Lisek jest laureatem wielu nagród, między innymi na ARCO Art Fair w Madrycie (za projekt "NEST") oraz ACM Media Festival w Tokyo (za instalację "Flextext"). Indywidualne wystawy prac Liska organizowane były między innymi w Niemczech, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Japonii, Polsce.
Jak mówi sam artysta:
"Głównym podejmowanym przeze mnie problemem jest zrozumienie, jak działa ludzki mózg. Zajmuję się także ewoluującymi systemami biologicznymi, takimi jak wirusy i proste organizmy posiadające system nerwowy. Interesuje mnie wzajemne oddziaływanie matematyki i sztuki. Niektóre z moich projektów dotyczą inteligencji grupowej, czyli przestrzeni, w której wartości nie są̨ tworzone przez jeden podmiot, lecz przez dużą liczbę graczy, np. giełda. Rozwijam metody do analizowania i przetwarzania dużych zbiorów informacji. W projektach używam różnych technik uczenia maszynowego. W tej klasie znajdują się także projekty testujące problemy bezpieczeństwa, terroryzmu i powstawania konfliktów społecznych. Stawiam pytania o działanie, kontrolę i władzę w społeczeństwach, w których dominującą rolę pełnią przepływy danych i ludzi.[1]"
Kodowanie zaangażowane
W swojej praktyce Lisek często wykorzystuje umiejętności programistyczne, które stają się dla niego narzędziami haktywistycznymi. Na potrzeby projektów "NEST" (2008 rok) i "CRASH" (2010 rok) Lisek napisał autorski software, który pobiera i analizuje informacje z otwartych baz danych.
"NEST" – Obywatelska Agencja Wywiadowcza skupia się na analizie zbiorów pochodzących z bardzo różnych źródeł, a następnie na wizualizowaniu ich w postaci wielowymiarowych grafów. W ten sposób ujawniane są powiązania pomiędzy poszczególnymi osobami, grupami czy dokumentami, na temat których udało się pozyskać informacje. Projekt "NEST" można postrzegać w perspektywie praktyki mediów taktycznych i krytyki społecznej. Jednocześnie Lisek udostępnia widzom narzędzie, które jest przeznaczone do badania problemów bezpieczeństwa i prywatności w społeczeństwie sieciowym, a także nawiązuje w swojej konstrukcji do systemów wykorzystywanych przez tajne służby wywiadowcze.
Z kolei projekt "CRASH" opiera się na działaniach zaprojektowanego przez artystę robota sieciowego, który przeszukuje internet w poszukiwaniu informacji dotyczących wypadków i katastrof. W następnej fazie program tworzy wizualizacje ujawniające ukryte powiązania pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami, prezentując w formie wykresu skomplikowane interakcje między faktami politycznymi, ekonomicznymi i naturalnymi katastrofami.
Biotechnologia i media taktyczne
Robert Lisek sięga także po narzędzia biotechnologiczne. W ramach pracy "SPEKTRUM" (2008 rok) stworzył w laboratorium biologicznym bakterię Escherichia Coli, która była zdolna do szybkiego namnażania się i rozprzestrzeniania w wodzie. Na wystawie w galerii Leto zaprezentował możliwy scenariusz ataku bioterrorystycznego na Warszawę z wykorzystaniem stworzonej bakterii, która miała się planowo rozprzestrzeniać w sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. W pracy tej wyraźnie wskazywał na laboratoryjne praktyki, które - użyte w realnej sytuacji w określony sposób - zagrażają życiu ludzkiemu na planecie. Z kolei w projekcie "KAPITAŁ" (2011 rok) Lisek dokonał fuzji własnego DNA pobranego ze śliny z kodem genetycznym różnych wirusów, tworząc nowy kod hybrydycznego nie-żywego organizmu.
Procesy randomiczne
Robert Lisek szczególnie interesuje się procesami randomicznymi (losowymi), które służą mu do konstruowania prototypów i koncepcji sztucznej inteligencji lub niemożliwych do złamania kluczy szyfrujących. "KWANTOWY GENERATOR RANDOMICZNOŚCI" (2015) to praca, której istota zasadza się na nieprzewidywalnym procesie rozpadu radioaktywnego toru. Interpretując formuły mechaniki kwantowej, Lisek tworzy koncepcję możliwego idealnego klucza kryptograficznego. Po wyjęciu pierwiastka z ołowianego pojemnika odczytuje wytwarzane przez niego promieniowanie gamma za pomocą licznika Geigera, otrzymując nieprzewidywalny randomiczny ciąg liczb. Zakodowuje je i wysyła niemożliwą do rozszyfrowania wiadomość do różnych central zagranicznych agencji wywiadowczych.