Studiowała w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie obroniła dyplom w 2002 roku. Mieszka i pracuje w Lublinie.
Charakterystycznym elementem, powtarzającym się w niemal wszystkich pracach Elizy Galey od 2001 roku jest rysunek wykonywany za pomocą tłoczeń - punktów brailowych, wykorzystywanych przez niewidomych do zapisu brajla. Początkowo były to gipsowe, minimalistyczne wypustki naklejane przez artystkę na ścianie, potem - perforacje w papierze. Czasami Galey wykorzystywała konkretny tekst odnoszący się do percepcji czy widzenia, zazwyczaj jednak perforacje czy wypustki tworzą ledwo dostrzegalne rysunki. Od białego tła odcinają się jedynie dzięki naturalnemu światłocieniowi, ale odczytywać je można również przez zmysł dotyku. Artystka podnosi problem percepcji oraz zmysłowego odbioru działa sztuki, jednocześnie wpływając na zachowania widzów. Brailowe rysunki Elizy Galey są na swój sposób interaktywne, nie wystarczy obok nich przejść, jak obok obrazów w muzeum, trzeba je dotknąć, poczuć własnym ciałem.
"Ślady powstałe na papierze za pomocą punktu brailowego - mówi artystka - kreują dla mnie uniwersalny język porozumiewania się w wymiarze twórczym".
Fakt bezpośredniego kontaktu z dziełem decyduje o bardzo intymnym charakterze tych realizacji. Z drugiej strony sama artystka porusza w nich swe własne doświadczenia i wątki autobiograficzne, często wykorzystując swój wizerunek. Niektóre cykle uzupełniane są o filmy wideo.
Najlepiej technikę prac Galey oddają rysunki stanowiące powiększenie jej linii papilarnych, oddane oczywiście perforacjami. O realizacji tej pisał Adam Szymczyk:
"Palce, które po omacku czytają znaki, same są matrycą zapisu. Obejmując jakiś przedmiot - co można rozumieć także abstrakcyjnie, jako ujęcie pewnego wyobrażenia w umyśle, jako przedmiot dyskusji - zostawiamy na nim ślad. Ujęcie nigdy nie jest neutralną lekturą, lecz interpretacją, jednocześnie osobistą i polityczną".
Podobny charakter miała późniejsza seria rysunków oraz towarzyszący jej film wideo Percipere (2005). Tytuł stanowi łaciński czasownik tłumaczony jako "doznawać, odczuwać, zauważyć". Na rysunkach Galey przedstawiła części ciała, które odpowiadają za ludzkie zmysły, za doznania sensualne. Z kolei na wideo artystka (w zdwojonej postaci) wypowiada nazwy barw oraz pary opozycyjnych pojęć. Wszystkie one odnoszą się do zmysłowego postrzegania świata. Całość stanowi o skomplikowanej relacji łączącej jednostkę z otoczeniem oraz o jej odbiorze rzeczywistości, stanowiąc jednocześnie niezwykle celny autokomentarz do prac artystki.
W swych realizacjach Galey zazwyczaj opiera się na osobistych doświadczeniach. Za pomocą punktów brailowych wykonała między innymi portrety kobiet ze swojej rodziny - siebie, matki, babki i prababki. Użyta technika jeszcze bardziej upodabniała kobiety do siebie, ale przede wszystkim stwarzała iluzję intymnego z nimi kontaktu - przez dotyk (Prababcia, babcia, mama i ja, Galeria Biała, 2004). W brailowych rysunkach zawarła też doświadczenie macierzyństwa (Autoportrety - Macierzyństwo, 2003). Instalacją Iluzja (2005) artystka rozprawiła się z kolei z figurą ojca. W sali, na podłodze której rozsypała łuski po nabojach, wyświetlała film, dokumentujący jej udział w kursie strzelania z broni palnej. Film kończy widok przestrzelonego portretu ojca. Projekcji towarzyszyły rysunki z użyciem pisma brajla, na których - w formie skomplikowanych rebusów - Galley przedstawiła motywy związane z traumatycznymi przeżyciami z jej dzieciństwa, w których on brał udział.
W filmach wideo artystki powraca temat opresji, ale też bezczynności, niemocy nastrojów depresyjnych (Depresja, 2007), tajemnicy czającej się za obrazem rzeczywistości, ujawnianej się w znakach, które nie wszyscy potrafią odczytać (Niespodziewanie, 2005).
Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2008.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 2000 - "22;17,5;10,1" - Młode Forum Sztuki, Galeria Biała, Lublin
- 2001 - "E", Młode Forum Sztuki, Galeria Biała, Lublin
- 2003
- "Moje trzy matki" - Galeria Arsenał, Białystok
- Galeria Zakręt, Warszawa - 2004
- "Prababcia, babcia, mama i ja" - Galeria Biała, Lublin
- "Na huśtawce" - Galeria Entropia, Wrocław - 2005
- "Iluzja" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Niespodziewanie" - Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
- "Zetnięcie" - Galeria Wozownia, Toruń
- "Percipere" - Galeria Biała, Lublin - 2006 - "Depresja" - Baszta Czarownic, Słupsk
Wybrane wystawy grupowe:
- 2002
- "Novart.pl Festiwal Młodej Sztuki - Look at Me" - Bunkier Sztuki, Kraków
- "Supermarket Sztuki III. Ludzie i przedmioty" - Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa - 2003
- "M4" - Galeria Studio BWA, Wrocław
- "Anatomia Momentów. Polska grafika w rozszerzonym polu" - Grafikenshus, Mariefred, Szwecja - 2004 - "Breakthrough. Perspectives on Art" - Grote Kerk, Haga, Holandia
- 2005
- "Art Poznań 2005" – Stara Rzeźnia, Poznań
- "Nova Biała" - Galeria Biała, Lublin
- "Targi Nowej Sztuki" - Galeria Wozownia, Toruń - 2006
- "Języki obce" - Galeria Studio BWA, Wrocław
- "Biała strefa" - Galeria Austriacka, Warszawa
- "Przekonaj się" - Galeria Austriacka, Warszawa
- "Zderzenia" - IWA UMCS, Lublin - 2007
- "Przekonaj się" - Galeria Wozownia, Toruń
- "Transgresja wyobraźni" - Młode Forum Sztuki, Galeria Biała, Lublin
- "Depresja" - Galeria Arsenał, Białystok; Bunkier Sztuki, Kraków (2008)
- "Białe Kombinacje" - Galeria BWA, Sanok - 2008
- "Dziennik Polki" - Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala, Szwecja
- "Sensualia" - Galeria Starmach, Kraków