Content anchor

Krystian Zimerman

Krystian Zimerman w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, 2009,  fot. Małgorzata Kujawka  / AG
Krystian Zimerman w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, 2009,  fot. Małgorzata Kujawka  / AG

Pianista, urodzony 5 grudnia 1956 w Zabrzu.

Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat pięciu u swojego ojca, także pianisty. Dwa lata później został uczniem Andrzeja Jasińskiego, który kierował jego rozwojem artystycznym w Państwowej Szkole Muzycznej w Zabrzu, Państwowym Liceum Muzycznym w Katowicach oraz Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Studia pianistyczne ukończył w 1976, otrzymując dyplom z wyróżnieniem.
 

Krystian Zimerman i prof. Andrzej Jasinski, 1975, Katowice, fot. Bogdan Łopieński / Forum
Krystian Zimerman i prof. Andrzej Jasinski, 1975, Katowice, fot. Bogdan Łopieński / Forum

W 1973 zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec Kralove. W 1975 otrzymał I nagrodę, nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków oraz nagrodę Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie za najlepsze wykonanie poloneza na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Od tego momentu rozpoczął międzynarodową karierę. W 1976 został zaproszony do Paryża przez Artura Rubinsteina. Spotkanie to miało wielkie znaczenie dla rozwoju młodego artysty. W 1977 zadebiutował na Festiwalu w Salzburgu oraz w Londynie. W 1988 w Salzburgu prawykonał, sobie dedykowany, "Koncert fortepianowy" Witolda Lutosławskiego.

Krystian Zimerman podczas próby Polish Festival Orchestra w Teatrze Wielkim w Lodzi, 1999, fot.  Jerzy Mariański  / Forum
Krystian Zimerman podczas próby Polish Festival Orchestra w Teatrze Wielkim w Lodzi, 1999, fot. 
Jerzy Mariański  / Forum 

W 1999, z okazji 150. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, stworzył Polish Festival Orchestra, która odniosła światowy sukces podczas wielkiego tournée. Dał z nią czterdzieści jeden koncertów w krajach europejskich i w Stanach Zjednoczonych (m.in. w Gdańsku, Warszawie, Londynie, Paryżu, Hamburgu, Brukseli, Amsterdamie, Bazylei, Waszyngtonie i Nowym Jorku), wykonując w roli pianisty i dyrygenta oba koncerty fortepianowe Chopina.

W 2009 uczcił 100. rocznicę urodzin Grażyny Bacewicz organizując trasę koncertową po Polsce. Wzięli w niej udział także: skrzypaczki - Kaja Danczowska i Agata Szymczewska, altowiolista - Ryszard Groblewski i wiolonczelista - Rafał Kwiatkowski. Cały program został nagrany w Akademii Muzycznej w Katowicach dla wytwórni Deutsche Grammophon.

Krystian Zimerman odbył też kilka tournées artystycznych po Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii. Grał z najlepszymi orkiestrami, współpracując z takimi dyrygentami, jak Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Pierre Boulez, Herbert von Karajan, Bernard Haitink, Seiji Ozawa, Lorin Maazel, Riccardo Muti, Zubin Mehta, André Previn, Stanisław Skrowaczewski, Simon Rattle, Kirył Kondraszyn, Witold Rowicki, Andrzej Markowski. Wielokrotnie współpracował z Kają Danczowską, Kyung-Wha Chung, Gidonem Kremerem, Heinzem Holligerem i Yehudi Menuhinem.
 

 Lutoslawski i Krystian Zimerman podczas koncertu Festiwalu "Warszawska Jesień", 1988, fot. Grzegorz Rogiński/Reporter
Witold Lutoslawski i Krystian Zimerman podczas koncertu Festiwalu "Warszawska Jesień", 1988, fot. Grzegorz Rogiński/Reporter
 

W dziedzinie nagrań płytowych ma wyłączny kontrakt z firmą Deutsche Grammophon, dla której zarejestrował ponad dwadzieścia albumów płytowych. Znalazły się na nich m.in. kompozycje Bacewicz, Ludwiga van Beethovena, Chopina, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Roberta Schumanna, Ferenca Liszta, Edvarda Griega, Béli Bartóka, Richarda Straussa, Ottorino Respighiego, Karola Szymanowskiego, Maurice'a Ravela, Claude Debussy'ego, Lutosławskiego, Sergiusza Rachmaninowa, Antona Weberna. Niektóre z nich otrzymały międzynarodowe nagrody fonograficzne.

W 1985 otrzymał nagrodę Accademia Chigiana w Sienie jako najlepszy młody muzyk roku, w 1994 - nagrodę Fundacji Muzycznej Leonie Sopnning w Kopenhadze. W 2005 został odznaczony orderem francuskiej Legii Honorowej. W tym samym roku Akademia Muzyczna w Katowicach przyznała mu tytuł doktora honoris causa.

Krystian Zimerman od 1984 mieszka w Bazylei, gdzie prowadzi mistrzowską klasę fortepianu.

