Juchnowska miała indywidualne wystawy m.in. w Sztokholmie, Wrocławiu, Warszawie i Nowym Jorku (w tym Wanted Design Launch Pad). Brała też udział w wielu wystawach zbiorowych. W 2016 roku była gościnną wykładowczynią w Parsons School of Design w Nowym Jorku. W 2016 roku została jedną z laureatek międzynarodowego konkursu ceramicznego Future Lights organizowanego przez Porzellanikon – Miejskie Muzeum Porcelany w Hohenberg an der Eger i Selb, czego jednym z rezultatów był jej udział w targach Ambiente we Frankfurcie nad Menem (2017). W 2018 roku Juchnowska wzięła udział w wystawie "Talents", będącej częścią kolejnej edycji targów Ambiente oraz wystawie "Talente" podczas International Craft Fair w Monachium.
Projekty
Maria Juchnowska zawsze tworzy unikatowe obiekty, wykonane ręcznie od początku do końca. Pracuje przede wszystkim w porcelanie, którą ręcznie dekoruje i pokrywa kolorem. Tak jest między innymi w przypadku kolekcji naczyń "Useful-Unique" ("Użytkowy-Unikat"), przedmiotów codziennego użytku. Powierzchnia każdego z obiektów pokryta jest gęstą siecią wypustek, które nadają im formy organiczne, mogące pochodzić zarówno ze świata widocznego pod mikroskopem, jak i przypominać kształty grzybów lub owoców. Wypustki te mają też swoje praktyczne funkcje. W przypadku kubka wystające formy zapobiegają poparzeniu dłoni podczas trzymania naczynia z gorącym płynem w środku. Wypustki miski zapobiegają wylaniu się lub wysypaniu zawartości na wypadek przewrócenia naczynia. Faktura wazonu z kolei ma ułatwiać ułożenie bukietu w taki sposób, by tworzył naturalną kompozycję.
Seria "Useful-Unique" występuje w trzech wersjach kolorystycznych: naczynia mogą być jednolicie białe bądź pokryte nierównomiernie rozłożonym na formie wzorem w kolorze charakterystycznego przy zdobieniu ceramiki kobaltu lub mniej charakterystycznej dla tej techniki czerwieni. Wzory nakładane są tradycyjną techniką stempelkową. Na zdobionych naczyniach pojawia się uproszczony motyw dziecięcej ręki, który znany jest z innych prac Juchnowskiej, przede wszystkim z serii biżuterii "Golden Babies" ("Złote dzieci"), gdzie obok rąk występują też stopy. W pracach Mari JJ Design motywy te bynajmniej nie kojarzą się z makabrą, lecz z delikatnością. Pisze ona:
Stopy nowonarodzonego dziecka, które pojawiają się często w moich pracach, odnoszą się do aspektu kruchości, który znajduje się w każdym człowieku.
Wykorzystując ten motyw projektantka balansuje na granicy między tym, co przyjemne i nieprzyjemne, zachęcające i odrzucające.
Biżuteria z serii "Broken" ("Potłuczone") inspirowana jest odpadami z fabrycznej produkcji porcelany stołowej oraz obiektami z defektem. Projekt ten powstał po odwiedzinach Juchnowskiej w fabryce porcelany w Wałbrzychu, gdzie jej uwagę zwróciły odrzuty fabryczne. Jednak to nie z nich powstała seria "Broken". Do jej stworzenia projektantka samodzielnie odlała ceramikę, połamała ją, a następnie opracowała biżuterię. Punktem wyjścia był ozdobny neobarokowy zestaw "Fryderyka", który został zaprojektowany w 1934 roku i do dziś produkowany jest przez wałbrzyską fabrykę Kristoff.
Maria Juchnowska działa także na styku projektowania i sztuki. Interesuje ją tematyka ludzkiego ciała, a także relacja między tym, co publiczne, a tym, co prywatne. Niektóre z prac Juchnowskiej dotykają tematów polityki, płci oraz kwestii społecznych – np. "Death of the Body" ("Śmierć ciała"), której fragmentem był performens "Piece of me" ("Kawałek mnie") z 2012 roku. Instalacja składa się z zestawu korpusów wykonanych z różnych materiałów (kamionka, gips, silikon), które w towarzyszącym jej performensie artystka rozbija o podłogę. Artystka tak opisuje swój projekt:
To jest praca o ciele, moim ciele, które poddaję transformacjom na różne sposoby, by opowiedzieć historię o "śmierci ciała" i powiązać ją z innymi czynnikami, takimi jak upływ czasu, proces, piękno i brzydota. Tym sposobem staram się zwrócić uwagę na ukryty, wykluczony ze współczesnych społeczeństw temat śmierci.
