Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie studiował kompozycję początkowo w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a następnie prof. Stanisława Krupowicza. Fotografii uczył się w studium Pho-Bos (dyplom z wyróżnieniem w pracowni Natalii Lach-Lachowicz) oraz Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie. Uczestniczył w warsztatach muzyki komputerowej w Katowicach i Warszawie oraz jako stypendysta IRCAM w Helsinkach i Paryżu.
Wraz z Cezarym Duchnowskim założył grupę "Morphai", której celem jest realizowanie projektów audiowizualnych. Współpracował z wieloma teatrami jako kompozytor i wykonawca muzyki do spektakli, m.in. z Teatrem Rozmaitości w Warszawie, Narodowym Teatrem Starym w Krakowie i Laboratorium Dramatu w Warszawie. Jego utwory prezentowane były m.in. na festiwalach: "Musica Polonica Nova", "Poznańska Wiosna Muzyczna", "Media Art Biennale WRO", "Audio Art", "Warszawska Jesień", "Beijing Modern", a także na 4. Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza w Katowicach.
Obecnie jest wykładowcą Katedry Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Oprócz komponowania muzyki w kręgu jego zainteresowań znajdują się działania artystyczne na styku różnych mediów, programowanie instalacji multimedialnych, muzyka elektroakustyczna oraz komputerowe wspieranie procesu komponowania. Jest autorem interaktywnych wizualizacji do opery Cezarego Duchnowskiego "Ogród Marty" (2009), oprogramowania instalacji audiowizualnej "Trois lieux" Mai Wolińskiej (2009) oraz wizualizacji i ścieżki dźwiękowej do 24-godzinnego spektaklu-performance Wacława Mikłaszewskiego (2010).
Strona internetowa artysty: www.rupocinski.pl.
Kompozycje:
- "Krany koncert-performance" na sopran, fortepian i kwartet smyczkowy, teatr tańca, aktora oraz fotografie (1997)
- "Morphai", spektakl audiowizualny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z udziałem teatru tańca oraz aktora (1998)
- "Gry", spektakl audiowizualny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z udziałem tancerzy i aktora (1998)
- "Wernisaż" na fortepian, taśmę i fotografie (1999)
- "Sekwencje", spektakl audiowizualny: media elektroniczne, performer (2001)
- "Jedna intencja" na taśmę (2002)
- Muzyka do sztuki "Disco Pigs" Endy Walsha (Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2003)
- Muzyka do sztuki "Gang Bang" Pawła Sali (Narodowy Teatr Stary w Krakowie, 2005)
- Muzyka do sztuki "Kantaty na cztery skrzydła" Roberta Bruttera (Teatr Jeleniogórski, 2005)
- Muzyka do sztuki "Sztuka mięsa" Jacka Papisa (Laboratorium Dramatu w Warszawie, 2005)
- Muzyka do sztuki "Paw Królowej" według książki Doroty Masłowskiej (Teatr Ludowy w Krakowie, 2006)
- "Secundum interiorem hominem" na chór, klawesyn i orkiestrę smyczkową (2007)
- "dCoding John" na kwartet komputerowy (2009)
- "Komputer Chopina", spektakl audiowizualny na disklavier, media elektroniczne i wizualizacje (2010)
- "Latent Image" na orkiestrę kameralną (2011)
- Non possumus na chór, zespół kameralny i komputer (2013)
- Muzyka form przestrzennych kompozycja multimedialna z elementami performance na głos, wiolonczelę elektryczną, smyczki, media elektroniczne audio i video; Marcin Rupociński – wizualizacje, Cezary Duchnowski – muzyka (2013)
- Horao na orkiestrę smyczkową i komputer (2014)
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, marzec 2011; aktualizacja lipiec 2016.