Content anchor

Artur Malewski

Artur Malewski, fot. Marek Krzyżanek / Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

Artysta sztuk wizualnych. Tworzy rzeźby, instalacje, obiekty i filmy wideo, realizuje performensy i akcje artystyczne. Urodził się 29 maja 1975 roku w Tomaszowie Mazowieckim.

W latach 1996-2002 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom otrzymał w pracowni prof. Wiesława Karolaka. Współpracuje z poznańską Galerią Piekary i z łódzką Zoną Sztuki Aktualnej. W 2011 roku zakwalifikował się do finału 5. edycji konkursu "Spojrzenia - Nagroda Fundacji Deutsche Bank". Mieszka i pracuje w Łodzi.

Artur Malewski znajduje wizualne inspiracje dla swojej sztuki w horrorach i filmach grozy. Odwołuje się także do dawnych wierzeń, okultyzmu i pokładów mrocznej wyobraźni kulturowej obecnych w tradycji antropologicznej. Chętnie podejmuje wątki związane z problematyką płci, tożsamości i seksualności. Jego realizacje są przesycone czarnym humorem i nastrojem absurdu, często pojawiają się w nich hybrydalne figury człowieka-zwierzęcia. Ni to ludzkie ni to animalistyczne stwory lokują się poza granicą oddzielającą racjonalne od nieokiełznanego. Stanowią przyczynek do refleksji nad ambiwalentną więzią łączącą człowieka i zwierzę.

Kreowane przez Malewskiego hybrydy wykluwają się w procesie spotworniałej mutacji i cielesnej transformacji i są nie tylko anomaliami pozagatunkowymi, ale także pozakulturowymi. Artysta tworzy bowiem swoje bestiarium łącząc niejednokrotnie w jedną całość, niczym doktor Frankenstein, wyobrażenia i fantazje zapożyczone z różnych kultur, a także wizje kreowane przez ludzki umysł pozbawiony wodzy intelektu.

Jego rzeźby, zwykle naturalnych (jeśli można użyć w tym przypadku takiego określenia) rozmiarów, wykonane są z żywicy poliestrowej, silikonu, kauczuku, cementu, często pokryte skórami zwierzęcymi i naturalnym włosiem. Plastyczność tych tworzyw sprawia, że prace Malewskiego rzeczywiście mają w sobie pozór życia, niczym eksponaty z muzeum historii (nie)naturalnej. Budzą wstręt, są odpychające, ale i fascynujące zarazem.

Malewski dość często posługuje się figurą wilkołaka, która w warstwie symbolicznej przywodzi na myśl kogoś niemieszczącego się w normach wyznaczonych przez społeczeństwo, targanego niebezpiecznymi, tłumionymi popędami. Wykorzystuje również w swoich projektach zjawisko hipnozy i doświadczenia okultystyczne.

W 2006 roku podczas projektu "Miasta binarne. Łódź-Warszawa. Utopia i rzeczywistość", realizowanego przez galerię Manhattan w Łodzi, Malewski zorganizował na terenie lokalnego lunaparku "Gabinet krzywych luster". Była to potraktowana z humorem praca, mówiąca o potrzebie poznania siebie z innej perspektywy. Z kolei na zbiorowej wystawie "Grünewald" w Łódź Art Center (2006) artysta pokazał animację wideo, w której demon z "Kuszenia św. Antoniego" przedstawionego na "Ołtarzu z Isenheim" Mathiasa Grünewalda prowadzi za rękę zakapturzoną postać - Innego, Obcego?

Pierwsza indywidualna wystawa Artura Malewskiego odbyła się w 2008 roku w łódzkiej Zonie Sztuki Aktualnej. Jej tajemniczy tytuł "Heksakosjoiheksekontaheksafobia" oznacza lęk przed liczbą 666, symbolizującą Szatana, a także - zgodnie z interpretacją samego artysty - lęk przed poznaniem. Na wystawie Malewski pokazał dwie rzeźby: ślepego Karola Darwina, który chociaż nagi, ma ciało porośnięte gęstym, zwierzęcym futrem, oraz Baphometa - antychrześcijańskiego demona i zarazem symbol dualizmu. Istotą wystawy była skomplikowana, nasycona erudycyjnymi odniesieniami relacja pomiędzy tymi dwiema postaciami. Artysta zdawał się sugerować, że w proces poznawczy zawsze wliczone jest ryzyko, a jedyna skuteczna droga, jaka wiedzie do prawdy, prowadzi przez samopoznanie, które może się skończyć przebudzeniem Bestii. Baphomet Malewskiego ma jednak spiłowane rogi, a zamiast pochodni na czubku głowy - dopalającą się świeczkę.

