Nagrody i wyróżnienia
Jest laureatem licznych nagród na konkursach kompozytorskich; w 2010 roku Jury konkursu kompozytorskiego Wawel: Musica Festiva pod przewodnictwem Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Eugeniusz Knapika nagrodziło Nagrodą Główną "Przestrzenie" na wielką orkiestrę symfoniczną. Utwór wykonano w 600. rocznicę Bitwy pod Grunwaldem na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu, a koncert został wydany na DVD.
Ponadto jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Alexandra Moyzesa w Bratysławie w 2006 roku ("Visions of Perfect Shapes" na orkiestrę), II miejsca (I nie przyznano) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w 2007 roku ("QUADRA" na orkiestrę), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2007 roku ("EPIDERMA" na wielką orkiestrę symfoniczną), Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II ("Liść" na chór i orkiestrę).
W 2008 roku otrzymał I nagrodę w konkursie Telewizji Polskiej "Dolina Kreatywna", w 2009 jego symfonia "Horyzont Zdarzeń" została nagrodzona podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im, Grażyny Bacewicz, w tym samym roku Opałka został finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda z utworem "Trans-Ist-One".
W 2012 roku został Finalistą Transatlantyk Film Music Competition, oraz laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (nagroda za utwór "RIOT" – na orkiestrę kameralną). W 2013 roku po raz kolejny znalazł się w gronie finalistów Transatlantyk Film Music Competition oraz otrzymał Specjalne Wyróżnienie podczas International FMF Young Talent Composition Contest, a w roku 2014 podczas festiwalu BeThere! Animation Festival otrzymał "Best Music For Film Award" za muzykę do filmu "Ex Animo". W 2011 roku Opałka został wybrany spośród 3000 osób do udziału w Berlinale Talent Campus.
W 2018 roku sekstet proMODERN otrzymał 2 Fryderyki za płytę "Shakespired", na której znajduje się napisany przez Tomasza Opałkę utwór "...lips to kiss...".
Koncerty i festiwale
Jego kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach w Polsce i zagranicą. Wśród nich są: Łańcuch X (2013, 2014), Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (2014), Festiwal Prawykonań NOSPR (2013), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2012, 2013, 2014), Warszawska Jesień - Koncerty Koła Młodych ZKP (2008, 2010, 2011, 2012, 2013), Świętokrzyskie Dni Muzyki (2005, 2014), COM'IN (2008, 2009), Cztery Pory Roku - Jesień (2009), Generacje (2007, 2012), Festiwal Młodych Kompozytorów – Chopin. Transgresje (2010), Wszystkie Mazurki Świata (2010), Festiwal organizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia – Letnie Koncerty na Grochowskiej, Cykl Muzyka Kresów Wschodnich podczas Festiwalu Warszawska Jesień 2012.
Jego kompozycje wykonywane były również na wielu koncertach zagranicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Korei Południowej, Niemczech, Słowacji, Chinach, Litwie, Rosji, Ukrainie, Białorusi). Wśród nich są festiwale takie, jak: Kontrasty (Ukraina, 2015, 2016), Światowe Międzynarodowe Dni Muzyki (2014), Brücken Festival für Neue Musik (Niemcy, 2009), Beijing Modern (Chiny, 2011), Druskmanija (Litwa, 2013), Provinzlarm (Niemcy, 2013) i inne.
Tomasz Opałka współpracował z zespołami takimi, jak: Sinfonia Iuventus (dyr. Krzysztof Słowiński), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (dyr. Michał Klauza), Polska Orkiestra Radiowa (dyr. Wojciech Michniewski, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec), Orkiestra Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec), Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej (dyr. Monika Wolińska, Maciej Tworek, Zygmunt Rychert), Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej (dyr. Jacek Rogala, Mieczysław Gawroński), Orkiestra Musica Festiva (dyr. Stanisław Krawczyński), Orkiestra Filharmonii Łódzkiej (dyr. Michał Klauza), Orkiestra Filharmonii Kaliskiej (dyr. Adam Klocek), Scontri Ensemble, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II oraz soliści: Leszek Lorent, Janusz Wawrowski, Jadwiga Czarkowska, Wojciech Herzyk, Maciej Frąckiewicz i in. Pisał utwory na zamówienie takich instytucji, jak: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia Świętokrzyska, Filharmonia Gorzowska, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Kaliska, Centrum Myśli Jana Pawła II.
W sezonie 2013/2014 Opałka pełnił funkcję Kompozytora-Rezydenta w Filharmonii Gorzowskiej.
