Obaj w 1999 roku ukończyli Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. Nazwa grupy nawiązuje do tytułu magistra sztuki, jaki wówczas otrzymali. Wypowiadali się poprzez fotografię, wideo, malarstwo.
Prace Magisters opierały się na żarcie, absurdzie, grotesce, aranżowaniu zagadkowych zdarzeń. "Wpadają na najbardziej idiotyczne pomysły i z radością je realizują, również po to by wypaczyć dobra opinie o sztuce" - pisał o grupie internetowy magazyn "Raster".
Z dzisiejszej perspektywy sami artyści dystansują się od ówczesnych realizacji. "Magisters było zbiorem ciekawych doświadczeń, podróży, rozmów" - mówi Rogalski. - "Po przeszło dwóch latach mieliśmy już dosyć zbiorowej odpowiedzialności za to, co powstaje. (...) W sprzyjającym klimacie coś niezbyt udanego [można] ocenić jako dobre".
Magisters zadebiutowali na wystawie "
Scena 2000" w
Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, gdzie pokazano serię ponad 400 zdjęć zatytułowaną "
Podróż do granic nudy" (2000). Powstały podczas pobytu obu artystów w Griefswaldzie podczas Tygodnia Kultury Polskiej. "Raster" określił je jako "jeden z najbardziej sugestywnych przykładów działania wynikającego z nudy i poczucia wszechogarniającej żenady".
W serii fotografii "Na srebrnym globie" (2000) Rogalski i Czerepok przedstawili irracjonalne sposoby egzystowania w banalnej i nieciekawej rzeczywistości (np. przesuwanie murku w parku, strojenie min). Na filmie wideo zainscenizowali bitwę w piaskownicy (2001). W nieco bardziej poważnej serii fotografii "Bardzo wysoki stopień samoświadomości" (2000) Magisters aranżowali niepokojące sytuacje, których bohaterowie pozbawiani byli głów, np. przez naciągnięcie na nie swetrów czy poruszanie nimi w czasie fotografowania.
| |
|
Wspólnie Magisters namalowali także trzy obrazy: "Hubert walczy ze smokiem" (2001), na którym Czerepok przy pomocy torby zmaga się z seledynowym kleksem; "A tiepier ja budu twoim wołkiem" (2001), na którym Rogalski czyha zza krzaków na przechodniów oraz "Kuroszerszeń" (2001) przedstawiający powstawanie potwora z cieni rzucanych przez artystów.
Najsłynniejszą pracą duetu pozostaje jednak cykl zdjęć "Diabelski młyn" (2002), powstały na plaży w Barcelonie. Magisters spacerują po niej przebrani w powiewające na wietrze sutanny. W dalekim tle widnieje diabelski młyn wesołego miasteczka. Sutanny mają długość kilku metrów i decydują o tajemniczości, absurdzie i niejednoznaczności sytuacji.
Autor: Karol Sienkiewicz, październik 2007.
| |
|
Wystawy indywidualne:
- 2001
- "Na srebrnym globie" - Galeria Raster, Warszawa
- "Magisters. The Greatest Hits" - Galeria Arsenał, Białystok
- "Słubice-Poznań" - Galeria Prowincjonalna, Słubice
Wystawy zbiorowe:
- 2000 - "Scena 2000" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2001 - "Rybie oko" - Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
- 2002
- Dobrze/In Ordnung - Kunstbüro, Wiedeń, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz, Austria
- "Rzeczywiście, młodzi są realistami" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa - 2003
- "Aktuelle Kunst aus Polen" - Junge Kunst Museum, Frankfurt nad Odrą, Niemcy
- "Inelastic Collision" - Institute of Contemporary Arts, Dunaujvaros, Węgry
- "Pies w sztuce polskiej" - Galeria Arsenał, Białystok - 2005 - "Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa