W jednym z wywiadów opowiadali, że zespół założyli na początku 2014 roku z nudy i ze zmęczenia mało ciekawymi studiami (filologia angielska – co wyjaśnia, dlaczego ich teksty są lepsze niż przeciętne angielskie teksty Polaków). Zaczęło się od gitary, klawiszy i wspólnego grania utworów Arcade Fire i Beach House. Skończyło się, na razie, na dwóch epkach, w sumie sześciu utworach, pojedynczych remiksach dla innych artystów (Xxanaxx, We Draw A) i planach wydania pełnowymiarowego albumu.
To trochę inna bajka niż grający prościej i mocniej The Dumplings czy kojący Xxanaxx. Dla swojej oszczędnej muzyki sami wybierają naklejkę "eksperymentalny pop". Używają komputera, syntezatorów i samplera, a Mrówka grywa też na gitarze (np. w "Limbo") i basie, ale na koncertach wykonują muzykę na żywo, bez udziału komputera. Za wszystkie teksty odpowiedzialna jest Dryjańska, która jednak zarzeka się, że nie przywiązuje do nich większej wagi. Śpiewa swobodniej, "zwyklejszym" głosem niż Justyna Święs z The Dumplings.
Oboje z Mrówką należą chyba do największych pasjonatów wśród rodzimych młodych muzyków elektronicznych; są wytrawnymi słuchaczami. Wśród inspiracji wymieniają m.in. Unknown Mortal Orchestra, Tame Impala, Braids, Blue Hawaii, Jamesa Blake’a czy Maca De Marco. Przyznają się do słuchania zespołów gitarowych, bo większe znaczenie niż konkretny styl muzyczny ma ich zdaniem podejście artysty do materii muzycznej, ich pomysł na brzmienie.
W kwietniu 2014 r. wypuścili za pośrednictwem serwisu Bandcamp debiutancką epkę "Oxford Drama". Jeden z tych utworów "Asleep/Awake" ukazał się na winylowym singlu (na stronie B był remiks duetu Venter). Kilka miesięcy później w domowych warunkach przygotowali kolejną epkę, ale nie byli przekonani do efektu końcowego. Wobec oferty od wytwórni Brennnessel prowadzonej przez muzyków z zespołu Kamp! postanowili wyrzucić gotowy materiał do kosza.
W styczniu 2015 r. nakładem Brennnessel ukazała się właściwa wersja "Fluctuations", z której Oxford Drama są wreszcie zadowoleni. Część pracy nad nią wykonali już w studiu Kamp! w Łodzi, a nad całością procesu czuwał jeden z najbardziej wszechstronnych producentów młodego pokolenia Michał Kupicz (współpracownik Króla czy We Draw A).
W wywiadzie z LesGents.com Mrówka opowiadał o utworach z tego wydawnictwa:
"'Limbo' najbardziej wskazuje kierunek, w którym chcemy iść, jeśli chodzi o sposób rozbicia utworu. Zarówno 'Hide and Seek', jak i 'Tapes' są mocno piosenkowe w przeciwieństwie do 'Limbo'. Nie zależy nam na przepuszczeniu syntha do karty muzycznej i nagrywaniu. Chcemy poeksperymentować ze wzmacniaczami gitarowymi, zamiast ściągać paczki z samplami, chcemy nagrać własne. Chcemy, żeby to było nasze".
link do całej rozmowy: http://lesgents.com/oxford-drama/
Dwa miesiące po premierze "Fluctuations" poprzedzali już Jungle na ich koncertach w Polsce. Na koncie mają występy na Open’erze oraz Electronic Beats. Na jesień 2015 roku Oxford Drama planuje wydanie długogrającego debiutu.
Jacek Świąder, kwiecień 2015
Dyskografia:
2014 – Oxford Drama EP
2015 – Fluctuations EP