Muzyka filmowa
Od 2012 roku swoje umiejętności w zakresie muzyki filmowej doskonalił się w Los Angeles w Kalifornii współpracując z kompozytorami należącymi do ścisłej czołówki Hollywood, takimi jak: Christopher Young ("Spiderman 3", "Hellraiser", "Sceny Zbrodni") czy Marco Beltrami (nominowany do Oscara za muzykę do filmów "The Hurt Locker" i "3.10 to Yuma", autor muzyki do filmów "Wolverine", "Krzyk", "Szklana Pułapka 4", ''Carie").
Z powodzeniem łączy działalność na gruncie muzyki poważnej jak i filmowej. Jest autorem ponad 20 partytur filmowych, wśród których znajdują krótkometrażowe filmy nagradzane na prestiżowych konkursach i festiwalach filmowych na całym świecie. Wiele z tych filmów pojawia się również regularnie na antenie TVP Kultura. Wśród najbardziej nagradzanych produkcji są; "Drwal" ("Lubmerjack") prod. Fumi Studio, Polska, w reżyserii Pawła Dębskiego, "Skeleton Girl 3D" (Kanada), prod. Bleeding Art Industries (Grand Prix na festiwalu filmów 3D BE FILM w Nowym Jorku, 2012), "Na dobry początek" Wojciecha Klimali (biorący udział w konkursie Młodego Kina podczas 36. Polskich Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni), "ExAnimo", reż. Wojciech Wojtkowski.
W 2013 roku powstał pełnometrażowy film dokumentalny w reżyserii Mai Baczyńskiej "Kilka pytań o słyszenie świata – Portrety Kompozytorów", którego jednym czterech z bohaterów jest Tomasz Opałka.
Ważniejsze kompozycje:
- Trio na flet, wibrafon i wiolonczelę (2001)
- Wspomnienie... [wersja I] na orkiestrę kameralną (2001)
- INTERACTION I na orkiestrę kameralną (2003)
- Sleeping Mind na taśmę (2005)
- Visions of Perfect Shapes na orkiestrę symfoniczną (2006)
- Epiderma na orkiestrę (2006)
- Sięgając do Początku na chór mieszany, orkiestrę symfoniczną i solistów (2007)
- Autumn 8 na klarnet, waltornię, perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2007)
- Liść na chór i orkiestrę symfoniczną do tekstu Mai Baczyńskiej (2007)
- QUADRA na orkiestrę symfoniczną (2007)
- DreamScapes na organy i waltornię (2008)
- Autumn8 v.2 na orkiestrę kameralną (2008)
- Myotis klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2008)
- Im-Pulse na fortepian i skrzypce (2008)
- Saya na smyczki, kornet, saksofon, fortepian, perkusję, głos i taśmę (2008)
- Five CloudScapes na akordeon solo (2009)
- Cirro-Stratus na taśmę (2009)
- per-Version na fortepian, klarnet i gitarę elektryczną (2009)
- In-Tension na flet, obój i skrzypce (2009)
- per-Version v.2.5 na 2 trąbki, fortepian, gitarę elektryczną i klarnet (2009)
- Symfonia Horyzont Zdarzeń na wielką orkiestrę symfoniczną (2009)
- Blue, Black, White na flet, 2 głosy żenskie, perkusję i elektronikę (2009)
- Tran-Ist-One na dwie perkusje i dwa fortepiany (2009)
- Advection dla 18 wykonawców (2010)
- Chop-in Matrix na nonet (2010)
- Przestrzenie na wielką orkiestrę symfoniczną (2010)
- x-Pose na klarnet/klarnet basowy, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę (2010)
- Calisa Concerto na 10 fortepianów i orkiestrę (2010)
- VITALITY koncert ma multiperkusję i orkiestrę symfoniczną (20
- 4 Phases for 2 na bass klarnet i marimbę (2011)
- Organ Odyssey - Epilogue na organy (2011)
- Flutters na 2 flety (2012)
- Fil d'araignée na skrzypce solo (2012)
- Crossroads na dwa akordeony (2012)
- RIOT na orkiestrę kameralną (2012)
- Loca Deserta na gitarę i kwartet smyczkowy (2012)
- Collisions of the Matter na orkiestrę symfoniczną (2012)
