W jej skład wchodzili od początku najlepsi młodzi polscy muzycy grający na dawnych instrumentach. W ciągu pierwszych lat swego istnienia zespół kształtował systematycznie swoje oblicze artystyczne i zdobył pozycję jednej z najciekawszych polskich formacji specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej i klasycznej.
Orkiestra ma dzisiaj charakter międzynarodowy, a jej stałymi członkami, obok muzyków polskich, są artyści z Niemiec, Anglii, Holandii, Japonii, Francji, Finlandii, Szwecji i Danii. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat.
W październiku 1998 roku, po pięciu latach niezbyt regularnej działalności, założyciele orkiestry wraz z Cezarym Zychem (prawnikiem i filozofem, redaktorem naczelnym pisma "Canor"), zainicjowali zakrojony na szeroką skalę ogólnopolski cykl koncertowy pod nazwą "Muzyka Dawna - Persona Grata". Od 2003 roku Arte dei Suonatori organizuje w Polsce także cztery duże festiwale muzyki dawnej: Festiwal Haendlowski w Toruniu, Festiwal Trzech Baroków we Wrocławiu, Festiwal "Muzyka w Raju" w Paradyżu oraz "Misteria Paschalia". Regularnie pojawiają się w Filharmonii Narodowej. Wśród solistów i dyrygentów, z którymi zespół współpracował, są między innymi: Hidemi Suzuki, Rachel Brown, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Alice Piérot, Alberto Rasi, Alexis Kossenko, Dan Laurin, Barthold Kuijken, Ryo Terakado, Reinhard Goebel, Salomé Haller, Robert Hill, Maria Keohane, Allan Rasmussen, Kati Debretzeni, Bolette Roed, Aline Zylberajch i Rachel Podger.
Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej ("Diapason d'Or", "Gramophone Editor's Choice", "Choc du Monde de la Musique, Luister 10", "10 de Repertoire", "Classics Today", "Classic CD"). Płyta zawierająca cykl koncertów skrzypcowych "La Stravaganza" została uznana za "Barokową Płytę Roku 2003" przez brytyjski magazyn "Gramophone". W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty orkiestry: w kwietniu, nagrana dla francuskiej wytwórni Alpha płyta z koncertami fletowymi Carla Philippa Emanuela Bacha (uznana przez francuskie pismo muzyczne "Classica Repertoire" za najlepsze wykonanie koncertów fletowych Bacha, jakie jest w tej chwili dostępne na rynku), a w sierpniu - "Cztery Pory Roku" Antonio Vivaldiego w fletowej transkrypcji Dana Laurina, wydana przez szwedzką wytwórnię BIS Records.