Artysta prowadzi własny management. Zajmuje się badaniem akustyki m.in. sal koncertowych, najnowszymi technikami zapisu dźwięku oraz posiada wiedzę z zakresu budowy fortepianów.
 

Krystian Zimerman, fot. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Reporter/East News
Krystian Zimerman, fot. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Reporter/East News

Kariera Krystiana Zimermana jest chyba najbardziej spektakularnym przypadkiem sukcesu zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego. Nie zawsze zwycięstwo w poważnym nawet konkursie sukces gwarantuje. Zdarza się tak właściwie coraz rzadziej, w miarę zresztą jak najrozmaitszych konkursów wciąż przybywa. Krystianowi Zimermanowi spośród laureatów I nagrody na Konkursie Chopinowskim dorównuje rangą kariery chyba tylko Martha Argerich, choć są to kariery całkiem odmienne, co ma zapewne związek z różnymi osobowościami obojga wielkich artystów. Martha Argerich działa - tak się przynajmniej wydaje - w znacznym stopniu spontanicznie, przynajmniej nie kalkulując każdego swojego kroku. Działania Krystiana Zimermana są głęboko przemyślane i starannie zaplanowane. No i jest tych działań mniej - Zimerman rzadziej pojawia się w świetle jupiterów, ogranicza liczbę występów na estradach, niezbyt często też nagrywa płyty. Toteż każde wydarzenie artystyczne z jego życia jest z niecierpliwością wyczekiwane i bacznie obserwowane.

Tak było również z pomysłem uczczenia 150. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina obchodzonej w 1999 roku.

"Zdecydowałem się dać w przyszłym roku serię koncertów w krajach Europy Zachodniej, w Polsce i w Stanach Zjednoczonych, na których będę grał oba koncerty Fryderyka Chopina" - mówił Krystian Zimerman 29 października 1998 na konferencji prasowej, na którą przyleciał specjalnie do Warszawy po kilku latach nieobecności w Polsce. - "Miałem zaszczyt wykonywać te utwory z wielkimi dyrygentami polskimi i zagranicznymi. Od każdego z nich czegoś się nauczyłem i z biegiem czasu, asymilując różne pomysły i wiążąc je z własną, dojrzewającą wizją koncertów Chopina, doszedłem do przekonania, że chciałbym je zrobić sam 'od a do zet', rozpoczynając od 'zrobienia' samej orkiestry. Nie wiem, czy Państwo zauważyli, że wszystkie orkiestry grają dzisiaj dość podobnie. Gołym uchem nie da się już rozpoznać, czy jest to orkiestra z Londynu, z Paryża, z Nowego Jorku, czy z Tokio. Fonografia 'zglobalizowała' interpretację. Ja mam kłopoty z odnalezieniem w istniejących zespołach pewnych cech brzmieniowych. Poza tym orkiestry nie lubią prób, a ja uwielbiam próbować, i to tygodniami. Pomyślałem więc, że muszę znaleźć garstkę ludzi, którzy podzielaliby moją pasję do eksperymentowania i razem z nimi spróbować zrobić coś, co byłoby konglomeratem wszystkich moich doświadczeń z ostatnich dwudziestu lat."

I tak się stało. Po długich przesłuchaniach, w których Krystian Zimerman brał osobiście udział, powstała Polish Festival Orchestra złożona z młodych muzyków polskich. Wielki pianista odbył z nią niezliczoną ilość prób i dał ponad czterdzieści koncertów w największych centrach muzycznych Europy, w czterech miastach polskich i w Stanach Zjednoczonych, między innymi w Carnegie Hall.

Wszędzie występy Krystiana Zimermana były sensacyjnym wydarzeniem. W Paryżu koncert w Salle Pleyel został powtórzony. W sierpniu 1999 roku w Giovanni Agnelli Auditorium, w Turynie, firma Deutsche Grammophon dokonała nagrania obu koncertów Chopina i w ciągu paru tygodni wydała płytę, która natychmiast rozeszła się po świecie. Koncepcja interpretacyjna Krystiana Zimermana spotkała się ze skrajnie odmiennymi opiniami. Z jednej strony wyrażano entuzjastyczny zachwyt, z drugiej zaś padały zarzuty o szarganiu świętości.

