Zupełnie inny charakter ma „Skyfall”, dom, którego właściciel pragnienie posiadania wygodnej przestrzeni do życia chciał połączyć z... „marzeniami o teatralnym zabarwieniu, o imponującej filmowej fortecy rodem z filmów akcji Jamesa Bonda” (tak to opisuje architekt). W ten sposób powstał budynek, skomponowany w prostych kubików, zwieńczonych tarasami i ogrodem na dachu, przebitych ogromnymi przeszkleniami, doskonale nasłoneczniającymi wnętrza. W 2013 roku powstał projekt Domu pod Jarem, rezydencji w gminie Jasło. Tu kluczowym elementem projektu jest ukształtowanie terenu – porośnięty drzewami jar wpłynął na formę domu, który ustawiono tak, aby okna kadrowały widoki na malowniczy krajobraz. Projektując Dom dla Artysty Bogusław Barnaś poza wkomponowaniem budowli w podkrakowski krajobraz opracował bryłę, która kontrastami form, faktur i kształtów miała tworzyć „emocjonalne napięcia”, pobudzające kreatywność, oddziałujące na ludzką wrażliwość. To dlatego w budynku gładkie, szklane powierzchnie zderzono z chropowatym betonem, a poziomą linię tarasu z zygzakowatym dachem, wieńczącym dom.
Dom Artysty powstał w ramach ścisłej współpracy y klientem, w oparciu o specyficzne potrzeby. Barnaś przetwarza tutaj rowiązania znane już z wcześniejszego projektu Domu Zagrodowego, jednak dostosowuje je do miejsca, jak i wymagań klienta. Całość oparta jest na grze kontrastow: niezwykle ekspresyjna i nieregularna bryła wyższej części osadzona zostalł na spokojnej, jednolitej bryle partii przyziemia. Goóa przeznaczona jest na funkcje mieszkalne, podczas gdy dół to pomieszczenia wspólne i techniczne. Rownież garaż zintegrowany został w całość z bryłą domu.
Kolejny projekt, Dom Koreański (Centrum Badmintona w Daegu) zaskarbił twórcom uznanie na arenie międzynarodowej. Projekt wyróżniony został nagrodą World Architecture Community Award. Budynek łączy w sobie tradycje koreańskie z elementem przewodnim projektu: kształtem lotki badmintona. Kompleks składa się z kilku części: Sali Glównej mieszczącej boiska do badmintona, tak zwaną strefę daily, oraz centralnie umieszczony hall, spinający pomieszczenia oraz rozleóży taras.Roznica poziomów pomiędzy Salą Główną a innymi czeęśiami kompleksu dodaje całości konstrukcji dynamizmu. Taras, umieszczony w wyższej części budynku, umożliwia jednoczesne odcięcie się od otoczającego haiasu, jak I zapewnia wspaniałe widoki tak na okalający pejzaą, jak i w głąb samego budynku. Charakterystyczna, nieregularna sylwetka dachu jest kolejną wizualną dominantą, nadajac całości tak charakteru, jak i lekkości.
One Tree House, projekt z 2011 roku, wyróżniono z kolei nagrodą World Architecture Community. Barnaś gra tutaj z kontrastami: wnętrze/zewnętrze, otwartośę/ zamkniecie, publiczne/prywatne: te dychotomie z rozmysłem rozgrywa w projekcie. Osią całości projektu jest tutaj drzewo, to ono stanowi o ukladzie budynku, ono jest tutaj punktem odniesienia, bryły są mu podporządkowane, tak, aby w najlepszy sposób okolić i wyeksponować jego piękno. One Tree House to dom miejski, stać ma na skrzyżowaniu ulic. Architekci odnieśli się do tego usytuowania kreując budynek, który zapewnia mieszkańcom prywatność poprzez użycie zewnętrznych ścian. Środek domu zaplanowano z użyciem dużych przeszkleń, okna otwierają się na wewnętrzne intymne atrium, dostępne tylko dla mieszkańców.
Inspiruje go architektura drewniania:
Polska architektura drewniana ma w sobie coś wyjątkowego, w szczególności drewniane kościółki o konstrukcji zrębowej. Są czymś unikalnym na arenie międzynarodowej. Są to obiekty proste, bo i technologia ich budowy była banalna, jednak finezja kształtowania dachów sprawia że są to formy bardzo ekspresyjne, bajkowe, niekiedy futurystyczne. Jest to twórczość w pewnym sensie marginalna w zestawieniu z głównymi nurtami w sztuce, ale ma w sobie jakiś niesamowity ładunek duchowy, emocjonalny, estetyczny. Urzeka polskością. (http://www.archiconnect.pl/archiconnect/archiconnect_design/192/boguslaw_barnas_oczarowal_polskoscia_swiat_wywiad,102566_3.html)
Zapytany o t jak powstaja jego projekty, Barnaś odpowiada, ze wysoko ceni sobie rolę wyobraźni w procesie projektowym. Tłumaczy:
Zdecydowanie wyobraźnia. Wystarczy spojrzeć na Egipcjan. Świątynia Hatszepsut nie powstałaby w XV w p.n.e., gdyby nie ich inwencja twórcza i pomysłowość. Nawet Albert Einstein mawiał iż „wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, bo wiedza jest ograniczona”. Oczywiście znajomość technologii jest istotna, ale jest to wiedza którą można nabyć, wręcz kupić. Z wyobraźnią natomiast jest jak z wiarą – albo się ją ma albo nie. http://www.archiconnect.pl/archiconnect/archiconnect_design/192/boguslaw_barnas_oczarowal_polskoscia_swiat_wywiad,102566_3.html)
Bogusław Barnaś podkreśla, że „w swojej działalności projektowej czerpie inspirację z rodzimych tradycji, m.in. stylu zakopiańskiego, drewnianej architektury sakralnej – kościółków zrębowych, odwołuje się do bogatej polskiej kultury, przetwarzając historyczne motywy w nowoczesny współczesny design”.
To właśnie doceniła redakcja brytyjskiego magazynu „Wallpaper”, uznając pracownię Bogusława Barnasia za jedną z dwudziestu najbardziej interesujących praktyk architektonicznych 2014 roku.
Wybrane wystawy i nagrody:
2016 nominacja do nagrody Mielczanina Roku
2015 Bogusław Barnaś w gronie 15 najlepszych architektów przed czterdziestką wg Property Design
Nagroda 18 cyklu konkursu 20+10+X World Architecture Community za projekt Domu Artysty.
Nagroda 21 cyklu 20+10+X World Architecture Community za projekt Centrum Badmintona - Dalseong Citizen's Gymnasium - Dom Koreański
Dom Artysty wśród 10 najciekawszych domów jednorodzinnych 2014 roku.
Wyróżnienie Specjalne w konkursie międzynarodowym za projekt Urban Cloud, Londyn, Wielka Brytania
BXBstudio - architektura zakorzeniona w tradycji, Dni Dizajnu,Stalowa Wola, Polska
Międzynarodowe Biennale Architektury, prezentacja Urban Regeneration of the Jamsil Complex in Seul Kraków, Polska
2014 Brytyjski magazyn Wallpaper zaliczył nas do 20 najbardziej utalentowanych młodych pracowni architektonicznych świata - Wallpaper Directory 2014.
London Festival of Architecture.
World Architecture Community.za One Tree House
2013 Ogólnopolskie czasopismo Izby Architektów RP „Zawód:Architekt” nominacja Domu Zagrodowego do nagrody w przeglądzie: „Perspektywy Architektoniczne: Moja idea, moja duma”.
Autorka: Anna Cymer, czerwiec 2014. Aktualizacja, grudzień 2016, AM.