Urodziła się 21 września 1951 roku w Warszawie. W 1974 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Studiowała także grę na fortepianie (muzyka współczesna i kameralistyka pod kierunkiem Adama Kaczyńskiego i akompaniament u Zbigniewa Jeżewskiego) oraz kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego.
W latach 1972-76 jako członek zespołu muzyki współczesnej "LOBO" koncertowała w Polsce, Holandii, Szwecji i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczyła także w Konkursie Wykonawców Muzyki Współczesnej "Gaudeamus" w Rotterdamie (1974). Od 1983 do 1985, jako stypendystka rządu francuskiego, odbyła studia uzupełniające w dziedzinie muzyki elektronicznej i komputerowej w CNSM w Paryżu. W 1989 roku odbyła staż w IRCAM w Paryżu, zaś w 1993 roku – w Studiu GRAME w Lyonie.
Za swoje kompozycje Barbara Zawadzka otrzymała wiele nagród, m.in. w 1977 roku - I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim za Motif of space na 9 skrzypiec (1977), w 1981 roku - II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim za Stabat Mater na chór a cappella (1981), w 1988 roku - II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie "Ars Electronica" w Linzu w Austrii za utwór "Greya" na taśmę (1987), w tym samym roku wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Miami za utwór "Esperanza" na taśmę (1984). Dwukrotnie także uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorek w Mannheim.
Kompozycje Barbary Zawadzkiej były prezentowane na wielu festiwalach w Polsce (m.in. "Warszawska Jesień", Dni Kompozytorów Krakowskich), w Europie (Inventionen w Berlinie, Musique en scene w Lyonie, Musique et Architecture w Boswil w Szwajcarii), a także na Światowych Dniach Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Hongkongu.
Jako kompozytorka współpracowała z teatrami w Krakowie (Groteska, Mumerus), Opolu (Teatr im. J. Kochanowskiego), Rzeszowie (Teatr im. W. Siemaszkowej), Tarnowie (Teatr im. L. Solskiego) i Zabrzu (Teatr Nowy).
Od roku 1980 pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie wykłada przedmioty teoretyczne (kształcenie słuchu, czytanie a vista i historię muzyki komputerowej). W roku 2006 uzyskała nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie za działalność artystyczną i dydaktyczną.
Wybrane kompozycje
- Motif of space na 9 skrzypiec (1977)
- Quartetto d'archi (1981)
- Stabat Mater na chór a cappella (1981)
- Quintette 4+1 na klarnet, klarnet basowy, obój, rożek i fortepian (1981)
- Muzyka do filmu Wakacje z Madonną w reż. Jerzego Kołodziejczyka (1983)
- Esperanza na taśmę (1984)
- Medytacje na kontrabas (1984)
- Locus solus luminerus na fortepian (1984)
- Divertimento na orkiestrę kameralną (1984)
- Muzyka do filmu Tango z kaszlem w reż. Jerzego Kołodziejczyka (1986)
- Sources [wersja I] na taśmę (1986-87)
- Sources [wersja II], spektakl na taśmę, 80 projektorów i 6 perkusistów (1986-87)
- Greya na taśmę (1987)
- Horizontal and vertical games na klarnet basowy, saksofon sopranowy, wiolonczelę, perkusję i taśmę (1993-94)
- Tutti dla 6 perkusistów (1994)
- Eolomea na harfę (1995)
- Aube...Soleil... na chór a cappella (1996)
- Monodram na skrzypce (1996)
- Muzyka do spektaklu Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią w reż. Wiesława Hołdysa (1996)
- Muzyka do spektaklu Pan Huczek w reż. Wiesława Hołdysa (1996)
- Muzyka do spektaklu TV Pan Huczek w reż. Wiesława Hołdysa (1997)
- Muzyka do spekteklu Barok w reż. Wiesława Hołdysa (1997)
- Muzyka do spekteklu Mirakle czyli cuda w reż. Wiesława Hołdysa (1998)
- 2 Events na orkiestrę (2000)
- Little games na flet, klarnet/saksofon, wiolonczelę, perkusje i taśmę (2003)
- Muzyka do spektaklu Krucy-Tyrk w reż. Wiesława Hołdysa (2006)
- Muzyka do spektaklu Jarmark Cudów w reż. Wiesława Hołdysa (2008)
- Ecce Homo na taśmę [rekonstrukcja kompozycji z okresu studiów] (2012)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, marzec 2003; aktualizacja: czerwiec 2016, AG.