Debiutował w 1990 roku na ekspozycji Fotografie w Galerii Szkoły Filmowej przy ul. Piotrkowskiej, ale już w końcu lat 70. wykonał interesujące zdjęcia o poetyckim chrakterze, przedstawiające embrionalne postaci w pozycji leżącej. W 1991 roku brał udział w ekspozycjach: "Najnowsza generacja fotografii polskiej" (BWA Gorzów Wielkopolski w ramach Konfrontacji Fotograficznych) i "Zmiana warty. Młoda fotografia polska" w Galerii "FF". Wystawa indywidualna "Róża i ogień" określiła wąski krąg zainteresowań wokół techniki fotogramu, realizowanego w bardzo dużych formatach, odwołujący się do zainteresowań skoncentrowanych wokół ontologii obrazu fotograficznego i badania materii fotograficznej jako substancji pierwotnej i podstawowej dla procesu fotograficznego. Artysta świadomie nadawał swym realizacjom formy monumentalne. Zainteresowany jest pierwotnymi, archetypicznymi w sensie filozoficznym substancjami (żywiołami), które odwoływały się także do postaci mitologicznych, także z prywatnej mitologii Wiliama Blake'a (Urizen).
W kolejnych ekspozycjach: "Fotografie" z 1992 roku (Mała Galeria ZPAF-CSW), "Afirmacja" z 1993 roku (Galeria "FF") czy późniejszej "Kółko" z 1999 roku (Mała Galeria ZPAF-CSW) minimalizował używane środki, choć w dalszym ciągu pozostawał w kręgu fotografii odwołującej się do funkcji symbolicznej, a nawet magicznej. W 1997 brał udział w wystawach "Krytycy łódzcy proponują" (Galeria Manhattan, Łódź) i "Fotografia '97" w Krakowie (zorganizowana przez Fundację Turleja).
W końcu lat 90. artysta zainteresował się formami znanych z zakresu abstrakcji geometrycznej, zbliżając się do środowiska artystycznego łódzkiej Galerii Wschodniej, wystawiając na dużej ekspozycji "Żywa galeria. Łódzki progresywny ruch artystyczny (1969-1997)" w warszawskiej Zachęcie w 1997 roku. W 2001 roku na wystawie w Galerii Wschodniej "Jasna praca / Ciemna praca" (instalacja) w twórczy sposób nawiązał do prehistorii fotografii z kręgu pierwszych dagerotypistów i kalotypii Williama Foxa Talbota, analizując proces zapisu i złudzenia perspektywicznego.
Okazał się jednym z tych polskich fotografów, którzy już od początku lat 90. świadomie archaizowali swą formę wypowiedzi wierząc w religijno-magiczne przesłanie swych prac, nawiązując do początków rozwoju fotografii z lat 30. i 40. dziewiętnastego wieku, co stało się modnym trendem od końca lat 90. Od samego początku twórczości artysta ujawnia swą poetycką naturę koncentrując się na penetrowaniu materii zdjęć. Jego fotograficzne idee oscylują miedzy pracami Andrzeja J. Lecha i Mariusza Wieczorkowskiego, którzy nie wierząc w zracjonalizowaną formę przekazu fotograficznego odwołują się do pojęcia magiczności. Wszyscy oni skłaniają się w stronę fotografii, starającej się wejść w rejony graniczne w znaczeniu percepcji, zdecydowanie bardziej duchowej niż zracjonalizowanej.
Prace Barszczaka zmuszają widza do intelektualnego wysiłku, by odczytać ich ukryte znaczenie. Trudno doszukać się na jego fotografiach choćby jednego ostrego punktu, klatki filmowe nałożone jedna na drugą sięgają abstrakcji, częste przebarwienia pojawiają się na skutek celowego, słabego utrwalania zdjęć. Nieostre kontury, rozmyte sylwetki – wszystko na granicy chaosu.
"Przygotowanie do druku jego fotografii to prawdziwe wyzwanie. Drukarze nie chcą wierzyć, że te wszystkie plamy, zacieki i nieostrości muszą tam być" - mówił grafik Andrzej Chętko, kilkakrotnie wykorzystując zdjęcia artysty jako elementy plakatów i ilustracji książkowych.
