To podkreślane przez krytykę charakterystyczne dla twórczości Sadowskiego napięcie między doświadczeniem sensualnym a intelektualną konstrukcją przyjmuje postać mieszanki zmysłowego aktu fotograficznego z fragmentami zimowego pejzażu, trudnymi do rozpoznania detalami wyabstrahowanymi z banalnego otoczenia. Taki właśnie byłpokazywany w 2011 roku w programie off krakowskiego Miesiąca Fotografii "Opląt", o którym autor mówił:
"Na cykl składają się fotografie wykonane tradycyjną metodą (na negatywach i slajdach) oraz fotografie cyfrowe wykonane telefonem, poddane następnie obróbce cyfrowej. Ramą instalacji są dwie fotografie aktu kobiecego i spadającej zapałki odnoszące się do odcinka czasowego (trzydziestu milisekund). W takich odcinkach pracuje ludzki mózg próbkujący i przetwarzający informacje o otaczającej rzeczywistości. Drugą wskazówką do odczytywania cyklu jest emocjonalna percepcja czasu (długość trwania zjawisk 'w głowie', różna od długości trwania zjawisk mierzonej za pomocą zegara). Sposób powstawania fotografii jest spontaniczny i zawiera w sobie spektrum otaczających mnie form lub dokumentuje procesy powstawania obiektów, nad którymi pracuję. Tytułowy 'opląt' odnosi się do sieci połączeń, jakie czyni mój mózg, konstruując kompozycję, oraz mózg widza, odtwarzając sens dzieła. Fotografie stanowią oka tej sieci".
Fotografie Mateusza Sadowskiego, absolwenta Wydziału Fotografii i Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, prezentowane były na wystawach w Polsce i za granicą (m.in. „Letni nieletni”, International Biennale for Young Art w Moskwie, 2009; Videonale w Bonn, 2009; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2010). W 2010 roku Sadowski otrzymał główną nagrodę w konkursach Henkel Art Award Polska i Samsung Art Master 7, a w 2011 roku został nominowany po raz kolejny do Samsung Art Master.
galeriastereo.pl
Autor: Adam Mazur, październik 2012.
Tekst pochodzi z książki „Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku”, wydawnictwo Karakter 2012
Wybrane wystawy indywidualne:
2014:
"REZONANS" / 'THE RESONANCE', Galeria Stereo, Warszawa, PL.
"OBRAZY NIEPLANOWANE" / 'UNPLANNED IMAGES', BWA, Zielona Góra, PL.
2013:
"OBRÓT RZECZY" / "TURN OF EVENTS”" BWA, Katowice, PL.
2012:
"PRZECIEK" / 'LEAK', Exile, Berlin, DE.
"WIDZIAŁEM ZA DUŻO" / 'I’VE SEEN TOO MUCH', SVIT, Praga, CZ.
2011:
"NIE MA TAKIEGO CZEGOŚ"/ 'THERE IS NO SUCH THING', Galeria Stereo, Poznan, PL.
"OPLĄT" / 'ENTWINE', Show Off, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków, PL.
2009: "
"POŻAR”"/ 'FIRE', Galeria Stereo, Poznań, PL .
Wybrane wystawy grupowe:
2014:
"Co widać. Polska sztuka dzisiaj" / 'As You Can See: Polish Art Today', Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, PL.
2013:
"Rzeczy wspólne", Galeria Art Stations, Poznań, PL. 'Photography, Reconstructed', Prague Photo Biennale 3, Praga, CZ.
2012:
"On Demand", tegenboschvanvreden, Amsterdam, NL.
"Arbeitdisziplin", Galeria Miejska Arsenał, Poznań, PL.
"Będzie dobrze", Galeria Stereo, Poznań, PL.
2011:
"A Clock That Runs On Mud", Galeria Stereo, Poznań, PL (+ virtual show at NERO Magazine, IT).
"MIR", Galeria Arsenał, Białystok, PL. „Transylwania 2”, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, PL.
2010:
"Samsung Art Master", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL.„Transylwania”, BWA, Zielona Góra, PL.
"Transit", Moscow International Biennale for Young Art, Moskwa, RU.
"Letni nieletni", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL. „Linia Y”, Galeria Appendix 2, Warszawa, PL.
2009:
"Biennale WRO: Expanded City", Wrocław, PL.'Videonale 12', Kunstmuseum, Bonn, DE.
2008:
"Samsung Art Master", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL