W latach 1985-1989 Leszek Golec studiował w Wyższym Studium Fotografii w Warszawie. Od 1988 roku jest członkiem ZPAF. W latach 80. i 90. związany był z łódzkim nurtem o proweniencji neoawangardowej, skupionym wokół Galerii Wschodniej. Od 1997 członek The International Supreme Master Ching Hai Meditation Associations.
W pierwszym okresie twórczości Golec odwoływał się do retoryki twórczości neoawangardowej, w postaci paradadaistycznych gestów (Dom weselny II, Galeria "FF", 1987) i parakonceptualnych tzw. zapisów światła. Zdecydowanie bardziej dojrzała twórczość, świadcząca o zainteresowaniu koncepcją fotoperformance, ujawniła się w 1990 roku na wystawach "Oddycha i mruży oczy" (Galeria Wschodnia, Łódź) i "Drży i pochyla się" (Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa). Artysta ujawnił zainteresowanie tworzonym przez siebie "obiektem" o strukturze rzeźbiarskiej, który wraz z jego ciałem i umieszczonymi wewnątrz obiektów zwierzętami (od szczura, zaskrońca, kruka do muszek) tworzył nową jakość artystyczną z pogranicza różnych dyscyplin. W jego działaniach fotografia ustępowała miejsca ekologicznym z założenia obiektom (z lat 1993-94) tworzonym także dla owadów (np. muszek). Tak pojmowana rzeźba zwróciła się ku realnemu życiu w jego najskromniejszych przejawach, jednocześnie ukazując dalekowschodnią przemianę "kostiumu życia".
Kolejny etap w twórczości artysty, bardziej zbliżający go do postawy minimalistycznej i zarazem kontemplacyjnej, rozpoczął się wraz z wystawą "Z dwóch energii dziwnie trzecia" (CSW, Warszawa 1996). Działania artysty stały się wręcz niewidoczne, polegające na duchowym oczyszczeniu, w tym jonizowaniu przestrzeni wystawienniczej dla zwierząt, które zostawały w niej fotografowane w momencie postulowanej przez artystów integracji ze sztuką lub w niedostępnych dla zwierząt miejscach, np. kościele. Kolejnym rozwinięciem tej postawy duetu Golec & Czekalska była idea "awataru" - przyrządu będącego jednocześnie biżuteryjnym dziełem sztuki mającym służyć ochronie życia owadów i pająków oraz innych drobnych stworzeń, co było dalszym badaniem relacji filozoficzno-artystycznych. Piąta aktywność była purystyczną prezentacją, jakie miała miejsce w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2001 roku, na której artyści zaprezentowali jedynie rzeźby prezentujące idee "awataru".
Tatiana Czekalska (urodzona w 1966 w Łodzi) studiowała w PWSSP w Łodzi (obecnie ASP) na Wydziale Tkaniny w latach 1990-1995. Początkowo tworzyła fotografie, potem rzeźby.
Pierwsza seria niedużych w formacie zdjęć Endless Vegetables stanowiących aneks do dyplomu w Pracowni Projektowania Ubioru, przedstawiała atrakcyjność wizualną zwykłych warzyw. Później powstał cykl Vegetables Body pokazany na wystawie "Żywa Galeria - łódzki progresywny ruch artystyczny 1969-1997" (Narodowa Galeria Sztuki Współczesnej "Zachęta", 1997), w którym ciało kobiety porównywane było i zestawione z fragmentami warzyw, co było związane z feminizmem. Było ono tłem dla ujawnienia sensualności odniesień , pobudzających erotyczne skojarzenia. W 1997 powstał cykl wielkoformatowych, kolorowych zdjęć Musmus przedstawiających "portrety" kotów, co było znakiem zmiany filozoficzno-artystycznej, w której feminizm ustąpił miejsca problematyce zmierzającej do poszukiwania idei harmonii ze światem natury bliskiej buddyzmowi-zen, przede wszystkim z bliskimi jej zwierzętami. Dlatego świat zwierząt w sztuce duetu Golec & Czekalska z założenia stał się tak samo ważny jak ludzki, a dodatkowo podlegający ochronie.
Ich twórczość z powodów artystyczno-filozoficznych zajmuje odrębną pozycję na mapie sztuki polskiej. Należy ją sytuować obok "artystów medytujących", przede wszystkim Zygmunta Piotrowskiego i Andrzeja Dudka-Dürera. Prace Golca znajdują się w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, a duetu Golec & Czekalska w Muzeum Sztuki w Łodzi i Narodowej Galerii Sztuki "Zachęta" w Warszawie.