"Zabieg humanizowania i okaleczenia, jakiego dokonałem na postaci Baphometa, wskazuje na obronę centralnej pozycji człowieka we wszechświecie (obalonej już przez Darwina) - wyjaśnia swój zamysł artysta. - (…) Opisany przeze mnie rzeźbiarsko Baphomet nie spoczywa już na globie, ale podnosi się z podłogi i niczym uczeń wyciąga palec, by zgłosić się do odpowiedzi".

Obie rzeźby znalazły się również na wystawie "Zoologik" (2010) we wrocławskiej galerii Entropia. Zgodnie z tytułem Malewski konfrontował na niej dwa różne porządki, zwierzęcy i racjonalny, i przywoływał wizję czasów, w których unieważnieniu ulegną ludzkie kryteria rządzące światem.

"Krzywo zbliżają się do swego celu wszystkie rzeczy dobre" - cytat z "Tako rzecze Zaratustra" Fryderyka Nietzschego stanowił z kolei tytuł indywidualnej prezentacji Malewskiego w toruńskiej Galerii Sztuki Wozownia (2010). Pojawiły się na niej m.in.: monstrualnie upasiona sarna zamknięta w klatce ("Co ta sarna taka gruba, a ten słoń taki chudy", 2009), kostium będący skrzyżowaniem człowieka z wilkiem, który artysta zakładał do swoich performensów ("Likantrop", 2005), obiekt przywodzący na myśl kabinę statku kosmicznego, z psem w środku ("Łajka", 2008), kobieta-suka ("Mityczna matka kultury śródziemnomorskiej przetransponowana na współczesną typografię śmierci", 2001) czy wreszcie autoportret artysty pod postacią lunatyka z utuczonym ratlerkiem u stóp ("Człowiek szczęśliwy, trochę nieszczęśliwy", 2001/2006).

Kolejny swój projekt, "Weltschmerz", Malewski przygotował specjalnie dla Galerii Piekary w Poznaniu (2010). Tytułowy ból istnienia odnosił się nie tylko do pokazywanego na wystawie wizerunku zniekształconego cierpieniem ciała ukrzyżowanego Chrystusa z "Ołtarza z Isenheim", ale również do fizycznego upośledzenia będącego rezultatem choroby i związanej z tym męki przeżywanej przez ludzi, np. człowieka-słonia (Josepha Carrey'a Merricka) i współcześnie żyjącego człowieka-drzewo (Indonezyjczyka Dede Koswary). Twarz Merricka pokrywały potworne guzy, upodobniające go do zwierzęcia, a ciało Dede porastają brodawki, przypominające korzenie lub gałęzie rośliny. Malewski wpisał ich cierpienie w symbolikę sakralną, uświęcając ją tym samym i pozbawiając znamion wzbudzającego sensację wynaturzenia. Płaskorzeźby wykonane z żywicy poliestrowej przypominają odlewy z gipsu, są białe i sterylne. Przedstawiają twarz człowieka-słonia i ciało człowieka-drzewa, ale dzięki użytemu tworzywu cielesność została odrealniona, a znamiona deformujących chorób utraciły odrażający aspekt.

Jedna z najnowszych realizacji Artura Malewskiego, zatytułowana "Chao ab Ordo / Z chaosu porządek" (2010), pokazana została w łódzkiej Galerii Stowarzyszenia Sztuk-Pol "Stróżówka" (2011). Wystawa składała się z dwóch elementów: umieszczonej w szklanej skrzyni-gablocie hybrydalnej postaci, kształtem przypominającej ciało człowieka, oraz uproszczonego formalnie, ale wykonanego z analityczną precyzją rysunku, przedstawiającego fasady kilku kamienic. Figuratywna rzeźba i architektoniczny rysunek, organiczna ekspresja i chłodny, niemal techniczny szkic, zestawione ze sobą budzą refleksję na temat relacji człowiek - cywilizacja - natura.

