Kompozytorka i pedagożka, urodzona 16 lipca 1947 we Wrocławiu.
Studiowała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu początkowo u Stefana Bolesława Poradowskiego (1966-67), a następnie w klasie Tadeusza Natansona (1967-71). W 1978 uzupełniała studia kompozytorskie we Francji pod kierunkiem Pierre'a Bouleza i Oliviera Messiaena, uczestniczyła w zajęciach Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique w Paryżu, w seminarium poświęconym muzyce Iannisa Xenakisa w Aix-en-Provence oraz odbyła staż w studiach eksperymentalnych w Paryżu i Marsylii. Od 1971 pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu (od 1993 jako profesor). W latach 1994-97 uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień". Od 1998 jest również wykładowczynią w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Grażyna Pstrokońska-Nawratil jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1968 i 1973), Konkursu im. Grzegorza Fitelberga (1972), Międzynarodowego Konkursu dla Kompozytorek w Mannheim (1975). W 1987 jej utwór IKAR na wielką orkiestrę symfoniczną (1979) uzyskał III lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Ponadto w 1989 otrzymała Nagrodę miasta Wrocławia oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, w 1998 - Nagrodę im. Św. Brata Alberta, w 2002 - Wrocławską Nagrodę Muzyczną, w 2004 - Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2006 - Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ważniejsze kompozycje:
- TRIO-SONATA na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1967)
- CONCERTO GROSSO na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę (1970-71)
- FRESCO I - REANIMACJA na wielką orkiestrę symfoniczną (1972)
- PO SŁOŃCE CZERWONE na głosy i 5 instrumentów (1972)
- NOKTURN na wiolonczelę i fortepian preparowany (1973)
- ABECADŁO na chór mieszany i zespół instrumentalny (1973)
- TRZY PIEŚNI na chór mieszany (1973)
- OSTINATO na zespół perkusyjny (1974)
- FRESCO II - EPITAPHIOS na wielką orkiestrę symfoniczną (1975)
- KANON na grupę motoryczną - 4 perkusje i fortepian (1976)
- STUDIO per violino e tam-tam (1977)
- YMNODIA na 3 głosy, taśmę i perkusję (1977)
- FRESCO III - IKAR na wielką orkiestrę symfoniczną (1979)
- LA VETRATA na fortepian (1979)
- INCRUSTATION na skrzypce i orkiestrę (1979)
- PAPIEŻ SŁOWIAŃSKI, kantata na sopran, baryton, recytatora, amatorski chór i orkiestrę (1979)
- ARABESKA na kwartet smyczkowy (1980)
- ECO per 2 flauti (1980)
- ECO per flauto grande (1980)
- STUDIO per una batteria (1981)
- SFRUNĄŁ NA ŚLĄSK ORZEŁ BIAŁY, oratorium-ballada na 3 soprany, chór i orkiestrę (1981)
- FRESCO IV - CONCERTO ALLA CAMPANA TADEUSZ BAIRD IN MEMORIAM na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1982)
- BIS-JOKE na perkusję i fortepian (1985)
- PIEŚNI NIESPOKOJNE na baryton i orkiestrę (1985)
- PEJZAŻ Z PLUSZCZEM na sopran i 3 skrzypiec (1986)
- FRESCO V - ÉTERNEL na sopran, chór chłopięcy, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1987)
- W KRÓLESTWIE JESIENNYCH LIŚCI, balet dla dzieci (1989)
- LE SOLEIL, koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę (1991)
- TRIANGLE! na grupę perkusyjną (1992)
- LE TAMBOUR PROVENÇAL na 2 wiolonczele i fortepian (1993)
- FRESCO VI - PALINDROM I na orkiestrę smyczkową z klawesynem (1994)
- KWARTET LIDYJSKI - MYŚLĄC O ANDRZEJU na kwartet smyczkowy (1994)
- PALINDROM II "TERRA" na chór męski i fortepian (1995)
- BARTOKIANA [wersja I] na 2 wiolonczele i fortepian (1995)
- EL CONDOR (WIOSNA), koncert na 2 marimby i orkiestrę kameralną (1996)
- LA FORET (JESIEŃ) na kontrabas i orkiestrę kameralną (1997)
- ... IL NEIGE (ZIMA) na obój i orkiestrę kameralną (1997)
- ... COMO EL SOL E LA MAR ... (LATO) na flet i orkiestrę kameralną (1998)
- ECO MUSIC "KLIMOP" na orkiestrę (1998)
- FRESCO VII - URU-ANNA na tenor, wielki chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1998-99)
- "Hectoriana", muzyka komputerowa (1999)
- "W poszukiwaniu wędrującego echa" na dwoje skrzypiec (2000)
- "Bartokiana" [wersja II] na marimbafon i orkiestrę kameralną (2000)
- "Algorytm snu wielkiego miasta" na marimbę solo (2001)
- "Ocean-Symphony" na orkiestrę symfoniczną (2001)
- "Ptaki na horyzoncie zmierzchu" [wersja I] na altówkę i kontrabas (2002)
- "Muzyka lidyjska" na orkiestrę smyczkową (2003)
- "Magnificat MM" na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)
- "Ptaki na horyzoncie zmierzchu" [wersja II] na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)
- "Strumyk i słonko" na inkrustowany fortepian (2007)
- "Madrigale" na dwa pianina (2011)
- "Harmony’s" na orkiestrę symfoniczną (2011)
Małgorzata Kosińska
Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Związek Kompozytorów Polskich
maj 2002
aktualizacja: grudzień 2008, lipiec 2015
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)
Galaktyka polskiej muzyki