Ich stylistyczna i funkcjonalna giętkość nie oznacza jednak nijakości. Przejrzystość konstrukcji, czystość formy, brak ornamentu określają parametry wielofunkcyjnego świata kreowanego przez produkty Kuchcińskiego, świata, w którym miejsce jest tak na mocną wizję projektanta, jak i na wolność interpretacji użytkownika.
Piotr Kuchciński, z wykształcenia architekt, dyplom z wyróżnieniem odebrał z Politechniki Poznańskiej. W jego portfolio znajdują się realizacje urbanistyczne, graficzne, jak i te przeznaczone do produkcji przemysłowej. Karierę rozpoczął od realizacji typowo architektonicznych, projektując osiedla mieszkaniowe. Stosunkowo szybko odkrył jednak, że to projektowanie mebli ma dla niego szczególną wartość. Przygotowuje projekty mebli z przeznaczeniem do biur, domów, a nawet przestrzeni publicznych.
Kuchciński to "złoty chłopiec" wśród współczesnych polskich projektantów. W 2012 roku zdobył tytuł Designera Roku, przyznawany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, ale z powodzeniem można go w zasadzie okrzyknąć Designerem Dekady, od początku bowiem swojej przygody z meblarstwem jego prace otrzymywały najwyższe wyróżnienia i laury na międzynarodowych konkursach. Począwszy od 2004 roku jego kolekcje rok po roku znajdowały się w finale konkursu Dobry Wzór, były odznaczane godłami Prodeco i tytułem Produktów Roku. Pochwalić się może współpracą z najbardziej uznanymi firmami meblarskimi na polskim rynku, projektował zarówno dla NOTI, VOX, jak i dla Balmy, przyczyniając się do zbudowania ich prestiżowych marek.
Prace Kuchcińskiego wyróżnia swego rodzaju ponadczasowość. Sam projektant twierdzi, że zależy mu na stworzeniu produktu, którego formy nie dyktują trendy, tworzy zatem przedmioty bytujące poza nawiasem konkretnego momentu. Interesuje go również "nowatorska funkcjonalność" [www.exspace.pl], wyrazem której ma być jego wczesna kolekcja (zaprojektowana wraz z Joanna Leciejewską) "4 YOU" dla Vox, która dzięki modułowym rozwiązaniom pozwala na swobodne komponowanie nie tylko samych wnętrz, ale nawet kształtów mebli. Wielofunkcyjność posłużyła jako klucz w konstruowaniu tej kolekcji, w której samo łóżko można wykorzystać w ponad osiemdziesięciu różnych wariantach.
Podobną wolność zastosowania daje kolekcja stołów "H2", których różne wysokości, kształty blatów i kombinacje kolorystyczne pozwalają na bardzo precyzyjne dostosowanie projektu do konkretnych potrzeb. Oparte na linii ostrosłupa podstawy stołów są jednocześnie graficzne i delikatne, nadając całości niepokojąca wręcz lekkość. Po drugiej stronie spektrum usytuować zaś można "Trefle", których podstawy, również oparte o linie ostrosłupa, przybierają formę dość masywnych walców. I tutaj jednak Kuchciński uzyskuje lekkość dzięki zastosowaniu filcu, który nadaje całości konstrukcji niespodziewanej miękkości. Oprócz sztandarowej szarości "Trefle" produkowane są w palecie soczystych barw, zaś sam użytkownik wybrać może ostateczne ich wykończenie, rodzaj szwu, tak by jak najlepiej zaadoptować je do swojego gustu.
W najnowszych projektach Kuchciński chętnie sięga po kolor, śmielej niż dotychczas nim operując. To te właśnie kolorowe propozycje spotkały sie z największym uznaniem wśród jurorów festiwali, zapewniając autorowi wyróżnienie Must Have na Łódzkim Festiwalu Designu, jak i nagrody w prestiżowym Red Dot Award. Tę ostatnią zdobyła kolekcja "Clapp", odwołująca się do estetyki lat pięćdziesiątych, sposobów konstrukcji znanych z kultowego modelu fotela 366 autorstwa Chierowskiego. Inspirację designem tych czasów widać również w kolorach obić, użytych do foteli i sof. Żółcie, kremy, a nawet kontrowersyjny róż z powodzeniem współgrają z drewnianymi szkieletami, tworząc wyrafinowane, dalekie od cukierkowej naiwności zestawy.
Wybrane nagrody i wystawy:
- 2014 Red Dot Design Award, kolekcja Clapp dla NOTI
- 2013 Red Dot Design Award (stolik H2)
- 2012 Mediolan, Polish Design, Design from Wielkopolska
- 2012 Designer Roku, IWP
- 2010 finalista Dobry Wzór, Instytut Wzornictwa Przemysłowego
- 2010 Praga, Faces of Polish Design
- 2010, 2005, 2004 Produkt Roku Meble Plus
- 2007 Łódź Design
Autor: Agata Morka, sierpień 2014