W latach 1995-2000 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał dyplom pod kierunkiem prof. Izabelli Gustowskiej.
Wideo Kruka zazwyczaj operują różnorodnymi środkami - tekstem, monologiem filmowym, wizualnym cytatem, kliszami obrazowania. Artysta sam wciela się też w bohaterów swoich filmów. W pracy dyplomowej zatytułowanej Larger than Life (2000) i całym cyklu prac wideo pod tym tytułem upodobnił się do Micheala Jordana, amerykańskiej gwiazdy koszykówki i ligi NBA, powtarzając udzielane przez niego wywiady, imitując jego gesty i mimikę, grę na boisku. Częścią projektu były wideoperformance'y oraz akcje w galeriach, podczas których artysta grał w koszykówkę (np. w trakcie otwarcia wystawy Manipulator w warszawskiej Zachęcie w 2001 roku). Sport stał się punktem wyjścia dla stworzenia obszernej metafory - kreacji mitów i legend, poszukiwania własnej tożsamości, pragnienia sławy, kultu idoli i próby upodobnienia się do nich, tworzenia własnego alter ego na ich podobieństwo. Kruk zadaje pytanie o to, jakie wartości kształtują współczesne wzorce osobowe.
O ile jednak w Largen than Life stosunkowo łatwo można było rozróżnić artystę i jego idola, o tyle w wieloczłonowej serii wideo Messiah College (2002-2004) trudno jednoznacznie stwierdzić, czy pozostaje sobą, czy wciela się w cudze lub wymyślone role. Z pewnością pozostaje skupiony na sobie, jakby ucieleśniał mit Narcyza zapatrzonego we własne odbicie. Kolejne części cyklu to Revelation, Fundation i Messiah College, w których staje się mesjaszem, nauczającym. Kruk nie odwołuje się tu do konkretnej postaci - idola, sam stara się budować postać ikoniczną. Projekt interpretowany był jako próba odpowiedzi na pytanie o to, co czyni człowieka artystą. Jak pisał Stach Szabłowski, kurator wystawy Kruka w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie,
"Artysta byłby więc mesjaszem, na którego nikt nie czeka i który jest prorokiem swojej własnej, indywidualnie zdefiniowanej Sprawy. Kruk uważa samotność za podstawowy element konstytuujący kondycję twórcy. Zadaniem Kruka to właśnie samotność jest ontologiczną przyczyną, dzięki której możliwe jest przekroczenie materialnego wymiaru egzystencji artysty".
Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2008.
Wybrane wystawy indywidualne:
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 2000 - "Model do składania" - Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
- 2001
- "Advanced Art Course with Marina Abramovic" - San Francesco, Como
- "Media Art Path" - Goethe Institute, Kraków - 2002
- "Look at Me. Spójrz na mnie" - festiwal Novart.pl, Kraków
- "Rzeczywiście, młodzi są realistami" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Polacos" - Capella de l'Antic Hospital de la Santa Creu, Barcelona (w ramach dni polskich w Hiszpanii) - 2003
- "The American Effect" - Whitney Museum of American Art, Nowy Jork
- "Media City 9" - Windsor, Kanada - 2004
- "Art Poznań 2004" - Targi Sztuki, Poznań
- "The Sneeze. A featured Film" - Gazon Rouge Gallery, Ateny - 2005
- "Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- "Boys" - Bunkier Sztuki, Kraków - 2006
- "You won't feel Anything..." - Kunsthaus Dresden, Drezno
- "2XP" - Yours Gallery, Warszawa
- "Miłość i demokracja" - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk - 2007
- "Gra. z kolekcji Zachęty" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- "Nic nie poczujesz" - Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
- "Klub rowerowy" - Galeria Kordegarda, Warszawa
- "Manual CC. Instrukcje gier dla zaawansowanych" - Galeria Kronika, Bytom; Galeria Szara, Cieszyn (2008); Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (2008)