Leszek Bzdyl

Scena z przedstawienia "Bonsai", Teatr Dada von Bzdülöw, fot. Przemek Wiśniewski / Teatr Dada von Bzdülöw
Scena z przedstawienia "Bonsai", Teatr Dada von Bzdülöw, fot. Przemek Wiśniewski / Teatr Dada von Bzdülöw

Tancerz, choreograf, aktor i reżyser; szef Teatru Dada von Bzdülöw. Urodził się w 1964 roku we Wrocławiu.

Studiował na wydziale historii Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1985-1987 działał w studenckich grupach TUBB 2 - Teatr Uniwersytetu im. Bolesława Bieruta oraz Dada Traktor. Następnie związał się z Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Ze słynną wrocławską sceną współpracował w latach 1987-1990. W kolejnych latach związany był z gdańskim Teatrem Ekspresji prowadzonym przez Wojciecha Misiurę.

"Próbowałem zrozumieć myśl teatralną moich szefów. Najpierw pantomimę mistrza Tomaszewskiego - z pełnym zaangażowaniem uczyłem się, poznawałem tajniki, by potem, wychodząc z tego teatru, zaprzeczać mu, zostawiając sobie esencję doświadczenia" - mówi Bzdyl. - "Teatr Ekspresji Wojciecha Misiury to barwna przygoda z absolutnie innym rodzajem obecności na scenie. A wyprzedzał to wszystko trening a la Grotowski. Oczywiście, byłem za młody na bezpośredni udział, ale cały studencki Wrocław był 'napiętnowany' atmosferą teatru Grotowskiego. To był nieustający przekaz, żywy kontekst. Praca w sali była oparta na podobnych technikach, wszyscy studiowaliśmy wiadome księgi..." ("Teatr" 2001, nr 4).

W 1993 Bzdyl, razem z Katarzyną Chmielewską, założyli w Gdańsku teatr tańca - Dada von Bzdülöw. "Każde przedstawienie Teatru Dada, obok podstawowego pragnienia by być widowiskiem z pogranicza postu i karnawału, jest wynikiem poszukiwania lub odświeżania zasad komunikacji z widzem" - piszą w jednym ze swoich manifestów członkowie grupy. Od jedenastu lat Teatr Dada von Bzdülöw należy do najważniejszych polskich grup teatru tańca. Bzdyl jest jej reżyserem, choreografem i aktorem-tancerzem.

"W swoich 'wielowymiarowych' realizacjach Bzdyl bada możliwości ciała, szuka nowych technik. Jego zespół wypracował sobie własny, rozpoznawalny styl. Teatr ten jest wyrazisty, doskonale zagrany, z klarownym przesłaniem, nowoczesny. To jedna z niewielu propozycji artystycznych w Polsce, która ma dobry poziom, a jednocześnie jest 'strawna' dla przeciętnego widza" (Edyta Górska, "Gazeta Wyborcza" 15.10.2003).

W Teatrze Dada von Bzdülöw Bzdyl wyreżyserował m.in. "W cieniu zakwitających dziewcząt" (1994), "Wyrywacza serc czyli balię hańby" wg Borisa Viana (1996), "Człowieka, który kłamał, na przykład Heiner Müller" (1996), "Pawanę na cześć Miłości" (1998), swój monodram "Strategia" (2003) i "Barricade of Love" (2008). Przygotował choreografię (wspólnie z Katarzyną Chmielewską) do spektakli "Szczątki szczątków miłości" (1995), "Tędy proszę państwa albo róbcie co chcecie" wg Maksyma Gorkiego (1997) i "Magnolii" (2002). Był również reżyserem i choreografem "Kilku błyskotliwych spostrzeżeń" wg Witolda Gombrowicza (2004), "Edenu" (2006), "Faktora T" (2008), "Czerwonej trawy" Borisa Viana (2009).