W 2015 roku Juchnowska stworzyła pracę zatytułowaną "Syria", która jest zestawem malowanych ręcznie rzeźb ceramicznych. W sposób symboliczny odnoszą się one do kryzysu humanitarnego związanego z wojną w Syrii, a także do przekazów medialnych na jej temat.
Tematy związane z ciałem i płcią pojawiają się u Juchnowskiej także w samych wzorach, którymi pokrywa przedmioty użytkowe – naczynia z serii "Holly Set" ("Święty zestaw") zdobione są między innymi wzorem przedstawiającym kobiecy układ rozrodczy. Po raz pierwszy motyw ten pojawił się w pracy z 2010 roku "Mine is bigger than Yours" ("Moja jest większa od Twojego"), na którą składała się instalacja rzeźbiarska w formie gładkiego, trójwymiarowego modelu układu rozrodczego kobiety oraz wideo, w którym motyw ten służy do skonstruowania liter. Praca to zajęła pierwsze miejsce w kategorii sztuki wizualne na Międzynarodowym Chouftouhonna Feminist Art Festival w Tunisie Tunezji w 2016 roku. Podobne elementy użyte są w "Zestawie obiadowym dla feministy i feministki". Jest to instalacja złożona z odpadów ceramiki z zakładów w Bolesławcu, pokrytych motywem układu rozrodczego nakładanych tradycyjną dla kamionki bolesławieckiej techniką stempelkową. W zestawie projektantka ironicznie komentuje stereotypowy podział ról w społeczeństwie, oferując naczynia zdobione na niebiesko (w domyśle: dla mężczyzn) i na czerwono (w domyśle: dla kobiet). Tym sposobem Juchnowskiej udaje się z powodzeniem zabierać głos w ważnych debatach publicznych dotyczących płci i polityki, jednocześnie unikając perswazji i wykorzystując właściwe ceramice środki wyrazu.
"Egg Vessels" projektu Juchnowskiej znalazły się wśród 22 finałowych prac konkursu "Make me!", odbywającego się w ramach Łódź Design Festival 2019. Porcelanowe "Egg Vessels" to przedmioty o dwóch funkcjach: użytkowej i dekoracyjnej, a w ich skład wchodzi 10 unikatowych kolekcji zawierających od 3 do 7 elementów o różnych rozmiarach. Każdy zestaw reprezentuje określoną historię zaprojektowanej dekoracji i może być dopełnieniem każdego wnętrza w zależności od stylu danego zestawu. Maria Juchnowska w wywiadzie dla Exspace.pl mówi:
Przygoda z pierwszym prototypem zaczęła się w fabryce Porcelany w Miśni, gdzie od połowy 2017 roku z przerwami tworzyłam pierwsze modele prac, wtedy powstały pierwsze unikaty. W 2018 i w 2019 stworzyłam większą kolekcję prac i zrealizowałam je w większej ilości. Niektóre z nich powstały w sławnej stolicy porcelany w Jingdenzhen w Chinach.
Najnowsza kolekcja "Deep ocean" miała mieć swoją premierę na otwarciu wystawy "2010._", której kuratorką również jest Maria Juchnowska. Ekspozycja zaplanowana na wiosnę 2020 roku skupiała prace jedenastu artystek i projektantek, które wspólnie odbyły studia i dekadę temu obroniły się na wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W ostatniej chwili na skutek pandemii koronawirusa wystawa "2010._" została przesunięta w czasie do odwołania. Juchnowska nie chciała jednak, by dwa lata przygotowań poszły na marne, dlatego wraz ze współ-kuratorem Arturem Wijatem oraz kierownikiem Galerii Winda postanowili przenieść prace artystek do internetu. Na Instagramie (@2010.exhi) i Facebooku (@2010._exhibition) zaczęły pojawiać się fotografie dzieł, które inaczej byłyby częścią ekspozycji.
"Kings Blue" to kolekcja porcelanowej biżuterii inspirowanej historią porcelany, która swoje początki w Europie zawdzięcza królowi Augustowi II Mocnemu. Monarcha otworzył bowiem pierwszą manufakturę porcelany w Saksonii w 1710 roku. Maria Juchnowska przywróciła historię i dziedzictwo tego szlachetnego materiału do życia w postaci serii niebiesko-złotej biżuterii – pierwsze przedmioty wyprodukowane w królewskiej fabryce malowane były właśnie na niebiesko. Kolekcji "Kings Blue" towarzyszyły dwie inne "White Gold" oraz "Queens Gold".
Strona artystki: https://www.juchnowska.com/