W istocie wykonanie obu koncertów odbiegało w sposób nieraz całkiem zasadniczy od przyjętych powszechnie standardów. Należy do nich przekonanie, że partie orkiestrowe Chopinowskich utworów są tylko nienajszczęśliwszym dodatkiem do partii fortepianu. Mówi się - nieraz z przekąsem - że Chopin nie był mistrzem orkiestrowej instrumentacji i napisał głosy niewygodne do grania: partie instrumentów dętych są w złych rejestrach, smyczki zaś mają nuty trzymane tak długo, że skrzypków bolą ręce... Przy takim podejściu do partii orkiestrowych mamy zazwyczaj do czynienia z wykonaniem utworu na fortepian z dodanym akompaniamentem, granym przez orkiestrę w znacznej mierze niezależnie od pianisty. Oznacza to wszakże nierespektowanie integralności utworu, który spod ręki Chopina wyszedł jako dzieło koncertowe: przy całym pierwszeństwie partii fortepianu, orkiestra powinna współgrać z solistą. Muzyka Chopina wymaga szczególnie wrażliwych wykonawców i dla orkiestr 'odgrywających' jedynie akompaniament może być rzeczywiście niewdzięczna i nudna. Muzykę Chopina trzeba odczuć, otworzyć się na nią, a to dla zespołu orkiestrowego nie jest zadaniem łatwym. Jedynie w najlepszych wykonaniach ujawnia się całe piękno partii orkiestrowych i subtelna uroda dialogów instrumentów orkiestry z fortepianem. Zazwyczaj fortepian występuje w otoczeniu i na tle bezkształtnej masy dźwięków, w której zlewają się pojedyncze głosy i gubi swoisty urok Chopinowskiej instrumentacji.

Interpretacja Krystiana Zimermana może się podobać lub nie. Pewne jest jednak, że w tym wykonaniu orkiestra nie jest tylko dodatkiem do solowego fortepianu. Jeszcze chyba nikt nie wciągnął jej tak mocno w realizację Chopinowskiej muzyki. Potrafił też Krystian Zimerman dobrać sobie wrażliwych współwykonawców i wraz z nimi niezwykle emocjonalnie muzykę Chopina interpretuje. Ta interpretacja w wielu fragmentach i aspektach odbiega od naszych przyzwyczajeń, odbiega może nawet od przyjętych kanonów Chopinowskiego stylu. Czy Krystian Zimerman nadużywa prawa artysty-wykonawcy do własnego spojrzenia na dzieło muzyczne? (Nie podejmując się rozstrzygnięcia tego problemu, powiedzmy, że zmienia w każdym razie zapis nutowy, dodając osiem taktów w zakończeniu Allegro maestoso "I Koncertu fortepianowego" e-moll op.11...)
 

Krystian Zimerman, fot. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Reporter/East News
Krystian Zimerman, fot. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Reporter/East News

W styczniu 2005 roku Krystian Zimerman został odznaczony orderem francuskiej Legii Honorowej. Uroczystość wręczenia orderu przez francuskiego ministra kultury Renaud Donnedieu de Vabres odbyła się w dniu otwarcia targów MIDEM w Cannes, 24 stycznia 2005 roku. Pianista otrzymał również nagrodę pierwszej edycji MIDEM Classical Awards w kategorii muzyki orkiestrowej za nagranie "I" i "II Koncertu fortepianowego" Sergiusza Rachmaninowa z Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Seiji Ozawy.

Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2001, aktualizacja: październik 2009.

Culture.pl
Culture.pl
2015/10/16
Facebook Twitter Reddit Share

Krystian Zimerman

Dzieła

Czteroczęściowy utwór na fortepian i orkiestrę został napisany na zamówienie Festiwalu w Salzburgu i tam wykonany 19 sierpnia 1988 roku przez Krystiana Zimermana.Czytaj więcej »

Witold Lutosławski: "Koncert na fortepian i orkiestrę", "Łańcuch 3", "Novelette". Krystian Zimerman fortepian, "BBC Symphony Orchestra", dyr. Witold Lutosławski.Czytaj więcej »

Krystian Zimerman

Multimedia

Krystian Zimerman

Artykuły

Rafał Blechacz zwycięża XV edycję Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 2005 roku, fot. Piotr Bernao / Agencja Gazeta

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to fabryka gwiazd. Zapłatą za trud morderczych przesłuchań jest kalendarz, wypełniony na całe dziesięciolecia koncertami w najbardziej prestiżowych salach świata. Czytaj więcej »

''Concerto of Song Offerings'' na fortepian, chór i orkiestrę oparte jest na poezji Rabindranatha Tagore, jego prawykonanie odbędzie się w siedzibie NOSPR. Czytaj więcej »

Dwaj wielcy popularyzatorzy muzyki Lutosławskiego spotkali się w 2013 roku w Filharmonii Berlińskiej. Wspólnymi siłami Berlińskich Filharmoników, Deutsche Grammophon i Polska Music powstał album z tego koncertu. Czytaj więcej »

W październiku polska publiczność będzie mogła zobaczyć dwa koncerty Krystiana Zimermana: w Katowicach i Warszawie. Czytaj więcej »

Prawykonanie utworu śląskiego kompozytora Eugeniusza Knapika zabrzmi podczas inauguracji nowej siedziby NOSPR w Katowicach. Zagra urodzony na Śląsku wybitny pianista Krystian Zimerman. Czytaj więcej »

Od operowych debiutów po muzykę taneczną wprost z podziemia, czyli czym żyła polska muzyka w 2013 roku. Czytaj więcej »

Krystian Zimerman

Wydarzenia