Dyrygent, kompozytor i pedagog. Urodzony 31 lipca 1855 w Warszawie, zmarł 1 sierpnia 1934 tamże.
Uczył się gry na fortepianie w klasie Aleksandra Michałowskiego oraz harmonii u Gustawa Roguskiego w Instytucie Muzycznym w Warszawie. W latach 1876-80 w Konstancji (Szwajcaria) studiował kompozycję pod kierunkiem Zygmunta Noskowskiego, który zajmował wówczas stanowisko dyrygenta chóru męskiego tamtejszego Towarzystwa Śpiewaczego "Bodan". Od 1878 do 1880 stawiał pierwsze kroki także w zawodzie dyrygenta pełniąc funkcję jego zastępcy.
Po powrocie do kraju pracował w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym - najpierw jako korepetytor chóru, następnie prowadził klasę śpiewu chóralnego w szkole muzycznej działającej przy Towarzystwie (1884-87). Ponadto w latach 1884-86 był sprawozdawcą muzycznym "Gazety Polskiej". W 1886 założył Warszawskie Towarzystwo Śpiewacze "Lutnia" - chór męski, później również chór żenski, którym kierował i dyrygował do końca życia. Pierwszy koncert zespołu odbył się 26 marca 1887 w Sali Resursy Obywatelskiej. Występował z nim w wielu miastach Polski, a także w Pradze (1911) i we Lwowie (1913). Początkowo w pracy dyrygenckiej pomagał mu Stanisław Niedzielski, potem jego wieloletni zastępca Władysław Rzepko. Dla zapewnienia repertuaru rowijającemu się w tamtym czasie intensywnie ruchowi chóralnemu zaczął publikować zbiory kompozycji polskich i obcych. W latach 1888-1905 wyszło pod jego redakcją sześć zeszytów pod tytułem "Lutnia", zawierających przeciętnie po 50 utworów.
Niezależnie od pracy w "Lutni" Piotr Maszyński wykładał w Instytucie Muzycznym w Warszawie - grę na fortepianie (1892-1915), śpiew chóralny (1901-29) oraz solfeż (1905-15), w latach 1893-1915 był dyrygentem chóru w Katedrze św. Jana, w latach 1893-95 i 1898-1901 stał na czele Szkoły Chórów przy teatrach warszawskich, od 1913 przez wiele lat dyrygował orkiestrą i chórami w Teatrze Polskim, od 1921 pełnił funkcję kierownika artystycznego oraz dyrygenta w założonym przez siebie chórze mieszanym Akademickiego Koła Muzycznego. Uczestniczył też w pracach Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego jako członek Zarządu i prezes Sekcji im. Stanisława Moniuszki.
Był członkiem honorowym 32 stowarzyszeń i instytucji muzycznych, w 1930 otrzymał tytuł honorowego profesora Konserwatorium Warszawskiego. Został laureatem Nagrody m.st. Warszawy (1930), Nagrody Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (1934) oraz był odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1934).
Jest autorem następujących prac: "Początki śpiewu. Podręcznik do nauki śpiewu zbiorowego" (Warszawa 1906), "Ćwiczenia wstępne do nauki szkolnej śpiewu zbiorowego" (Warszawa 1916), "Polski śpiewnik szkolny" - 5 części (Warszawa 1916-28).
Ważniejsze kompozycje:
Utwory na orkiestrę:
- Wiegenlied
- Elegia op. 68
- Intrada G-dur op. 69 (1918)
- Scena wiejska op. 72 (1919)
- Notturno op. 77 (1930)
Utwory kameralne:
- Wariacje na kwartet smyczkowy (1878)
- Romans A-dur op. 10 na skrzypce lub altówkę i fortepian
- Sonata na skrzypce i fortepian e-moll op. 21 (1886)
- Petite Berceuse na skrzypce i fortepian
- Minuetto na skrzypce i fortepian
- Melodia wieczorna na skrzypce i fortepian
Utwory na fortepian:
- O szarej godzinie op. 1
- Drei Lyrische Stücke op. 4
- Feuillet d'album op. 24
- Minuetto op. 42
- Echos de Pologne op. 55
- Sielanka op. 67
Utwory na chór męski lub mieszany a cappella:
- Nos i tabakiera, słowa Ignacy Krasicki (1887)
- Strofy o pięknym paziu, słowa Stanisław Marek Rzętkowski (1888)
- Dwie dole, słowa Maria Konopnicka (1894)
- Płyną jasne zdroje, słowa Henryk Sienkiewicz (1895)
- Oj, ziemio, słowa Maria Konopnicka (1897)
- W noc majową, słowa Władysław Bukowiński-Selim (1903)
Utwory wokalno-instrumentalne:
- Pieśń dożynkowa (na jubileusz Henryka Sienkiewicza) op. 47, kantata na chór męski i orkiestrę, słowa Marian Gawalewicz
- Pieśń o mazurze op. 50 na chór mieszany i fortepian, słowa Ignacy Baliński-Axel (1901)
- Ziemia, kantata na chór mieszany i orkiestrę, słowa Józef Aleksander Gałuszka (1930)
Utwory na głos i fortepian:
- Renegat op. 18, słowa Adam Mickiewicz
- Piosnka dudarza op. 20, słowa Adam Mickiewicz
- Dunajec op. 26, słowa Julian Adolf Święcicki
- Nowe latko op. 40, słowa Maria Konopnicka
- Dzwonki polne op. 41, słowa Maria Konopnicka
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2006