Content anchor

Dobromiła Jaskot

Dobromiła Jaskot, fot. materiały promocyjne

Kompozytorka, której zainteresowania twórcze skupione są wokół sztuk multimedialnych i działań interaktywnych. Tworzy muzykę elektroakustyczną, instrumentalną oraz teatralną. Mieszka i pracuje w Perth w Australii.

Urodziła się 29 maja 1981 w Toruniu. Studiowała w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem w 2005 roku). Naukę kontynuowała na Podyplomowych Studiach w Zakresie Kompozycji Specjalnej, Komputerowej oraz Teatralnej i Filmowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, którą ukończyła w 2007 roku. Następnie studiowała na Podyplomowych Studiach Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2009-2010). W 2011 uzyskała stopień doktora sztuki w dziedzinie kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jej utworem doktorskim była "Echeveria" na orkiestrę symfoniczną.

Uczestniczyła w wielu kursach kompozytorskich i wykonawczych, m.in. w Ogólnopolskim Kursie Kompozytorskim w Jeleniej Górze (1999), Kursie Muzyki Kameralnej w Nowym Sączu (1999), Kursie Wykonawstwa Muzyki Fortepianowej i Wokalnej XX wieku w Bystrzycy Kłodzkiej (1999, 2000), Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim "Acanthes" w Villeneuve-les-Avignon (2002), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (2002), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej – Nowe Technologie oraz Sztuka Multimedialna w Gdańsku (2002), Warsztatach Kompozytorskich "Nowa Muzyka – współczesne techniki kompozytorskie" w Warszawie (2003), International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech (2003) oraz warsztatach muzyki interaktywnej we Wrocławiu (2005).

 

Dobromiła Jaskot jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich oraz wykonawczych. W 1999 roku otrzymała III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Crescendo" w Tarnowie oraz brała udział, jako pianistka, w finale Konkursu Muzyki XX Wieku dla Młodych Wykonawców. W 2000 roku zdobyła I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Forum Młodych" w Warszawie. W kwietniu 2005 znalazła się w gronie finalistów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorsko-Pianistycznego "Kultursalon Hoerbige" w Wiedniu, zaś w 2008 zdobyła III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Zbigniewa Herberta organizowanym przy Festiwalu PROBALTICA. Została również zakwalifikowana do II etapu pierwszej edycji Nagrody Mediów Publicznych OPUS. Wielokrotnie otrzymywała stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia muzyczne (2000, 2004, 2007, 2012), Fundacji AUKSO (2004), Fundacji Ernst von Siemens Musiksifung (2007), Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Funduszu Promocji Twórczości (2010), Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2013). Ponadto otrzymała Nagrodę Prezydenta miasta Torunia (2000) i Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za dorobek artystyczny i dydaktyczny (2011). Brała udział w międzynarodowym programie CCM Composer-in-Residence Project w Mills College w Kalifornii (2010).

Jej kompozycje są obecne na międzynarodowych festiwalach, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Nowej UltraSchall w Berlinie, Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Teatralny Malta, Contemporary Music Week w Esbjerg, MUSMA European Broadcasting Festival, Other Minds Festival w San Francisco oraz Totally New Music Festival w Perth (Australia). Muzyka Dobromiły Jaskot wykonywana była także w Niemczech, Holandii, na Węgrzech, w Danii, Austrii, Portugalii oraz transmitowana m.in. przez Deutschlandradio Kulture, Rundfunk Berlin Brandenburg, Polskie Radio Program 2, Radio Bis, Radio Copernicus, Radio Monaliza. 7 kwietnia 2006 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się światowa premiera jej kompozycji dyplomowej – interaktywnej opery kameralnej Fedra (2005-2006). Spektakl ten został wyróżniony przez czasopismo „Polityka” jako jedno z ośmiu najważniejszych wydarzeń roku w kategorii Muzyka poważna (2006).

 

Współpracowała z wieloma wykonawcami specjalizującymi się w muzyce nowej, m.in. z Ensemble Modern, Mercury Quartet, Flute o'clock oraz Antonem Lukoszeviezem.