Bzdyl współpracuje także z Bałtyckim Uniwersytetem Tańca. Jest autorem ruchu scenicznego do kilkudziesięciu przedstawień dramatycznych zrealizowanych m.in. w Teatrze Miejskim w Gdyni, warszawskich teatrach: Rozmaitości, Powszechnym, Studio oraz Ateneum, Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Był m.in. autorem ruchu scenicznego do głośnych przedstawień Piotra Cieplaka "Historia o Miłosiernej, czyli testament psa" Ariano Suassuny (Teatr Rozmaitości w Warszawie, 1997), "Słomkowego kapelusza" Eugene'a Labiche'a (2005, Teatr Powszechny w Warszawie), "Albośmy to jacy, tacy..." na motywach m.in. Wesela Stanisława Wyspiańskiego (2007, Teatr Powszechny w Warszawie), "Opowiadań dla dzieci" Isaaka Bashewisa Singera (2007, Teatr Narodowy). Wspólnie z Piotrem Cieplakiem na deskach łódzkiego Teatru Nowego Teatr Dada von Bzdülöw przygotował spektakl "Przed południem, przed zmierzchem" (2009).

"W warstwie formalnej 'Przed południem, przed zmierzchem' znacząco różni się od wcześniejszych realizacji gdańskiego teatru tańca, których przekaz budowany był na intelektualnych, literackich skojarzeniach" - pisał Mirosław Baran. - "Piotr Cieplak wyraźnie wniósł swoje doświadczenie reżysera dramatycznego: przedstawienie ma szalenie precyzyjną konstrukcję (choć pozostawia kilka momentów na taneczną improwizację), bohaterowie są zindywidualizowani, wiarygodni psychologicznie" ("Gazeta Wyborcza - Trójmiasto" 2009, nr 60).

Bzdyl komponował także ruch sceniczny do m.in.: "Nocy Helvera" Ingmara Villqista w reżyserii Zbigniewa Brzozy (Teatr Powszechny w Warszawie, 2000), "Merci, czyli przypadki Szypowa" wg Bułata Okudżawy w reżyserii Jacka Głomba (Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, 2002), "Pasji" Petera Turriniego w reżyserii Zbigniewa Brzozy (2007, Teatr Studio w Warszawie), "Tanga" Sławomira Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego (2009, Teatr Narodowy). Zagrał m.in. Kalibana w "Burzy" Szekspira w reżyserii Julii Wernio (Teatr Miejski w Gdyni, 1999), Davida w "Niezidentyfikowanych szczątkach ludzkich i prawdziwej naturze miłości" Brada Frasera w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego (Teatr Miejski w Gdyni, 2000) oraz Clarina w "Życie jest snem" Calderona w reżyserii Julii Wernio (Teatr Miejski w Gdyni, 2003).

Bzdyl współpracował z Teatrem Miejskim w Gdyni, w latach 1997-2000 był tam promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa. Od 2002 roku koordynuje program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Zajmuje się także nauczaniem. Uczył między innymi w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i w Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Prowadził warsztaty teatralne w Polsce i za granicą, w Anglii, Francji, Czechach, Finlandii i Niemczech. Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl "Odys-Seas" na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu "Seas".

"Na pewno współpraca z aktorami i reżyserami otwiera przestrzeń nowych inspiracji" - mówi Bzdyl. - "Myślę, że tyle samo z doświadczeń Dada wniosłem w prace, które wykonywałem w teatrach dramatycznych, ile dostałem w zamian, przyglądając się pracy reżyserów i aktorów w tych teatrach. To oczywiście odbijało się w kolejnych produkcjach Dada. W offie dużo łatwiej eksperymentować, bawić się, proponować często karkołomne formuły stylistyczne" ("Teatr" 2001, nr 4).

Nagrody:

  • 1999 - Nagroda Miasta Gdańska w dziedzinie kultury;
  • 2007 - Sztorm Roku 2006 - nagroda "Gazety Wyborczej - Trójmiasto" w kategorii "teatr"; Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego za reżyserię, choreografię i wykonanie spektaklu "Eden" oraz za wieloletnią twórczą działalność i wysoki poziom artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw w Gdańsku.

Autor: Monika Mokrzycka-Pokora, marzec 2004; aktualizacja: listopad 2009.

Obrazek użytkownika Culture.pl
Culture.pl
2015/05/29
Facebook Twitter Reddit Share
Leszek Bzdyl
Dzieła

Postawić tancerzy przed wyzwaniem - to cel hiszpańskiego choreografa i reżysera Roberto Olivana, który na zaproszenie trójmiejskiego Teatru Dada von Bzdülöw przygotował w gdańskim Teatrze Wybrzeże ciepło przyjęty przez krytykę spektakl "Enclave 4/7".Czytaj więcej »

Scena z przedstawienia "Zagraj to czyli 17 tańców o czymś", fot. Michał Andrysiak "Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś" zainaugurował trzecią dekadę istnienia jednego z najwybitniejszych polskich...Czytaj więcej »

"Le Sacre" Teatru Dada von Bzdülöw, fot. Tomasz Kamiński "Le Sacre" to inspirowany legendarnym "Świętem wiosny" Igora Strawińskiego 40. spektakl w repertuarze Teatru Dada von Bzdülöw. I bez wątpienia...Czytaj więcej »

Spektakl w reżyserii Jacka Głomba, premiera w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy na Scenie na Nowym Świecie 16 września 2006 roku.Czytaj więcej »

Leszek Bzdyl
Multimedia
Leszek Bzdyl
Artykuły
Репетиция спектакля «Снежная королева», реж. Петр Чепляк. На фотографии: Кароль Дзюба, Кароль Похеч, Пшемыслав Стиппа, фото Кшиштоф Белинский / Национальный театр в Варшаве

Baśnie Andersena i monumentalne dzieła Prousta, litewskie "Dziady", mocne "Szczury" i jubileuszowy "Kordian". W Culture.pl sprawdzamy repertuary teatrów w 2015 roku i podpowiadamy, czego nie można przegapić. Czytaj więcej »

13 najważniejszych, starannie wyselekcjonowanych choreografii zobaczą widzowie Polskiej Platformy Tańca. Prestiżowy przegląd współczesnej sztuki choreograficznej pierwszy raz odbędzie się w Lublinie. Czytaj więcej »

Teatr, taniec i to, co pomiędzy: taneczne miniatury ze Skandynawii, japoński teatr tańca i południowoindyjskie sztuki walki. Artyści z całego świata spotkają się w Krakowie podczas Międzynarodowego Tańca Współczesnego KROKI. Czytaj więcej »

Najważniejsi reprezentanci polskiej sztuki tańca, zmierzą się w Bukareszcie z legendami polskiej choreografii. Rumuńska publiczność zobaczy w sumie pięć polskich spektakli. Czytaj więcej »

Są kształconym na zagranicznych uczelniach pokoleniem dwudziesto-, trzydziestolatków, które nie do końca odnajdywało się w repertuarach szkół baletowych, a teatr tańca zostawiło za sobą.Oto Pokolenie Solo. Czytaj więcej »

Choć dla wielu pozostaje tylko jedną z odmian baletu przeznaczoną dla wtajemniczonych, polscy twórcy tańca współczesnego od lat walczą o należne im w historii teatru miejsce. Czytaj więcej »

Leszek Bzdyl
Wydarzenia
4lut'15
11lut'15
Scena ze spektaklu "Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś" Teatru Dada von Bzdülöw, fot. Dominik Werner

Grupa Dada von Bzdülöw z Gdańska wzięła udział w dwóch festiwalach teatralnych w Indiach - Bharat Rang Mahotsav w New Delhi i Kala Ghoda Arts Festival w Mumbaju. Czytaj więcej »

1lut'15
18lut'15

Spektakl teatru tańca Dada von Bzdülöw "Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś" zostanie zaprezentowany w Indiach na prestiżowym 17. Bharat Rang Mahotsav w Delhi. Czytaj więcej »

24paź'13
Okładka (nid 7139724)

W sztuce "Milczenie o Hiobie" nie ma tytułowej postaci, bo jak twierdzi reżyser i scenarzysta Piotr Cieplak, nie da się jej pokazać na scenie. Czytaj więcej »

16paź'13
20paź'13
Okładka (nid 7108138)

11 spektakli teatralnych, projektów performatywnych i pokazów tańca współczesnego wypełni program 38. edycji Reminiscencji Teatralnych. Na liście gości krakowskiego festiwalu - m.in. kultowy Rimini Protokoll, Jan Fabre oraz duet Strzępka/Demirski. Czytaj więcej »

22wrz'13

Spektakl Janusza Opryńskiego na podstawie powieści Jacka Dukaja po raz pierwszy zobaczą widzowie Centrum Kultury w Lublinie. Czytaj więcej »

31paź'12
13gru'12

Za nimi 42 premiery,setki przedstawień, dziesiątki artystycznych podróży i występów na najbardziej prestiżowych scenach świata. Świętujący 20. urodziny Teatr Dada von Bzdülöw przypomni w Gdańsku swoje najważniejsze spektakle. Czytaj więcej »