Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kartuzach w klasie fortepianu Anny Wołczeckiej. Naukę gry na fortepianie kontynuowała u Andrzeja Artykiewicza w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, którą ukończyła z wyróżnieniem w 1996. Jako jedna z najlepszych spośród dyplomantów, wzięła udział w koncercie symfonicznym w Filharmonii Bałtyckiej, gdzie z towarzyszeniem orkiestry Liceum Muzycznego pod batutą Elżbiety Wiesztordt wykonała Fantazję węgierską Ferenca Liszta. W czasie nauki w Liceum została solistką chóru "Lege Artis", z którym pod dyrekcją Grzegorza Rubina koncertowała w kraju oraz za granicą (Belgia, Holandia, Niemcy, Szwecja, Norwegia, Finlandia). Następnie studiowała w Akademii Muzycznej w Gdańsku: grę na fortepianie w klasie Andrzeja Artykiewicza oraz śpiew u Haliny Mickiewiczówny. Dyplom wokalny - z wyróżnieniem - uzyskała pod kierunkiem Piotra Kusiewicza w 2002.
W 1999 zdobyła I nagrodę na 1. Ogólnopolskim Konkursie Pieśni i Arii Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, w 2003 - III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. Trzykrotnie otrzymała stypendium miasta Katruzy. W 2000 uhonorowana została Nagrodą Prezydenta miasta Gdańska dla Młodych Twórców i Naukowców. Jest też laureatką Orderu Św. Brygidy (2000).
Tatiana Szczepankiewicz jako wokalistka aktywnie uczestniczy w życiu koncertowym gdańskiego środowiska muzycznego. Dokonała wielu nagrań dla Radia Gdańsk i Telewizji Gdańsk. Od 1998 współpracuje, jako solistka, z Cappellą Gedanensis, a od 2002 z Polską Filharmonią Bałtycką.
Śpiewała dla wybitnych osobistości, m.in. członków hiszpańskiej Rodziny Królewskiej, Konsulów Generalnych Rosji, Białorusi, Niemiec, Prezydenta miasta Gdańska Pawła Adamowicza oraz kilkakrotnie dla Prezydenta RP Lecha Wałęsy. W 1998, w ramach Międzynarodowego Kursu Kompozycji i Interpretacji Muzyki Współczesnej w Gdańsku, wzięła udział w prawykonaniu utworu Elżbiety Sikory Fragments na sopran i taśmę oraz współpracowała z francuskim kompozytorem Stephenem Montague. W 2000 wystąpiła u boku wiolonczelisty Mirela Iancovici podczas "Gdańskiej Wiosny". W 2002 zaśpiewała tytułową partię w oratorium Susanna Georga Friedricha Haendla z Bożeną Harasimowicz, Piotrem Kusiewiczem, Bogdanem Makalem i Piotrem Olechem. W 2004 w Kalmarze (Szwecja) uczestniczyła w prawykonaniu Kantaty na Wniebowstąpienie Pera Frigela z towarzyszeniem szwedzkiej orkiestry Camerata Romana pod dyrekcją Michaela Sagera.
Tatiana Szczepankiewicz występuje z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w całej Polsce, m.in: z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Zygmunta Rycherta i Johanna Mullera, Polską Filharmonią "Sinfonia Baltica" w Słupsku pod batutą Bohdana Jarmołowicza, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego i Mirosława Jacka Błaszczyka, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Czesława Grabowskiego, Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod dyrekcją Jerzego Koska. Ponadto śpiewała pod batutą Janusza Przybylskiego, Przemysława Stanisławskiego i Christiana Kluttiga. Występowała również u boku takich artystów, jak Małgorzata Walewska, Adam Zdunikowski, Adam Kruszewski, Romuald Tesarowicz, Piotr Łykowski, Wiesław Maliszewski, Józef Frakstein, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl i Jan Stanienda. Koncertowała za granicą, w takich krajach, jak Norwegia, Finlandia, Włochy, Francja, Niemcy, Holandia, Belgia, Estonia, Ukraina, Litwa, Stany Zjednoczone, Kanada i Australia.
Posiada w swoim repertuarze partie solowe: w dziełach operowych (m.in. Wolfganga Amadeusa Mozarta, Gioachino Rossiniego, Giuseppe Verdiego), oratoryjnych (m.in. Johanna Sebastiana Bacha, Haendla, Antonio Vivaldiego), operetkowych (m.in. Johanna Straussa, Franza Lehára). Wykonuje również muzykę kameralną - od epoki baroku do współczesności (m.in. współpracuje z gdańskim Kwartetem Smyczkowym "Amber").
Tatiana Szczepankiewicz prowadzi jednocześnie działalność pedagogiczną, zarówno w zakresie wokalistyki, jak i pianistyki.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2006, aktualizacja: listopad 2010.