Studiował grę na klawesynie i kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz w katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie w czerwcu 2014 roku obronił doktorat, a obecnie pracuje jako wykładowca. Był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. G.Ph. Telemanna w Magdeburgu (w 2007 roku) oraz I Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. A. Wołkońskiego w Moskwie (w 2010 roku). Jego zainteresowania koncentrują się wokół historycznyc hinstrumentów klawiszowych, improwizacji w dawnej i współczesnej stylistyce. Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów, a także na historycznych fortepianach i organach. Marcin Świątkiewicz jest zaangażowanym pedagogiem. Szczególną uwagę poświęca nauczaniu gry solowej oraz kursom improwizacji w oparciu o metodę partimento.
Koncerty i nagrania
Jako solista, kameralista i lider zespołów koncertuje w Europie, obu Amerykach i Azji regularnie współpracując z Rachel Podger i prowadzonym przez nią zespołem Brecon Baroque, Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori, {OH!} Orkiestrą Historyczną, Bassociation i Scroll Ensemble. Pierwsze solowe nagranie Marcina Świątkiewicza ''Musikalisches Vielerley'' z niemiecką barokową muzyką klawiszową zostało wydane przez Polskie Radio Katowice w 2008 roku.Kolejnych nagrań solowych i kameralnych dokonał dla m.in. BIS, Channel Classics, Accent,Alpha, Linn Records, DUX oraz rozgłośni radiowych w całej Europie.
Rok 2015 upłynął Marcinowi Świątkiewiczowi pod znakiem fonografii. Wiosną ukazał się entuzjastycznie przyjęty przez krytykę, nagrodzony m.in. Diapason d'Or, podwójny album z koncertami klawesynowymi J.G. Müthela zarejestrowany wraz z orkiestrą Arte dei Suonatori dla wytwórni BIS. Jesienią swoje premiery miały trzy kolejne nagrania: Koncert klawesynowy Schaffratha i Koncerty skrzypcowe Schreyfogla z {oh!} Orkiestrą Historyczną (DUX), Sonaty Różańcowe Bibera z Rachel Podger, Jonathanem Mensonem i Davidem Millerem (Channel Classics) oraz Sonaty fletowe Telemanna z Pamelą Thorby , Peterem Whelanem, Elizabeth Kenny i Alison McGillivray.
W styczniu 2016 jury Paszportó Polityki przyznało Świątkiewiczowi nagrodę za za wrażliwość i muzyczną erudycję, za błyskotliwe interpretacje i za wszechstronność.
"Kreuje muzykę jako żywą tkankę, wielowarstwową i śpiewną, naturalnie ruchliwą, pozwalającą słuchaczowi całkowicie zapomnieć o mechaniczności, z jaką nader często kojarzy się klawesyn" – ocenił Jakub Puchalski.
Kompozycje
- Timor et Tremor (2008)
- Kanon na głos i wiolonczelę
- Schlußstück (2007), do wiersza R.M. Rilkego, pamięci ofiar zawalenia się Hali Targów Katowickich w styczniu 2006 roku
- Pictures from the e… (2007), 6 krótkich utworów na chór i zespół kameralny
- One of the concerts (2009), Wariacja na temat V Koncertu Brandenburskiego
|