Content anchor

Mateusz Pospieszalski

Mateusz Pospieszalski, fot. Tomasz Koperwas.

Mateusz Pospieszalski w muzyce zajmuje się wszystkim. Gra na saksofonach, fletach, klarnecie basowym, instrumentach klawiszowych, instrumentach perkusyjnych, akordeonie, śpiewa a także kompozuje, aranżuje i produkuje. Jest jednym z najważniejszych polskich producentów muzycznych, aranżerów i kompozytorów muzyki dla filmu i teatru. 

Grał lub brał udział w przeszło 100 różnych wydawnictwach muzycznych. Szeroko kojarzony  ze współpracy z Voo Voo,  (koncertuje, nagrywa, komponuje, śpiewa)  z którym pracuje od roku 1986. Pospieszalski współtworzył awangardę polskiego jazzu lat 80tych i 90tych, w takich zespołach jak: Woo Boo Doo, Free Corporation, Tie Break, Graal, Ye She i Drum Freaks. Równie chętnie grywał w zespołach alternatywnego rocka takich jak: Śmierć Kliniczna, 2TM 2,3 oraz Habakuk. Zapraszany do wspólnych występów i nagrań przez m.in.: Annę Marię Jopek, Martynę Jakubowicz, Gordona Haskella, Stanisława Sojkę, zespoły Raz Dwa Trzy i Arka Noego. 

Współtwórca zespołu Zakopower. Skomponował większość repertuaru tej grupy  i jest producentem muzycznym oraz aranżerem wszystkich jego płyt. Komponował też piosenki dla Anny Marii Jopek, Justyny Steczkowskiej, Renaty Przemyk. Był producentem muzycznym i aranżerem płyt Justyny Steczkowskiej, Janusza Radka, wspólnego wydawnictwa zespołów Voo Voo i Haydamaky oraz wydawnictwa "Zimowe piosenki" duetu Krajewski&Piaseczny. 

Był kierownikiem muzycznym - wespół z braćmi - Janem i Marcinem - Koncertów Papieskich organizowanych w tzw. "Dniu Papieskim". Pięciokrotnie był producentem muzycznym i aranżerem Koncertów Galowych na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (co udokumentowano płytami: "Nick Cave i Przyjaciele - W moich ramionach" oraz "Artyści piosenki. Kurt Weill"). 

Jego aranżacje  wykonywali  m.in.: Dee Dee Bridgewater, Anna Maria Jopek, Nick Cave, Tadeusz Nalepa, Adam Nowak, Maciej Maleńczuk, Maria i Jan Peszek, Kinga Preis i Zbigniew Zamachowski. 

Znany z wielu innych znaczących działań na polu muzycznych aranżacji dużych scenicznych przedsięwzięć dla telewizji. (m.in.: "Warszawo Ma" - koncert z okazji 59. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego; "Pokój dla Czeczenii" i "Pytam o wolność" - Koncerty Solidarności z Narodem Czeczeńskim; "Honor jest Wasz Solidarni" - koncert z okazji 25. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność" oraz - wespół z Janem i Marcinem - "Muzyka źródeł" - koncert galowy z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. 

Od lat komponuje dla filmu i teatru. Przy współudziale braci napisał muzykę do telewizyjnego serialu dla dzieci "Film pod strasznym tytułem" w reż. Leszka Gałysza. Jest także autorem muzyki do filmów fabularnych ("Balanga" w reż. Łukasza Wylężałka, "Sezon na leszcza" w reż. Bogusława Lindy oraz: "Gorący czwartek", "Farba", "Co słonko widziało" w reż. Michała Rosy) a także szeregu telewizyjnych animacji, przede wszystkim w reż. Krzysztofa Kokoryna. W roku 1994, za muzykę do "Gorącego czwartku" otrzymał nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Muzyki do "Balangi" i "Gorącego czwartku" zebrano na jego pierwszym wydawnictwie, które sygnował własnym nazwiskiem ("Matika. Muzyka filmowa"). Pisał muzyki do spektakli przede wszystkim w reż. Jerzego Bielunasa i Michała Rosy, wystawianych w teatrach repertuarowych w Gdyni, Chorzowie, Opolu, Katowicach, Toruniu i Warszawie oraz do spektakli Teatru Telewizji (głównie w reż. Łukasza Wylężałka). 

Komponował piosenki do muzycznych spektakli: "Księga dżungli", „Czarnoksiężnik z Krainy Oz”, "W 80 dni dookoła świata", "Wroniec", "Pamiętnik z Powstania Warszawskiego" w reż. Jerzego Bielunasa. W roku 2002, za muzykę do spektaklu "W 80 dni dookoła świata" (Teatr Rozrywki w Chorzowie; reż. Jerzy Bielunas) otrzymał "Złotą Maskę" - nagrodę za twórczość teatralną w Województwie Śląskim.

Z całą rodziną nagrał dwa albumy kolędowe: "Kolędy Pospieszalskich" oraz "Najcieplejsze Święta". Sam zaś, z inicjatywy księdza Wojciecha Drozdowicza, nagrał swoje interpretacje najpiękniejszych polskich kolęd w wersji jedynie na saksofony i klarnety. 

W ostatnim czasie pisał i wykonywał muzyki do filmów: „Nad życie” w reż. Anny Pluteckiej –Mesjasz,  "Mój biegun" w reż. Marcina Głowackiego oraz serialu TVP „Blondynka” w reż.  Mirosława Gronowskiego. Jego akordeon i saksofon słyszymy też we wspaniałych:   „Sztuczkach”  i „Imagine” w reż. Andrzeja Jakimowskiego z muzyką Tomasza Gąssowskiego

Wybrana dyskografia:

Jako lider: 
Mateusz Pospieszalski & Voo Voo & Tie Break - ”Matika. Muzyka filmowa”; Polton 1995    
Mateusz, Marcin, Marek Pospieszalscy - "EMPE 3"; Polskie Radio; 2008.
Mateusz Pospieszalski - „Kolędy – Mateo Pospieszalski Solo” ; Box Music; 2008
Mateusz Pospieszalski - ”Pamiętnik z Powstania Warszawskiego” ; Polskie Radio; 2009
Mateusz Pospieszalski - ”Opowieść zimowa”; Box Music; 2009
Mateusz Pospieszalski - ”Mój Biegun”; Universal Music Polska; 2013

Z Tie Break:
Tie Break (Polskie Nagrania 1989)
retrospekcja. koncert. Kraków (Pomaton 1994)
Poezje ks. Jana Twardowskiego (Edycja św. Pawła 1995)
Yanina: Portret wewnętrzny (Pomaton 1995)

Z Graalem:
Live In Bohema Jazz Club (Biodro Records 2007)
Truskafki (Polonia Records 1999)
Darmozjad (Polonia Records 1997)

Ze Stanisławem Sojką:
Soykanova (Pomaton 2002)
Acoustic(Capitol / EMI 2004)
Live (1993)

Kontakt:
https://www.facebook.com/pages/Mateusz-Pospieszalski/173561629369988

Kajetan Prochyra
2014/06/24
Facebook Twitter Reddit Share

Brak podobnych artystów.