Autor: Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień 2004; aktualizacja: AW, maj 2015.
Wybrane wystawy (akcje) indywidalne:
- 1986 – BWA, Konin
- 1990 – "Otwiera usta i porusza brwiami", Galeria Na Plebani, Koszalin; "Oddycha i mruży oczy", Galeria Wschodnia, Łódź; "Drży i pochyla się", Galeria Mała, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 1991 – "Przesuwa wilgotny język z jednego kącika ust w drugi", Galeria Labirynt 2, BWA, Lublin
- 1996 – "Z dwóch energii dziwnie trzecia", Galeria Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2001 – "Piąta Aktywność", Muzeum Sztuki, Łódź
- 2002 – "Remastering", Art in General, Nowy Jork
- 2004 – "Przeobraże nie niezupełne", T. atrica (Performance), CSW, Warszawa
- 2006 – "Homo Anobium Św. Franciszek 100% Rzeźby", Baszta Czarownic, Słupsk
- 2009 – OFF, performance, Galeria Kont, Lublin
- 2010 – "IHS", Zona Sztuki Aktualnej, Łódź
- 2012 – "Contract Killer", Atlas Sztuki, Łódź
- 2013 – The Favorite Works ¼, BWA Bielsko Biała
- 2015 – "Still", Galeria Monopol, Warszawa
Wybrane wystawy (akcje) zbiorowe:
- 1989 – "Polska fotografia intermedialna lat 80.", BWA, Poznań
- 1990 – Quespur Video Festival, Linz; "Schnelle Bilder", Künstlerhaus, Wiedeń; "Konstrukcja w procesie. Back in Łódź", Łódź
- 1991 – "Arte Polaco de los 80", Karakas; Story Telling Festival "Real time", BWA, Sopot
- 1992 – "Miejsca, nie miejsca", CRP, Orońsko
- – "Inter City Art Project Vienna–Łódź", Muz. Art., Łódź
- 1994 – "Pustynna burza", BWA, Katowice; "Site-Actions. Lle-olion. Różany ogród", Cardiff
- 1997 – 5th International Istanbul Biennial, Istambuł; "Passport: Exchange, (Ex)Change", Arthouse Multimedia Centre, Dublin
- 1998 – "Artists’space. Künstler der Galerie Arsenał Białystok", Berlin; "Transfer", Kunsthalle, Bielefeld; "Fragment kolekcji 3", Zachęta, Warszawa
- 1999 – "Fauna", Nowyj Manież, Moskwa; "Uchwyt sztuki", Muz. Szt., Łódź
- 2000 – "Postindustrial Sorrow", Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden
- 2002 – "Wokół dekady. Fotografia Polska lat 90.", Muz. Szt., Łódź; "Animalactions", CSW Łaźnia, Gdańsk
- 2003 – "InteGracja", Gal. Szt. Program, Warszawa
- 2004 – "Pod flagą biało-czerwoną", Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej, Moskwa
- 2004 – "Inc.", Galeria Program, Warszawa
- 2005 – "Art. Poznań"
- 2006 – "Ciepło-zimno, letnia miłość", Zachęta, Warszawa
- 2007 – "Manual CC", Galeria Kronika, Bytom, 2007; "Ilustracja", Performance, Galeria Piekary, Poznań
- 2008 – "Poza dobrem i złem" Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin; "Bifurkacje", Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku; "Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku. Szkic 3: Poza zasadą rzeczywistości", Muzeum Sztuki w Łodzi; "Pies w Wielkim Mieście", Galeria Kordegarda, Warszawa; "UT-21- Be Veg. Go Green. Be SmART", Lillehammer, Norwegia
- 2009 – "Epidemia", Zona Galeria Sztuki, Łódź; "Zwiadowca", Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Gdańsk; "Schizma. Sztuka polska lat 90", Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
- 2010 – "Wszystkie zwierzęta duże i małe", Zachęta, Warszawa; "Credo", Zona Sztuki Aktualnej, Łódź
- 2011 – "Inspiracje / Paradise", Klub 13 Muz, Szczecin; "Oczy szukają głowy do zamieszkania", MS2, Łódź
- 2012 – "Stigma, Miasto przestrzeń dla sztuki", Katowice; "Korespondencje", MS2, Łódź
- 2013 – "Foto-Obiekt", Galeria Propaganda, Warszawa
- 2014 – "Cielesne Continuum", Klub 13 Muz, Szczecin; "Ecce Animalia", Muzeum Rzeźby, Orońsko; "Shelter/Schronienie", Tatrzański Park Narodowy