Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gliwicach, które ukończył w 1996. W latach 1996-2001 studiował na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie Edwarda Bogusławskiego (dyplom z wyróżnieniem) Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 2002-2006 odbył studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii pod kierunkiem Johannesa Fritscha (kompozycja), Hansa Ulricha Humperta (kompozycja elektroniczna) oraz Klarenza Barlowa (muzyka komputerowa). Studia mistrzowskie (Konzertexamen) u Johannesa Fritscha. Brał udział w kursach kompozytorskich: w Radziejowicach (1999), Darmstadt (2000), Bayreuth (2000), w Międzynarodowym Kursie Mistrzowskim Muzyki Współczesnej i Nowych Mediów IRCAM w Krakowie (2000), Avignon (2001) i Stuttgarcie (2001).
Jest laureatem wielu konkursów, m.in. w 1994 uzyskał III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Raciborzu, w 1998 - wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Msza Bogucka", w 1999 - I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika w Krakowie, w 2000 - I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Śląskich Dni Muzyki Współczesnej", w 2001 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu, w 2006 – nagrodę na Festiwalu Operowym w Rheinsberg oraz wyróżnienie za One in Opposite na flet, obój i fagot (2006) na konkursie Aeolian Trio, Kassel. W 2002 został uhonorowany Nagrodą Prezydenta miasta Gliwic w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne. Był stypendystą m.in. Polskiej Fundacji Kultury, Miasta Darmstadt, KAAD (Katholischer Akademischer Ausländer Dienst), Herrenhaus Edenkoben, Europejskiego Centrum Sztuki Hellerau w Dreźnie, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Młoda Polska", Marszałka Województwa Śląskiego, Allianz / Ensemble Modern.
Jego utwory były wykonywane m.in. podczas Warszawskiej Jesieni, Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, Śląskiej Trybuny Kompozytorów, Światowych Dni Muzyki w Szwajcarii, Triennale Festival w Kolonii, Eye go hear – Trigger w Hamburgu, Gelderse Muziek Zomer w Nijmegen, w filharmoniach: w Hamburgu, Bazylei i Filharmonii Śląskiej, a także nagrywane dla Polskiego Radia (w wykonaniu Orkiestry „Amadeus" pod dyrekcją Agnieszki Duczmal), Radia Katowice i Deutschlandradio.
Jakub Sarwas od 1998 jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (w latach 2000-2002 pełnił funkcję przewodniczącego). Od 2002 jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Gliwickiego Towarzystwa Muzycznego.
Jest założycielem "Sarwas Project" (realizuje idee współczesnego teatru muzycznego/współczesnej opery oraz form instrumentalnych i multimedialnych) oraz Sarwas Ensemble.
Ważniejsze kompozycje:
- Pięć utworów na troje skrzypiec i gitarę (1996)
- Etiuda sekwencyjna na grupy instrumentów (1997)
- Coup d'archet na orkiestrę smyczkową (1997)
- Dialog na skrzypce solo i taśmę (1997-2003)
- Koncert fortepianowy nr 1 (1998)
- Missa na chór mieszany, mezzosopran i organy (1998)
- From Origin to Apogee na trio fortepianowe (1998)
- ...quia fortis est ut mors dilectio dura sicut inferus aemulatio... na głos żeński, orkiestrę i taśmę kwadrofoniczną (1998)
- 24 hours...is still not too much na orkiestrę kameralną (1999)
- Hybrid Conjuntion na kontrabas, trąbkę i taśmę (1999)
- Ad Te Domine Confugio na chór mieszany i chór chłopięcy non obbligato (1999)
- L'Oiseau Bleu na orkiestrę smyczkową, rożek angielski i klarnet (1999-2006)
- Denouement na kwartet smyczkowy, flet altowy i taśmę elektroniczną (1999-2006)
- Four Mix Space Collage - Teatr dźwiękowy na zespół kameralny i elektronikę (1999-2006)
- Crepuscule du soir mystique na orkiestrę, grupy instrumentów, głos męski i taśmę kwadrofoniczną (2000)
- lettatura na orkiestrę (2000)
- écru na orkiestrę (2001)
- Pryzmaty I, II, III na skrzypce solo (2001-2003)
- Unequality of Time – Five Dreams na sopran, alt, tenor, baryton, bas i orkiestrę (2002)
- Omikron na zespół instrumentalny (2002-2003)
- Triplet na fortepian elektryczny, flet i klarnet (2003)
- Pryzmaty na flet solo (2003)
- Pryzmaty na wiolonczelę solo (2003)
- Pryzmaty na klarnet solo i kwadro elektronikę (2003)
- Muzyka do filmu One Hundred Years of Solitude (2003)
- Pryzmaty na obój solo (2003-2004)
- Karawane na sopran, klarnet, puzon, akordeon i gitarę elektryczną (2004)
- Zurück na sopran, klarnet, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2004)
- Alea na zespół kameralny i taśmę (2004)
- Muzyka do sztuki Iwona, księżniczka Burgunda w reż. Kajetana M. Jaksendera (2004)
- CopianumEtruium na kwartet smyczkowy (2005)
- DU-ET na dwa fortepiany (1 pianistę) i trąbkę (lub klarnet) (2005)
- THREE-O 1, 2, 3 na flet, klarnet i skrzypce/altówkę (2005)
- Schmetterlingsglaube na 2 soprany, tenor i zespół instrumentalny (2005)
- Girovago na tenor i zespół instrumentalny (2005)
- Muzyka do filmu Utopiec w reż. Pawela J. Rodana (2005)
- Muzyka do słuchowiska radiowego Der Sturm oder New Brave World w reż. Nory Bauer (2005)
- Muzyka do filmu Catering Comeback w reż. Gregora Buchkremera (2005)
- Den Tisch ans Fenster gerückt na sopran, flet, obój, klarnet, fortepian i perkusję (2005-2006)
- Gran Casa 1, 2, 3 na zespół kameralny i taśmę (2005-2006)
- One in Opposite na flet, obój i fagot (2006)
- Muzyka do filmu Itaka w reż. Pawela J. Rodana (2006)
- Interlude 1 na saksofon i elektronikę (2006)
- Interlude 2 na elektronikę (2006)
- Bruno, opera według dramatu Wolfganga Hermanna (2006-2007)
- Muzyka do filmu Autostop w reż. Pawela J. Rodana (2007)
- Denouement III na zespół i elektronikę (2007)
- Scrape electronicsound design (2007)
- Muzyka do filmu Operacja jasnowidz w reż. Pawła J. Rodana (2008)
- Queen Tet na flet, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, Keyboard/ Sampler (2008)
- Muzyka do filmu Agnieszki tu nie ma w reż. Pawła J. Rodana (2009)
- Muzyka do filmu Mama Tata Bóg i szatan w reż. Pawła J. Rodana (2009)
- Du-Et-Tronic na fortepian, keyboard, klarnet lub trąbkę (2009)
- Pendulum na 2 trąbki, 2 puzony, 2 perkusje, stereo soundtrack (2009)
- Motion Collage na saksofon, puzon, perkusję, skrzypce, wiolonczelę, kontrabas, Keyboard/ Sampler (2009)
- Pryzmat na trąbkę i elektronikę (2009)
- Moro Lasso na 2 soprany, alt , tenor, bas, klarnet, fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas (2012)
- Dans la fente de l'oreille na sopran, baryton, CD lub komputer (2012)
- Crepuscule du soir mystique na cztery grupy instrumentów i zespół wokalno-instrumentalny (2014)
Strona internetowa kompozytora: www.jakubsarwas.art.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2003; aktualizacja: grudzień 2008; lipiec 2016.