Pierwsze lekcje muzyki pobierał u swojego ojca, Wincentego Ferdynanda - kompozytora, pianisty i pedagoga czeskiego pochodzenia. Pod koniec 1799 wyjechał do Wiednia, gdzie podjął studia kompozytorskie u Josepha Haydna i kontynuował je do śmierci swego mistrza w 1809.
Jeszcze przed wyjazdem do Wiednia Lessel koncertował, początkowo w smyczkowym zespole kameralnym we Lwowie (m.in. wraz z Karolem Kurpińskim i Karolem Lipińskim u hr. Łączyńskiego), później również jako pianista. Podczas studiów w Wiedniu wielokrotnie przyjeżdżał do Polski i na dworze Lubomirskich w Łańcucie pracował jako nadworny muzyk. Od 1809, po powrocie na stałe do kraju, występował jako pianista, wykonując zawsze własne utwory - m.in. w Krakowie oraz w Teatrze Narodowym w Warszawie. Grał także na harmonijce szklanej, cieszącej się wówczas wielką popularnością oraz udzielał lekcji muzyki. Przez pewien czas był jednym z dyrektorów Towarzystwa Amatorskiego Muzycznego w Warszawie.
Przez resztę życia pracował w zawodach niemuzycznych, nie zaniechał jednak komponowania. W 1812 został administratorem w majątku Gzików koło Kalisza. Od 1823 był pełnomocnikiem dóbr Marii Wirtenberskiej w Pilicy, w latach 30-tych zarządzał majątkiem Popławskich w Pęcicach. W 1836 został administratorem w Instytucie Gospodarstwa Wiejskiego w Marymoncie, a w 1837 - inspektorem Gimnazjum Gubernialnego w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie pracował aż do śmierci.
Ważniejsze kompozycje:Utwory orkiestrowe:
- Uwertura C-dur op. 10
- Symfonia h-moll
- Symfonia Es-dur
- Symfonia B-dur
- Symfonia D-dur
- Symfonia g-moll (1805)
Utwory na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry:
- Adagio et rondeau À la polonaise op. 9 na fortepian i orkiestrę (1807)
- Caprice et variations op. 10 na fortepian i orkiestrę
- Potpourri op. 12 na fortepian i orkiestrę
- Koncert na fortepian i orkiestrę C-dur op. 14
- Koncert na róg i orkiestrę E-dur
- Koncert na róg i orkiestrę Es-dur
- Koncert na 2 flety i orkiestrę
- Marsz na flet i orkiestrę
- Wariacje na flet i orkiestrę
- Wariacje na róg i orkiestrę
- Capriccio D-dur na klarnet i orkiestrę
Utwory kameralne:
- Trzy duety koncertowe op. 1 na 2 flety
- Kwartet na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę op. 3
- Grand Trio Es-dur op. 4 na fortepian, klarnet i róg (1804)
- Trio na fortepian, skrzypce i wiolonczelę E-dur op. 5
- Duo pour deux flûtes et Variations sur un théme de l'opéra Faniska de Cherubini op. 7
- Fantaisie charactéristique op. 31 na fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1822)
- Dwa sekstety na 2 klarnety, 2 rogi i 2 fagoty
- Trzy partity na 2 klarnety, 2 rogi i 2 fagoty
- Kwartet fortepianowy Es-dur
- Kwintet fortepianowy f-moll
- Kwartet smyczkowy nr 1 A-dur
- Kwartet smyczkowy nr 6 D-dur
- Kwartet smyczkowy nr 8 B-dur (1824)
- Fantazja na kwartet smyczkowy
- Tercet na 2 klarnety i fagot
- Duet na 2 klarnety
- Wariacje na fortepian na 4 ręce i skrzypce
Utwory fortepianowe:
- Trzy sonaty fortepianowe op. 2
- Fantazja C-dur op. 8
- Adagio i fuga d-moll op. 11, na 4 ręce
- Fantazja e-moll op. 13
- Wariacje op. 15 nr 1
- Wariacje op. 15 nr 2
- Nowy polonez D-dur
Utwory wokalno-instrumentalne:
- Msza C-dur na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
- Msza B-dur na 4 głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i organy (1813)
- Msza żałobna G-dur na 4 głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i organy
- Ave Regina, offertorium na 3 głosy i orkiestrę
- Graduale Benedictus et venerabilis na głosy i orkiestrę
- Trzy motety na głos, 2 skrzypiec, bas i organy
- Tantum ergo na 4 głosy i orkiestrę
Pieśni na głos i fortepian do słów Juliana Ursyna Niemcewicza:
- Piast
- Boleslaw Śmiały
- Władysław Jagiełło
- Zawisza Czarny
- Kazimierz Jagiellończyk
- Jan Tarnowski
- Stefan Batory
- Jan Kazimierz
- Jan III Sobieski
- Pogrzeb księcia Józefa Poniatowskiego
Balety:
- La Dancomanie
- Les marchands des Modes
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2006