Inauguracja działalności orkiestry i słupskiej sceny przypadła na wrzesień 1977 roku. Od początku swego istnienia zespół orkiestrowy występował na estradzie niezależnie od udziału w przedstawieniach teatralnych. Kierownikiem muzycznym instytucji i zarazem dyrygentem orkiestry został młody absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Witolda Krzemieńskiego, dziś uznany w świecie artysta - Grzegorz Nowak. Od roku 1992 zespół działał w ramach instytucji pod nazwą Państwowa Orkiestra Kameralna i Teatr Impresaryjny w Słupsku. Decyzją Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 28 czerwca 2005 roku instytucję tę przekształcono w Polską Filharmonię "Sinfonia Baltica" w Słupsku.
Z orkiestrą występowali najwięksi soliści i dyrygenci. Od początku swego istnienia związana jest z odbywającym się co roku w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej, często biorąc udział w prawykonaniach utworów kompozytorów polskich. Od kilku lat stale współpracuje z kompozytorem Krzesimirem Dębskim. Ma na swoim koncie liczne premierowe wykonania jego utworów m.in. "Koncertu fortepianowego", "Koncertu na dwa Stradivariusy", symfonii "Nihil homine mirabilius", które nagrała na płytach kompaktowych jako pierwszy zespół w Polsce.
Orkiestra występowała w wielu krajach Europy (Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Francja, kraje Beneluxu). W 1999 i 2000 roku orkiestra wykonała w Słupsku i Gdańsku "Requiem dla mojego przyjaciela" Zbigniewa Preisnera. Było to drugie po koncercie w Warszawie wykonanie tego dzieła w Polsce. W październiku 2001 roku zespół kameralistów wystąpił w Alte Oper we Frankfurcie nad Menem na uroczystym koncercie w ramach Międzynarodowych Targów Książki (Buchmesse) z greckim pieśniarzem George Dalarasem.
W 2003 roku w Gdańsku orkiestra wykonała "Missa pro pace" Wojciecha Kilara (w obecności kompozytora) oraz brała udział w koncercie gwiazd polskiej wiolinistyki "Violin Summit", w którym uczestniczyli: Katarzyna Duda, Krzesimir Dębski, Konstanty Andrzej Kulka i Michał Urbaniak. Koncert ten otrzymał najwyższe wyróżnienie w województwie pomorskim - Pomorską Nagrodę Artystyczną Gryf 2003 w kategorii "wydarzenie artystyczne". W sezonie artystycznym 2004/2005 orkiestra dokonała polskiego prawykonania "Koncertu na dwie harfy" Piotra Mossa oraz zainicjowała (wspólnie ze Stowarzyszeniem Kulturalnym "Pegaz") i wzięła udział w koncercie "Four String Summit" z udziałem skrzypków i altowiolisty reprezentujących różne style muzyczne, wśród nich m.in. Tomasza Kukurby z klezmerskiego zespołu Kroke i Kuby Jakowicza. Wspólnie z wybitnym akordeonistą francuskim Richardem Galliano odbyła również trasę koncertową w trzech dużych ośrodkach: Gdańsku, Poznaniu i Krakowie. Tournée to zaowocowało nagraniem i wydaniem płyty kompaktowej, poświęconej tangu, która ukazała się w lutym 2005 roku. Na przełomie roku 2004 i 2005 orkiestra została zaproszona na tournée po Niemczech ze światowym sławy Państwowym Baletem z Sankt Petersburga, któremu akompaniowała, wykonując "Jezioro łabędzie" i "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego. W maju 2005 roku Sinfonia Baltica wzięła udział w Letnim Festiwalu w Saint Truiden w Belgii, zaś w czerwcu - w Festiwalu Pianistycznym "Fermata" w Lublewie, gdzie wystąpiła ze światowej sławy pianistą Cyprienem Katsarisem. W listopadzie 2005 roku na zaproszenie kompozytora Zbigniewa Preisnera wystąpiła podczas trzech koncertów w Amsterdamie i Hadze, m.in. w słynnej sali Concergebouw, wykonując "Requiem dla mojego przyjaciela".
Poza typowymi programami symfonicznymi wykonuje bardzo różnorodny repertuar, często będący na pograniczu różnych stylistyk i gatunków, np. utwory z repertuaru wykonawców muzyki pop i jazzowej w wersji symfonicznej.
Polska Filharmonia "Sinfonia Baltica" w Słupsku nagrała do tej pory dwadzieścia dwie płyty, wśród nich m.in. "Beatles Symphony Orchestra" z utworami Lennona i McCartneya w wersji symfonicznej w aranżacji Bohdana Jarmołowicza oraz "Can't Buy Me Love" z Vadimem Brodskim. Płyta, nagrana dla amerykańskiej wytwórni Centaur Records z koncertami saksofonowymi w wykonaniu Grega Banaszaka przyniosła orkiestrze w roku 1998 nominację do prestiżowej nagrody Grammy. Dla tej samej wytwórni cztery lata później zarejestrowała muzykę współczesnych kompozytorów amerykańskich na flet i orkiestrę z udziałem Katherine DeJongh jako solistką. Dla wytwórni DUX wraz z pianistą Edwardem Wolaninem zarejestrowała krążek z utworami Chopina w nowych, symfonicznych opracowaniach oraz utwory George'a Gershwina i Astora Piazzolli w wersji symfonicznej z udziałem solistów: skrzypka Tomasza Tomaszewskiego i grającego na bandoneonie Wiesława Prządki. Z André Ochodlo, pieśniarzem i dyrektorem Teatru "Atelier" w Sopocie, słupscy kameraliści nagrali pieśni do tekstów Itziga Mangera, wykonywane w jęzku jidisz, w aranżacjach Jarmołowicza. Płyta ta jest pierwszą tego typu realizacją (muzyki żydowskiej w wersji symfonicznej) na świecie.
Od 1992 roku dyrektorem instytucji jest dyrygent, aranżer i kompozytor Bohdan Jarmołowicz.
Źródło: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2006