Kompozytorka prowadzi także działalność pedagogiczną, organizatorską (międzynarodowe konferencje interdyscyplinarne, festiwale, koncerty muzyki współczesnej, wykłady), koncertuje również jako pianistka-wykonawczyni muzyki współczesnej. W latach 2005-2015 wykładała w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie pełniła funkcję adiunkta i prowadziła zajęcia z kompozycji w Studiu Elektroakustycznym. Obecnie mieszka i tworzy w Australii.


Ważniejsze kompozycje

  • Ehwaz na dwóch perkusistów (2002)
  • atnongara na fortepian solo (2002)
  • anAphrase na skrzypce i taśmę (2003)
  • phrasAmador na wiolonczelę i taśmę (2003)
  • how-who na głos żeński i live electronics (2003)
  • Liija na taśmę (2003)
  • Ogrody na taśmę (2003)
  • Hagalaz na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004)
  • Ingwaz na zespół instrumentalny (2005)
  • Fedra, interaktywna opera kameralna (2005-2006)
  • The Spiral of Light na flet prosty (lub poprzeczny), 2 skrzypiec i wiolonczelę (2006)
  • hannah na wiolonczelę i elektronikę (2007)
  • Linearia na kwartet smyczkowy (2007)
  • Res na fortepian solo (2007-2008)
  • Hum na Kwartludium i beat-boxera (2008)
  • eXntropia na wielką orkiestrę symfoniczną (2009)
  • Muzyka do spektaklu teatralnego Ksiądz Marek w reż. Pawła Goźlińskiego (2009)
  • Muzyka do spektaklu teatralnego Różowe Strusie Pióra w reż. Anety Groszczyńskiej (2009)
  • Chopin Quest, projekt audio-wizualny (2010)
  • Muzyka do spektaklu teatralnego Fabrec w reż. Małgorzaty Głuchowskiej (2010)
  • Echeveria na wielką orkiestrę symfoniczną (2011)
  • Kocie psoty na taśmę (2012)
  • Himah na 3 perkusistów (2012)
  • Aeshna na kwartet fortepianowy (2012)
  • Chatayu na zespół instrumentalny (2012)
  • Muzyka do spektaklu teatralnego Judyta w reż. Pawła Goźlińskiego (2012)
  • Bright Star na fortepian (2013)
  • izzcok na taśmę (2013)
  • Kłębuszek, interaktywna instalacja dla dzieci (2013)
  • Elferiae na kwartet smyczkowy (2013)
  • Slejpnir na głos męski, fortepian, obiekty perkusyjne i amplifikację (2014) 
  • Hgrrrsht na dwoje flecistów (2015)
  • Loogshmaar  na 26 głośników (2015)

Strona kompozytorki: dobromilajaskot.com.


Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2005; aktualizacja: maj 2016.

Culture.pl
Culture.pl
2016/05/29
Facebook Twitter Reddit Share

Dobromiła Jaskot

Dzieła

Utwór na wiolonczelę i elektronikę powstał na zamówienie Andrzeja Bauera i stanowi kolejną odsłonę jego projektu Cellotronicum.Czytaj dalej about: Dobromiła Jaskot, "hannah"

"Hum..." na kwartet i beatboksera z 2008 roku to kompozycja oprowadzająca słuchacza po świecie eksperymentalnej fonetyki i artykulacji głosu. Chodzi nie tylko o techniki, takie jak śpiew gardłowy (alikwotowy) rozpowszechniony od Tybetu przez Mongolię po Syberię, lecz bardziej o sferę idei, o podejście do dźwięku jako żywej istoty.Czytaj dalej about: Dobromiła Jaskot, "Hum..."

Spektakle w reżyserii Macieja Prusa, premiera na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie 7 kwietnia 2006 roku.Czytaj dalej about: Dobromiła Jaskot "Fedra", Aleksandra Gryka "Alpha Kryonia Xe"