Syfon studio tworzą Filip Tofil i Urszula Janowska. Oboje ukończyli warszawską Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki, dyplomy bronili w pracowni Projektowania Plakatu. W edukacji mieli także epizod na jednej z najbardziej znanych artystycznych uczelni paryskich: École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (ENSAD). Zapytani przez Culture.pl o to, co uważają za najważniejsze zadanie w projektowaniu graficznym, odpowiadają:
"projekt jest wypadkową tak wielu rzeczy, że najważniejszym aspektem naszej pracy jest umiejętność wyłapania rzeczy istotnych, kierunku współpracy z Klientem. (…) Z wieloma Klientami, którzy zapukali do naszych drzwi już jakiś czas temu, dziś jesteśmy przyjaciółmi – praca jest już tylko przy okazji."
W portfolio Syfon studio można znaleźć projekty identyfikacji wizualnych, plakaty dla jednych z najważniejszych polskich instytucji kulturalnych, ale i linię t-shirtów.
Ich projekty charakteryzuje śmiała kreska i użycie mocnych kolorów. Seria "Lato zaczyna się z Zachętą" to kompleksowy projekt identyfikacji wizualnej dla letniego programu jednej z najpopularniejszych polskich galerii. Syfon Studio gra tu z uproszczonymi elementami graficznymi utrzymanymi w czerni. Cztery czarne znaki zestawiają z żółcią motywu koła, przewijającego się jako wspólny mianownik cyklu.
Podobny kontrast czerni i wybranego przewodniego koloru stał sie punktem wyjścia dla projektu okładki płyty Mama Selita. Złotoróżowa maska, osłonięta początkowo pajęczyną niespokojnych czarnych linii, ujawnia całą swą delikatność, gdy użytkownik pokusi się o uniesienie przesłaniającej ją folii. Mieniący się pastelowy odcień, w zestawieniu z przemocą ewokowaną przez maskę, dodaje całości zastanawiającego napięcia. Zostało ono jeszcze podkreślone poprzez kontrast zewnętrza okładki, utrzymanego w niewinnej bieli z błyskotliwymi elementami wnętrza, rozegranego w bardzo graficzny sposób w czerni i bieli.
W przypadku plakatów dla wystawy "Granice malarstwa" projektanci ponownie eksplorują pomysł współistnienia koloru i utrzymanych w czerni elementów graficznych. Tym razem napięcie to doprowadzają do jeszcze wyższych rejestrów, pozwalając geometrycznym czarnym formom w pełni wybrzmieć na tle rozbuchanej, nieregularnej plamy barwnej, stanowiącej tło projektu.
W projekcie identyfikacji wizualnej dla Ptasiej 6 Syfon Studio udowadnia, że potrafi także operować w bardziej wyciszonej estetyce. Nie ma tutaj zdecydowanych kolorów, to opowieść w czerni i bieli, zogniskowana wokół prostego głównego znaku nawiązującego do odcisku ptasiej stopy. Projektanci zamykają go w ramie o kształcie diamentu, który stosują potem w różnych konfiguracjach w plakatach reklamujących sklep. Jedyną ekstrawagancją jest graficzny wzór użyty na kopertach. Podobną czystością i oszczędnością środków graficznych odznacza się także będąca częścią projektu strona internetowa.
Syfon Studio nie stroni również od wyzwań i zadań specjalnych. W 2015 roku zaprojektowali witryny zakładów rzemieślniczych w Gdyni w ramach projektu dla Traffic Design. Tym razem obcowali nie tylko z nowym miejscem, ale i materiałem. Projektanci z entuzjazmem, ale i nutą niepokoju opowiadali o tym przedsięwzięciu:
"Wyzwaniem jest dla nas technologia – robimy nasz pierwszy neon – oraz fakt, że sklep, dla którego przygotowujemy witrynę ma swoich długoletnich Klientów – ciekawe, jak zareagują na "nowe"?
WYBRANE WYSTAWY I NAGRODY:
- Projekt Roku za serię T-shirtów
- Boliwia Biennale Plakatu BICeBé 1 i 2 nagroda za plakat Banks take all
- ED Awards
- wyróżnienie ISPC Skopje
- Futuwawa
- Projekt Roku STGU
- Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii PLASTER.