Pierwszy wydany przez Artifex Mundi tytuł - "Scriptarians: The Tournament" (2007), to utrzymana w baśniowej konwencji gra logiczna ucząca programowania. W roku 2010 powstała gra "Joan Jade and the Gates of Xibalba", gra przygodowa w konwencji Hidden Object - tzn. taka, w której jednym z podstawowych wyzwań jest wyszukiwanie ukrytych na ekranie przedmiotów. Przyjęcie "Joan Jade" było na tyle ciepłe, że firma postanowiła się przestawić wyłącznie na tworzenie kolejnych gier tego typu.
Produkcje Artifex Mundi początkowo trafiały do katalogu największego wydawcy gier HOPA - Big Fish Games. Sklep Big Fish pozwalał polskiej firmie docierać do coraz szerszego grona odbiorców (przeważnie zagranicznych, bo popularność gier HOPA była wówczas w Polsce niewielka), ale ze względu na ilość publikowanych w nim tytułów nowym projektom było coraz trudniej wyróżniać się z masy podobnych gier. Firma Artifex Mundi szybko wykształciła jednak rozpoznawalną formułę, która pozwoliła jej na wyrobienie sobie własnej marki – proste konwencje wyszukiwania obiektów charakterystyczne dla większości gier HOPA łączyła z dobrze zarysowaną fabułą i zagadkami logicznymi typowymi dla gier przygodowych.
Właśnie tak działała utwierdzająca ostatecznie reputację Artifex Mundi gra "Nightmares from the Deep: The Cursed Heart" (2012), dyskontująca powodzenie filmowej serii "Piraci z Karaibów". W kolejnych latach powstawały m.in. następne części "Nightmares of the Deep", osadzona w konwencji horroru seria "Enigmatis", ukazująca alternatywne, mroczne wersje popularnych baśni seria "Grim Legends" czy steampunkowa gra "Clockwork Tales: Of Glass and Ink". Warto zwrócić uwagę na to, że firma Artifex Mundi była w polskiej branży gier pionierem w zakresie tworzenia gier adresowanych do żeńskiej części społeczności graczy. W większości gier AM kobiety są również głównymi bohaterkami.
Kolejne sukcesy pozwoliły Artifex Mundi na znaczącą rozbudowę (do studia w Zabrzu dołączyło studio krakowskie) i uniezależnienie się od zewnętrznych wydawców. Firma nie tylko stała się jednym z najlepiej ocenianych producentów gier HOPA na świecie, ale sama zaczęła również wydawać gry innych studiów, np. warszawskiego The House of Fables. W roku 2016 zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Autor: Paweł Schreiber, marzec 2018