Władysław Słowiński, fot. Małgorzata Kosińska

Kompozytor i dyrygent, urodzony 14 maja 1930 w Sadlnie.

W latach 1949-51 studiował muzykologię pod kierunkiem Adolfa Chybińskiego na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1950-54 odbył studia z zakresu kompozycji w klasie Tadeusza Szeligowskiego, a od 1951 do 1955 także dyrygentury u Waleriana Bierdiajewa i Stanisława Wisłockiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. W latach 1954-64 był dyrygentem w Operze Poznańskiej oraz współpracował jednocześnie z wieloma orkiestrami symfonicznymi, głównie z Filharmonią Poznańską. Później współpracował z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Teatrem Wielkim w Warszawie. W latach 1970-73 był dyrektorem artystycznym wytwórni płytowej Polskie Nagrania. Od 1973 do 1985 pełnił funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a od 1985 do 2001 był prezesem Oddziału Warszawskiego ZKP. W 1986 powołał do życia Warszawskie Spotkania Muzyczne, których jest dyrektorem artystycznym.

Kompozycje Władysława Słowińskiego ukazały się na płytach CD: "Works for String Quartet" (Acte Préalable, 2000), "Chamber Works" (Acte Préalable, 2000), "Laks. Słowiński. Pstrokońska-Nawratil" (DUX, 2012).

Za swoją twórczość oraz działalność organizacyjną otrzymał wiele nagród i odznaczeń: w 1975 - Złoty Krzyż Zasługi, w 1977 - Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, w 1980 -Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, w 1986 - Złotą Odznakę Honorową "Za zasługi dla Warszawy", w 1987 - Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 1990 - Nagrodę Wojewody Warszawskiego za całokształt dorobku twórczego, w 1999 - doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za twórczość kompozytorską, powołanie do życia Warszawskich Spotkań Muzycznych oraz zasługi dla ZKP, w 2001 - Nagrodę Marszałka Województwa Mazowieckiego za twórczość kompozytorską i działalność społeczną, w 2005 - Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, w 2006 - Srebrny Medal Gloria Artis - Zasłużony Kulturze oraz Nagrodę Samorządu Województwa Mazowieckiego im. Cypriana Kamila Norwida w dziedzinie muzyki.

Władysław Słowiński zrekonstruował zaginioną partyturę opery "Stara baśń" Władysława Żeleńskiego (1959).

Ważniejsze kompozycje:

  • "Sonata na fortepian" (1951-52)
  • "Tryptyk bez echa", pieśni na bas i fortepian do słów Marii Konopnickiej (1955)
  • "Impresje baletowe" na orkiestrę kameralną (1956)
  • "Koncert na flet z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, fortepianu i perkusji" (1956-57)
  • "Kwintet na instrumenty dęte" (1957-58)
  • "Sonatina na fortepian nr 2" (1957-59)
  • "Muzyka w trzech częściach" na orkiestrę (1958)
  • "Makowskie bajki" na alt solo z towarzyszeniem oboju, klarnetu i fagotu do słów Jerzego Ficowskiego (1960)
  • "Polka", groteska na orkiestrę kameralną (1961)
  • "Dialog" na skrzypce i klawesyn (1964)
  • Suita z baletu "Cyrk mistrza Cho-Cho" na orkiestrę (1967)
  • "Miniatury" na fortepian (1967)
  • "Kwartet na flet, klarnet, trąbkę i fagot" (1968)
  • "Tango", groteska na orkiestrę (1968)
  • "Dom w którym śmieszy", słuchowisko płytowe (1974)
  • "Cztery dialogi" na skrzypce i klawesyn (1976)
  • "Matka Słońca", słuchowisko płytowe (1976)
  • "Zaczarowana skrzynka", słuchowisko płytowe (1976)
  • "Dwie humoreski" na głos i fortepian do słów Antoniego Marianowicza (1977)
  • "Muzyczne drobiazgi" dla dzieci na fortepian (1977-78)
  • "Śpiewka ludowa i taniec" [wersja I] na klarnet i fortepian (1979)
  • "Quartetto piccolo in memoriam Tadeusz Szeligowski" per due violini, viola e violoncello (1980)
  • "Wyprawa na szklaną górę", słuchowisko płytowe (1980)
  • "Pan Twardowski na kogucie", słuchowisko płytowe (1981)
  • "Rzecz o Alkasynie i Nikolecie czyli Chantefable o miłości, która zwycięży", utwór sceniczny lub estradowy na solistów, narratora, chór mieszany i 11 muzyków (1981-82)
  • "Śpiewka ludowa i taniec" [wersja II] na klarnet i zespół kameralny (1982)
  • "Opowieść o pra-pra słoniu", słuchowisko płytowe (1983)
  • "Gdzie mieszka bajeczka", suita na 3 głosy równe z towarzyszeniem fortepianu (1983-84)
  • "Wielki czarodziej Oz", słuchowisko płytowe (1984)
  • "Tryptyk dziecięcy" na głos i fortepian do słów Ewy Szelburg-Zarembiny (1984)
  • "Pierwsza lepsza", opera komiczna do tekstu Aleksandra Fredry (1985-86)
  • "Passionato" per quartetto d'archi (1987)
  • "Serio e buffo" per flauto solo (1987)
  • "Concertino" na klawesyn i kwartet smyczkowy (1988)
  • "Tren" na saksofon altowy i organy (1988)
  • "...dogonić siwiznę popiołu... Tren pamięci Janusza Korczaka" na baryton i skrzypce do słów Jerzego Ficowskiego (1988)
  • "Definicje", 3 pieśni na sopran i wiolonczelę do słów Jerzego Ficowskiego (1989)
  • "Espressivo sempre" [wersja I] na flet i kwartet smyczkowy (1990)
  • "Dwie pieśni" na głos i organy do słów Salomei Kapuścińskiej (1990)
  • "Śpiewy dziecięce", 5 pieśni na głos i fortepian do słów Jerzego Ficowskiego (1990)
  • "Trzy utwory w dawnym stylu" na dwie wiolonczele (1990)
  • "Pieśni staropolskie" [wersja I] do wierszy poetów z XVII i XVIII wieku na tenor, flet altowy, klawesyn i orkiestrę smyczkową (1991)
  • "Pieśni staropolskie" [wersja II] na tenor i klawesyn (lub fortepian) (1991)
  • "Translacja" na 2 akordeony i organy (1991)
  • "Trzy burleski" na kwartet smyczkowy (1993)
  • "Doloroso in memoriam Witold Lutosławski" per quartetto d'archi (1994)
  • "Definicje II", 4 pieśni na sopran i fortepian (1994, 2000)
  • "Suita dla Zamku Królewskiego - reminiscencje barokowe" na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1996)
  • "Elegia" na kwartet smyczkowy (1997)
  • "Divertimento concertante" na skrzypce i orkiestrę smyczkową (transkrypcja "Tria B-dur" Feliksa Janiewicza) (1998)
  • "Późnojesienny labirynt" na baryton i fortepian do słów Tomasa Tranströmera (1998)
  • "Tryptyk bizantyjski" na tenor, recytatora, chór mieszany oraz instrumenty dęte drewniane i perkusyjne (1999-2000)
  • "Espressivo sempre" [wersja II] na klarnet i kwartet smyczkowy (2006)
  • "Jesienna opowieść" na kwartet smyczkowy (2007)
  • "Cztery wiersze Julii Hartwig" na głos i fortepian (2008)
  • "Tętno kołatka" na głos i fortepian do słów Jerzego Ficowskiego (2009)
  • "Funebre" na kwartet smyczkowy (2012)

Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2003; aktualizacja: styczeń 2012.