Barszczak traktuje fotografię metaforycznie, jak chociażby w cyklu z 2005 roku "Łagiewniki", w której dotyka trochę banalnego, ale wciąż aktualnego związki medium z pamięcią. Fotografia jest pamięcią przedmiotów, osób, ale także autora, który najpierw coś zobaczył i przeniósł wycinek rzeczywistości na dwuwymiarowy materiał światłoczuły. Zarejestrowane i utrwalone fragmenty przetrwają próbę czasu, zachowają to, co ulotne. Barszczak wbrew mechanizmowi aparatu fotograficznego tworzy obrazy nieostre, zamglone, sugerujące zacierające się wspomnienia. Fotografia niejako służy rekonstrukcji pamięci.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerii 86 w Łodzi.
Autor: Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, sierpień 2004; akt.: AW, czerwiec 2015.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1990 - "Fotografie", Galeria Szkoły Filmowej, Łódź; "Fotografia", Galeria CIK, Łódź
- 1991 - "Róża i Ogień", Galeria FF, Łódź
- 1992 - "Fotografie", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
- 1993 - "Afirmacja", Galeria FF, Łódź
- 1995 - "Fotografie", Galeria PAcamera, Suwałki
- 1997 - "Fotografie", Galeria Pusta, Katowice
- 1999 - "Kółko", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
- 2001 - "Jasna praca / ciemna praca", Galeria Wschodnia, Łódź
- 2002 - "Środek", Galeria Pusta, Katowice
- 2005 - "Łagiewniki", Galeria FF, Łódź
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 1987 - "Preis für junge europäische Fotografen", Frankfurter Kunstverein, Frankfurt nad Menem, Galerie Gabriel, Wiedeń
- 1990 - "Looking East", Galleri Image, Aarhus
- 1991 - "Nowa generacja fotografii polskiej", BWA, Gorzów Wlkp.; "Zmiana warty", Galeria FF, Łódź
- 1992 - "Konfrontacje bez sankcji", BWA, Gorzów Wlkp.; "Fotografia polska lat 80-tych ze zbioru Krzysztofa Jureckiego, Galeria Dziennikarzy, Kutno; "Europe Without Framework", Galleri Image, Aarhus
- 1993 - "Konstelacja", Galeria FF, Łódź; "Polnisches Kulturinstitut", Berlin, Biennale Małych Form Fotograficznych, Galeria Arsenał, Poznań
- 1994 - "Niebo", Galeria Chłodna, Suwałki
- 1995 - "Marcowe gody", edycja II, Muzeum Artystów, Łódź, Galeria 86, Łódź; "Konstelacja 2", Ludwig-Maximilians-Universität, München, Galerie in Rathauskeller, Landshut
- 1997 - "Krytycy łódzcy proponują", Galeria Manhattan, Łódź; "Fotografia `97", Pałac Sztuki, Kraków; "Żywa Galeria-łódzki progresywny ruch artystyczny /1969-1997/", Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa; Galeria Tower Building, Łódź
- 1999 - "Miejsca fotografii", Galeria Manhattan, Łódź
- 2000 - "Żywa Galeria-łódzka kolekcja ruchoma", galeria r, Poznań
- 2002 - "Wokół dekady. Fotografia polska lat 90.", Muzeum Sztuki, Łódź, Galeria FF, Łódź, Muzeum Narodowe, Wrocław, Galeria Pusta, Katowice, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
- 2003 - "Łódź Fotografii. Dwie dekady w kręgu Galerii FF", Galeria Amcor Rentsch, Łódź, Institut Polonais, Paris, Galeria FF, Łódź
- 2005 - "Venice Now", Salander-O’Reilly Galleries, Nowy Jork
- 2007 - "Miejsce", Studio 102, Łódź
- 2008 - "Znak wodny", Galeria 86, Łódź
- 2014/2015 - "Pierwsze spotkanie fotografii – pochwała różnorodności", Galeria Manhattan, Łódź