Autor: Ewa Gorządek, czerwiec 2011

Wybrane wystawy indywidualne:

  • 2008 - "Heksakosjoiheksekontaheksafobia", Zona Sztuki Aktualnej, Łódź
  • 2008 - "Dołącz i zostań zombie", akcja artystyczna, ms2, Łódź
  • 2009 - "Co ta sarna taka gruba, a ten słoń taki chudy", akcja artystyczna, ulice Łodzi
  • 2010 - "Weltschmerz", Galeria Piekary, Poznań
  • 2010 - "Zoologik", Galeria Entropia, Wrocław
  • 2010 - "Krzywo zbliżają się do swego celu wszystkie rzeczy dobre", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
  • 2011 - "Kompleksowe usługi pogrzebowe. Niebo, Piekło", Galeria Studio, Warszawa
  • 2011 - "Chao ab Ordo", Galeria Stowarzyszenia Sztuk-Pol "Stróżówka", Łódź

Wybrane wystawy zbiorowe:

  • 2002 - "Łódź/Лодка/Boot/Lodke", Galeria Manhattan, Łódź
  • 2003 - Supermarket Sztuki 4 - Globalne zauroczenie, Galeria DAP i Galeria Lufcik, Warszawa
  • 2003 - "Stan wojenny", Zmiana Organizacji Ruchu, Warszawa
  • 2004 - "ESC", Muzeum Artystów, Łódź
  • 2005 - "Desant z Łodzi", Modelarnia, Gdańsk
  • 2005 - "Boys", Bunkier Sztuki, Kraków
  • 2005 - "Młódź. Identyfikacja", Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź; Arsenał, Poznań
  • 2005 - "Grünewald", Mosart, Gorzów Wielkopolski
  • 2006 - "Młódź. Identyfikacja", BWA, Bielsko Biała; Wozownia, Toruń
  • 2006 - "Grünewald 2", Łódź Art Center, Łódź
  • 2006 - "Mentality", Łódź Biennale, Łódź Art Center, Łódź
  • 2006 - "Miasta binarne. Łódź-Warszawa. Utopia czy rzeczywistość", Galeria XX1, Warszawa
  • 2007 - "Chodź opowiem ci pewną historię", Galeria Manhattan, Łódź
  • 2007 - "Przeciąg" Festiwal Sztuki Młodych, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 2008 - "Facelifting", Studio Gallery, Budapeszt
  • 2008 - 5. Triennale Młodych, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Orońsko
  • 2008 - "C.D.N.", Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Łódź
  • 2008 - "Antypody umysłu", Galeria Manhattan, Łódź
  • 2009 - "Epidemia. Kulturowy obraz choroby", Zona Sztuki Aktualnej, Łódź
  • 2009 - "Serce to samotny myśliwy", Festiwal Europa XXL, Lille
  • 2009 - "Żebro Ewy? Potencje męskości", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin; Galeria Studio, Warszawa
  • 2009 - Berlin Preview, Berlin
  • 2009 - "Pokój z widokiem", Galeria Wymiany, Łódź
  • 2009 - "Wszystkie stworzenia duże i małe", Zachęta, Warszawa
  • 2011 - "Brzuch Atlasa", Galeria Atlas, Łódź
 
Obrazek użytkownika Culture.pl
Culture.pl
2011/10/12
Facebook Twitter Reddit Share

Artur Malewski

Artykuły

Rzeźbiarka Alina Szapocznikow zajęła pierwsze miejsce w rankingu polskich artystów współczesnych, układanym przez przedstawicieli czołowych galerii. Czytaj dalej about: Szapocznikow liderką Kompasu Sztuki 2013

Artur Malewski

Wydarzenia

19wrz'11
13lis'11
Okładka (nid 5936067)

"Spojrzenia 2011" to piąta edycja konkursu dla młodych polskich artystów. Prace finałowej siódemki jak zwykle można oglądać w warszawskiej Zachęcie. Czytaj dalej about: Spojrzenia 2011 - Nagroda Fundacji Deutsche Bank

Brak podobnych artystów.