fortepian (1971)
  • Angela, balet w jednym akcie (1971)
  • Passacaglia (alla polacca) na orkiestrę (1972)
  • Dokąd zaszła dzieweczka [wersja I], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głosy solowe, chór męski i małą orkiestrę symfoniczną (1972)
  • Dokąd zaszła dzieweczka [wersja II], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głos, chór i fortepian (1972)
  • Warszawskie kuranty, śpiewogra (musical) dla młodzieży (1978)
  • Antithesis for chamber orchestra (1979)
  • Dzieci w Cyrku, widowisko muzyczne (piosenki i tańce) (1979)
  • Czas pracy [wersja I], śpiewogra dla młodzieży (1979)
  • Czas pracy [wersja II], śpiewogra dla młodzieży (1979)
  • Marsz jubileuszowy [wersja I] na wielką orkiestrę dętą (1979)
  • Marsz jubileuszowy [wersja II] na instrument solowy i fortepian (1979)
  • Scherzino na skrzypce i orkiestrę kameralną (1980)
  • Niewesołe miasteczko, obrazek sceniczny (1981)
  • Diabeł tanecznik, komedia baletowa (1985)
  • Suite nr 2 na skrzypce i altówkę (1986)
  • Gayo na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1986)
  • Taniec chorałowy na zespół instrumentalny (1987)
  • Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 3 (1989)
  • Deszczowy wiersz na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1989)
  • Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja I] na chór mieszany a cappella (1991)
  • Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja II] na głos i fortepian (1991)
  • Capriccio na dwoje skrzypiec i fortepian (1991)
  • Opowiadania dźwiękowe (Obrazki dziecięce) na narratora i orkiestrę kameralną (1992)
  • Toccatina na gitarę (1992)
  • Mattinata - Przedświt na fortepian (1993)
  • Rondino na skrzypce i fortepian (1994)
  • Spotkanie z choinką [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995)
  • Spotkanie z choinką [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995)
  • Po zbożopławnej sztyrując Wiśle... na chór męski a cappella (1995)
  • Quatre pièces filigranées pour violino solo (1995)
  • Podróż dookoła globusa, rondo instrumentalne, kreacja sceniczna z improwizacją (1995)
  • Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995-97)
  • Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995-97)
  • Gdy dorosnę [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1996)
  • Gdy dorosnę [wersja II] na głos, chór i fortepian (1996)
  • Fuga quasi fantasia per violino solo (1996)
  • Kot w butach, opera dla dzieci i młodzieży w 1 akcie (1997)
  • Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)
  • Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)
  • Gdy wszyscy wziemięwzięci..., poemat symfoniczny (1997)
  • Gdzie jest ta pieśń..., obrazek sceniczny (1997)
  • Kasztanowy bal [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)
  • Kasztanowy bal [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)
  • Concertino (alla rustica) per archi (1998)
  • Fantazja jubileuszowa na skrzypce i fortepian (1999)


Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2007.
 

Tagi: