Powstała w 2007 r. Power of the Horns nawiązuje do najsłynniejszych, najbardziej wpływowych jazzowych big-bandów z okolic muzyki awangardowej jak Sun Ra Arkestra czy Art Ensemble of Chicago. Bardziej niż wypracowania określonego brzmienia czy wykonywania konkretnych kompozycji celem formacji wydaje się szukanie nowych możliwości, wspólne muzykowanie, praca w grupie, poszerzanie pola walki. I, jak tłumaczył Damasiewicz w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej", "uwolnienie energii w zbiorowej improwizacji".
Podczas koncertu Power of the Horns na scenie stoi kilkunastu muzyków - dwie perkusje, dwa kontrabasy, saksofony, trąbki, puzon, fortepian, przeszkadzajki. Choć skład grupy ulega nieustannym zmianom i nie daje się z góry przewidzieć – utrzymanie tak dużego zespołu, złożonego z muzyków mieszkających w różnych miastach jest wyjątkowo trudnym zadaniem – stała pozostaje zasada, organizująca pracę formacji i jej lider. Tak jak miało to miejsce w przypadku Chicagowskich zespołów spod znaku AACM, o brzmieniu orkiestry stanowi suma brzmień jej członków, muzyków o bardzo wyrazistych osobowościach, pracujących często pod własnym szyldem, jak Dominik Wania, Maciej Obara, Marek Pospieszalski czy sam Piotr Damasiewicz, który nagrał dwie płyty jako lider kwartetu z Gerardem Lebikiem (saksofon), Wojciechem Romanowskim (perkusja) i Maciejem Garbowskim (kontrabas).
Do tej pory ukazał się tylko jeden album Power of the Horns, wydany w 2013 r. nakładem For Tune koncertowy "Alaman". Trzy kompozycje
Na "Alamanie" zespół zagrał w składzie: Piotr Damasiewicz (dyrygent, trąbka, głosy), Maciej Obara (saksofon altowy), Adam Pindur (saksofon które znalazły się na płycie to długie, ciągnące się nieraz po kilkanaście, kilkadziesiąt minut, improwizacje wypełnione bogatymi, różnorodnymi solami muzyków, wybranych przez Damasiewicza do free-jazzowego combo. Ich indywidualne głosy składają się na wspólne, choć nie dające się jasno określić, brzmienie Power’ów, z którym zapoznać się można na "Alamanie", a także oglądając zapis koncertu zespołu podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days w Soho Factory w 2013 r. Damasiewicz i jego ensemble zaprezentowali wówczas wszystkie kompozycje z albumu.
W 2017 r. podczas festiwalu Jazz Jamboree Power of the Horns wystąpili w warszawskim klubie Stodoła z gościnnym udziałem amerykańskiego saksofonisty Jamesa Cartera. "Przez kilka lat od wydania płyty +Alaman+ sporo się w moim życiu zmieniło, dużo podróżuję, zacząłem prowadzić projekty edukacyjne, a jako wykonawca skupiłem się na mniejszych składach, a nawet nagraniach solowych. Ucieszyłem się, kiedy dostałem propozycję, żeby reaktywować Power of The Horns" – mówił Damasiewicz jeszcze przed koncertem. "Carter zaczynał wiele lat temu w środowisku chicagowskich awangardowców, którym przyświecał ten sam cel, jaki mamy teraz my"- podkreślił muzyk, zapowiadając, że zgodnie z planem występ na Jazz Jamboree miał zostać nagrany.sopranowy), Marek Pospieszalski (saksofon tenorowy, klarnet basowy, flet), Paweł Niewiadomski (puzon), Dominik Wania (fortepian), Jakub Mielcarek (kontrabas), Max Mucha (kontrabas), Gabriel Ferrandini (perkusja), Wojciech Romanowski (perkusja), Tomas Sanchez (instrumenty perkusyjne).
Autor: Piotr Jagielski, styczeń 2018
Dyskografia:
- "Alaman", 2013 (For Tune)