Jego niezwykły talent zauważył wykładowca perkusji Steve Faggiano. Dzięki niemu Muzykant grywał z jazzowymi grupami Rander Crieg Quartet i Dave Cook Quintet. Zafascynowany jazzem założył zespół "Keep Smiling", który został wyróżniony na krakowskim festiwalu "Jazz Juniors". Następnie rozpoczął współpracę z Józefem Skrzekiem, biorąc udział w nagraniu dla Polskiego Radia utworu "Sabat Czarownic" i wspólnych występach w Śląskim Planetarium w Chorzowie. Efektem współpracy był zespół "Impresje. Inspiracje. In corpore" w składzie: Józef Skrzek – klawisze, Piotr Wojtasik – trąbka, Mirosław Muzykant – instrumenty perkusyjne, Aleksandra Karmańska i Roksana Wikaliuk – śpiew, Wioletta Muzykant i Agata Zieliszek – ruch sceniczny. Były to pierwsze jego kontakty z formą spektaklu muzycznego, zawierającą ilustrację filmową oraz taniec nowoczesny.
W tym samym czasie powrócił do jazzu, tworząc wspólnie z Jackiem Konopką – gitara i Adamem Głośnickim – gitara basowa zespół "Activ Action Jazz Trio". Efektem tej współpracy jest wydana w 1998 płyta "Four Hours", nagrana w Warszawskim Studiu M1. Nagrań dokonano w rekordowym czasie czterech godzin, a zaproszono do nich amerykańskiego saksofonistę Ericka Marienthala, współpracującego m.in. z Chickiem Corea. Nad całością czuwał Mirosław Muzykant przy współpracy z Paulem Griffithem.
W połowie 1998 reaktywowana została grupa SBB, w której Mirosław Muzykant zajął miejsce perkusisty Jerzego Piotrowskiego. Z zespołem tym wystąpił w Giżycku, Sali Kongresowej, Filharmonii Warszawskiej, Filharmonii Pomorskiej, Sali Koncertowej Programu 3 Polskiego Radia, katowickim Spodku oraz za granicą – w Budapeszcie i Dortmundzie, uzyskując bardzo dobre opinie i komentarze w najważniejszych czasopismach muzycznych. Znana polska firma produkująca pałki perkusyjne wyprodukowała serię pałek sygnowanych jego nazwiskiem.
Po tak wielu sukcesach z SBB, zdecydował się na powrót do korzeni, organizując koncert "Współczesne rytmy, Dawna Muzyka, Obraz" w ramach III Dni Muzyki Dawnej w 1999 w Zabrzu. Koncert był połączeniem muzyki dawnej ze współczesnymi rytmami i muzyką afrykańską. W koncercie wziął udział gościnnie zespół muzyki dawnej "Allegro". Koncert ten został uznany największym wydarzeniem artystycznym roku 1999 w Zabrzu, a Muzykant został uznany największą osobowością życia kulturalnego Zabrza 1999. 16 lutego 2000 Zespół Reprezentacyjny Instrumentów Perkusyjnych pod jego kierownictwem wystąpił w ramach Festiwalu Kraków 2000 w Teatrze Buckleina. Koncert ten był najważniejszym wydarzeniem w niemal dziesięcioletniej historii zespołu. Na deskach Buckleina został przedstawiony materiał, łączący muzykę dawną z perkusyjnymi wariacjami na jej temat, dopisanymi przez Muzykanta.
18 maja 2000 Muzykant wziął udział w koncercie z okazji 80-tych urodzin papieża Jana Pawła II w Wadowicach, wykonując – wspólnie z Józefem Skrzekiem – "Cantatę Maryjną". Ponadto w tym samym roku wystąpił na festiwalu Jazz Blues Fusion 2000 w Zabrzu w towarzystwie m.in. Zespołu Reprezentacyjnego Instrumentów Różnych, chóru "Resonans ConTutti" i Józefa Skrzeka, na Festiwalu Muzyki Elektronicznej "ZEF'2000" w Piszu wspólnie ze Skrzekiem i Wiolettą Muzykant oraz podczas wystawy EXPO 2000 w Hanowerze, występując pod nazwą "Mirosław Muzykant Ensemble" i wykonując głównie kompozycje Johanna Sebastiana Bacha.
W 2001, w dniu urodzin papieża Jana Pawła II, zespół wystąpił na koncercie z okazji otwarcia bazyliki w Licheniu, podczas którego został wykonany przez chór "Resonans Con Tutti" specjalnie skomponowany na tę okazję hymn "Exuaudiat universum vitam vicisse!" do muzyki Muzykanta i łacińskiego tekstu księdza Dariusza Klejnowskiego-Różyckiego. W tym samym roku "Mirosław Muzykant Ensemble" brał również udział w koncercie na rzecz fundacji pomocy rodzinie Ludgardy i Jerzego Buzków, na którym wykonano spektakl "Tryptyk Istnienia" do muzyki Muzykanta i w choreografii Wioletty Muzykant. Efektem tego koncertu było zaproszenie na wielki koncert z okazji 100. rocznicy urodzin kardynała Stefana Wyszyńskiego, który odbył się 3 sierpnia 2001 na Placu Zamkowym w Warszawie. W dniach 19-20 stycznia 2002 brał udział w koncercie galowym otwarcia i zamknięcia oraz imprezach towarzyszących Pucharowi Świata w Skokach Narciarskich Zakopane 2002, występując po dłuższej przerwie z Józefem Skrzekiem.
Pod koniec 2001 Muzykant podpisał kontrakt z turecką firmą "Istanbul Mehmet", producentem ręcznie wytwarzanych instrumentów perkusyjnych. W tym samym czasie rozpoczął pracę nad 12 preludiami fortepianowymi, których premiera (internetowa) odbyła się 2 lutego 2002 o godzinie 02:02:02.
26 kwietni 2002 w tyskim klubie "Tęcza" odbył się zamknięty koncert kwartetu jazzowego Muzykanta, podczas którego zagrano materiał z płyty "Four Hours".
Kolejne miesiące Mirosław Muzykant poświęcił pracy kompozytorskiej – napisał muzykę do spektakli teatru tańca "ATRUM": "Maski" oraz "Oczami nieba". Podpisał również kontrakty z firmami: AXIS Percussion ze Stanów Zjednoczonych (producentem perkusyjnego osprzętu stosującego nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne) oraz Szwedzką firmą Clavia DMI (producentem systemu perkusyjnego DDrum4 SE).
W kwietniu 2005 Mirosław Muzykant rozpoczął serię promocyjnych koncertów solowych. Pierwszy z nich odbył się 22 kwietnia w Młodzieżowym Domu Kultury w Rudzie Śląskiej. Poprzedziły go warsztaty perkusyjne, na których zostały poruszone zagadnienia polirytmi i polimetrii oraz prezentacja elektronicznych i akustycznych instrumentów perkusyjnych. Na koncercie wystąpił również pięcioosobowy Zespół Reprezentacyjny Instrumentów Perkusyjnych pod kierownictwem Muzykanta.
Aktualnie Mirosław Muzykant gra na specjalnie skonstruowanym dla niego zestawie perkusyjnym, wykonując podziały 7-głosowe grane na żywo na wielu warsztatach i koncertach.
Strona internetowa artysty: www.miroslawmuzykant.prv.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2006, aktualizacja: lipiec 2010 r.