W latach 1986-91 studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, początkowo grę na oboju, a od 1987 kompozycję pod kierunkiem Franciszka Woźniaka oraz teorię muzyki. Po ukończeniu studiów został zatrudniony w macierzystej uczelni, gdzie prowadził kursy instrumentacji, solfeżu i propedeutyki kompozycji. Poza działalnością dydaktyczną czynnie uczestniczył w sympozjach naukowych organizowanych przez uczelnie muzyczne w Bydgoszczy, Krakowie i Warszawie. Opublikował kilka artykułów w zeszytach naukowych i kwartalniku "Muzyka" oraz wiele recenzji i esejów. Brał udział w kursach i seminariach kompozytorskich, m.in. w 1991 w International Bartók Seminar w Szombathely (Węgry), w 1992 w 1. Gdańskich Spotkaniach Młodych Kompozytorów. W styczniu 2004 w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk obronił dysertację doktorską nt. "Twórczość orkiestrowa Tadeusza Bairda w kontekście techniki orkiestracji" napisaną pod kierunkiem Macieja Gołąba.
Twórczość kompozytorska obejmowała utwory chóralne – "Laudate Dominum", "Alleluja", "Stabat Mater", "Magnificat", "Modlitwa, gdy dziatki spać idą", "Msza" na chór mieszany a cappella, "Missa super cantiones profanae", "Na fraszki Jana z Czarnolasu" – suita na kwartet wokalny, flauto traverso, 3 viole da gamba i lutnię), kameralne ("Koncert" na klawesyn i orkiestrę smyczkową, "Pieśń nad pieśniami" na kontratenor, flet, fortepian i perkusję, "Wariacje na bardzo znany temat" na wibrafon i fortepian) i solowe ("Sonatina" na fortepian, "Skarbczyk marimbafonisty, czyli dość trudne kawałki na cztery pałki"). W swoich utworach chętnie wykorzystywał instrumenty dawne.
Michał Zieliński współpracuje jako wokalista i kierownik artystyczny z Zespołem Muzyki Dawnej "Collegium Vocale" z Bydgoszczy, który w latach 1992-2004 dał ponad 200 koncertów w kraju i za granicą (Dania, Szwecja, Niemcy, Białoruś). Z grupą nagrał kilka audycji radiowych i telewizyjnych, a także dwie płyty kompaktowe (utwory Wacława z Szamotuł i Marcina Leopolity – polska muzyka pasyjna). Za swoją pierwszą płytę, wydaną przez firmę DUX, zespół otrzymał nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk 2001 w kategorii Album Roku - Muzyka Dawna. Druga płyta, nagrana wspólnie z warszawskim zespołem Ars Nova, była nominowana do nagrody Fryderyk 2004 w kategorii Album Roku – Muzyka Wokalna.
Ważniejsze kompozycje:
- Sonatina na fortepian (1986)
- Msza na chór mieszany a cappella (1986)
- Communication breakdown na kwintet dęty (1987)
- Wariacje na bardzo znany temat na wibrafon i fortepian (1987)
- Pieśń nad pieśniami na głos męski, flet, wibrafon, bongosy i fortepian (1987)
- Koncert na marimbę solo (1988)
- Muzeum wyobraźni na fortepian (1989)
- Genesis na wielką orkiestrę symfoniczną (1991)
- Jazz Connection na fortepian (1992)
- Alleluja na chór mieszany a cappella (1996)
- Skarbczyk marimbafonisty, czyli dość trudne kawałki na cztery pałki na marimbę solo (1998)
- Laudate Dominum na chór mieszany a cappella (2002)
- Magnificat na chór mieszany a cappella (2002)
- Ave Maria na chór mieszany a cappella (2002)
- Divertimento na orkiestrę smyczkową (2003)
- Missa plagiata na chór mieszany a cappella (2004)
- Hymnum gloriae tuae canimus na chór mieszany a cappella (2005)
- Stabat Mater dolorosa na chór mieszany a cappella (2006)
- Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2006)
- Salve Regina na chór mieszany a cappella (2006)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2006; aktualizacja: listopad 2008.