- D.N.A. koncert na klarnet basowy i orkiestrę kameralną (2012)
- L.A. Concerto koncert na skrzypce i orkiestrę (2013)
- HemiSphere na orkiestrę smyczkową (2013)
- Entrada Concertante na orkiestrę (2013)
- Koncert fortepianowy na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2014)
- II Symfonia „EMERGE” na orkiestrę symfoniczną (2014)
- The Glitch na wiolonczelę i fortepian (2015)
- …lips to kiss na sekstet wokalny (2015)
- Black Rainbows koncert na saksofon i orkiestrę kameralną (2015/2016)
- Pieśń lutni na sopran, bas, lutnię i kwartet smyczkowy do tekstu Bai Juyi (2016)
- NIVASI na klarnet basowy, tubę, skrzypce i wolonczelę (2017)
- Dedykacja / Dedication na sopran, flet, klawesyn i kwartet smyczkowy (2017)
- Lunula na orkiestrę smyczkową (2018)
- HemiSphere II na orkiestrę smyczkową (2018)
- Afterglow – II Violin Concerto (2018)
- Black Streams – Concerto na akordeon i instrumenty smyczkowe (2017)
- Bridging Urban America Suite (2017)
Muzyka filmowa, teatralna i pokrewne
- Muzyka do filmu Człowiek bez twarzy w reż. Janusza Dybowskiego (2006)
- Muzyka do filmu Gra w reż. Janusza Dybowskiego (2007)
- Muzyka do etiudy ZOOL Kontrolle (2008) reż. Mario Suze
- Piosenki do spektaklu BAAL (2009)
- Muzyka do filmu Flash (2009) reż. Mikołaj Syguła
- Muzyka do filmu Rezonans (2009) reż. Mikołaj Syguła
- Muzyka do filmu Legenda (2009) reż. Janusz Dybowski
- Muzyka do filmu Ofiara (2009) reż. Janusz Dybowski
- Muzyka do filmu Drwal (2010) reż. Paweł Dębski
- Muzyka do filmu Bracia (2012), reż. Wojciech Klimala
- Muzyka do filmu Żaklina (2012), reż. Marcin Szuwarowski
- Muzyka do filmu Skeleton Girl (2012), reż. Leo Wieser
- Muzyka do filmu ExAnimo (2012), reż. Wojciech Wojtkows
- Dwa utwory baletowe: Ogród Nocą oraz Zjawy do spektaklu Pan Lutosławski (2013)
- Muzyka do filmu Łakomstwa Endemita (2014), reż. Natalia Dziedzic
- Muzyka do filmu Entropia (2014), reż. Wojciech Klimala
- Muzyka do spektaklu Królestwo Wszechwanny w reżyserii Pawła Paszty (2014)
- Muzyka do filmu Schronisko – Pies (2015) reż. Jarosław Szyszko
- Muzyka do filmu A story of Ralph Modjeski w reżyserii Basi i Leonarda Myszynskich (2016)
- Muzyka do filmu In The Fog w reżyserii Marcina Gajewskiego (2016)
- Muzyka do słuchowiska binauralnego Tunel w reżyserii Pawła Uszyńskiego (2016)
- Muzyka do filmu Papa Bear w reżyserii Michała Ostakiewicza (2016)
- Muzyka do musicalu Czarno na białym w reżyserii Pawła Paszty (2016)
- Muzyka do filmu O Matko! w reżyserii Pauliny Ziółkowskiej (2017)
- Muzyka do spektaklu Pustostan (The Vacancy) w reżyserii Pawła Paszty (2017)
- Muzyka do spektaklu Napis (Sign) w reżyserii Pawła Paszty (2017)
- Muzyka do filmu Hugo w reżyserii Wojciecha Klimali (2017)
- Muzyka do filmu Cicha Noc (Silent Night) w reżyserii Pawła Paszty (2017)
- Muzyka do filmu Znaki (The Signs) w reżyserii Wojciecha Klimali (2017)
- Muzyka do spektaklu Hamlet w reżyserii Pawła Paszty (2018)
- Muzyka do filmu Pamięć Śladów (Footsteps Through the Past) w reżyserii Ignacego Szczepańskiego (2018)
- Muzyka do filmu Elizabeth w reżyserii Wojciecha Klimali (2018)
- Muzyka do filmu Leaning Out w reżyserii Basi i Leonarda Muszyńskich (2018)
- Muzyka do etiudy filmowej Szczeniak w reżyserii Aleksandry Ostaszkiewicz (2019)
- Muzyka do filmu Stoker. Grandma. Unicorn. reżyseria Elena Lola Loli
Adres strony internetowej kompozytora: www.opalkamusic.com
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich; aktualizacja: MG, grudzień 2019.