Urodziła sie 26 czerwca 1964 roku w Przemyślu. W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison w klasie Huguette Dreyfus. Od 2003 roku prowadzi działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na Wydziale Intrumentalno-Pedagogicznym uczelni z siedzibą w Białymstoku. Stopień doktora w dziedzinie sztuki muzycznej uzyskała w 2003 roku, stopień doktora habilitowanego – w 2008 roku.
Jest laureatką pierwszego Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (II nagroda), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz finalistką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Paryżu. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich poświęconych problemom wykonawczym muzyki baroku, m.in. w Akademia Musicale w Sienie, Innsbrucku, Villecroze i Krakowie.
Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych i płytowych oraz uczestniczyła w licznych koncertach i prestiżowych festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie.
Lilianna Stawarz nagrała również trzy albumy solowe, na których znalazły się utwory Carla Philippa Emanuela Bacha (2003), "Suity klawesynowe" Georga Friedricha Händla (2007) oraz "Inwencje" i "Sinfonie" Johanna Sebastiana Bacha (2012).
Klawesynistka najbardziej ceni sobie działalność w zakresie kameralistyki. Jej współpraca z wieloma uznanymi solistami została utrwalona na płytach CD – m.in. z Agatą Sapiechą, Simonem Standagem, Olgą Pasiecznik, Małgorzatą Wojciechowską, Arturem Stefanowiczem, Janem Staniendą i Tytusem Wojnowiczem. Aktualnie Lilianna Stawarz współpracuje z New Art Ensamble (Sebastian Wypych) i z zespołem instrumentów dawnych L’Ensemble Hyacinthus (Grzegorz Lalek).
Od 1991 roku związana jest z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako muzyk klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygentka – prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne, m.in.: "Pasję wg św. Marka" Johanna Sebastiana Bacha, cykl koncertów "Pieśni i Aryje - utwory XVIII wiecznych polskich kompozytorów", wykonania utworów Antoniego Milwida i Marcina Żebrowskiego oraz Opera Omnia Marcina Mielczewskiego, a także opery: "Dido and Aeneas" Henry'ego Purcella, "Tetide in Sciro" Domenico Scarlattiego oraz "Rinaldo" Georga Friedricha Händla (jako asystentka Władysława Kłosiewicza).
Nagrała także, jako kierownik artystyczny, sześć płyt kompaktowych z muzyką instrumentalną i wokalno-instrumentalną XVII wieku – Opera Omnia Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku Damiana Stachowicza. Ponadto uczestniczyła w licznych koncertach i festiwalach Warszawskiej Opery Kameralnej, realizując basso continuo w takich dziełach operowych, jak: "Orfeo", "Il Ritorno d'Ulisse in Patria" i "L'incoronazione di Poppea" Claudio Monteverdiego, "L'Euridice" Jacopo Periego, "Satiro e Corisca" Tarquinio Meruli, "Imeneo", "Rinaldo" i "Giulio Cesare" Händla, "Alceste" Jean-Baptiste Lully, "Tancrede" Andréa Campry i "Jephte" Michela Montéclaira. Wraz z z Jean-Claude Malgoirem brała również udział przy przygotowaniu i wykonywaniu oper: "Catone in Utica" Antonia Vivaldiego i "Il Ritorno d'Ulisse In Patria" Monteverdiego. Od lutego 2015 roku pełni funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok.
Jako pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina bierze udział w licznych kursach, zajęciach i seminariach poświęconych interpretacji muzyki baroku. Corocznie organizuje koncerty i spektakle w ramach współpracy z Wydziałem Wokalnym oraz Zakładem Muzyki Dawnej. W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego. Wykłada także na licznych kursach i seminariach poświęconych zagadnieniom interpretacji i wykonawstwa muzyki dawnej, m.in. od 1993 roku podczas letnich kursów Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie.
W 2005 roku została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Aleksandra Kwaśniewskiego, a w 2012 roku otrzymała nagrodę I st. Rektora UMFC w Warszawie, prof. Stanisława Moryto.
Strona internetowa artystki: www.liliannastawarz.com
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, grudzień 2011. Aktualizacja: październik 2016, AG.