Alina Błońska, fot. dzięki uprzejmości Polskiego Centrum Informacji Muzycznej polmic.pl

Kompozytorka, urodzona 3 maja 1974 w Cieszynie.

W latach 1993-98 studiowała iberystykę na Uniwersytecie Wrocławskim. Następnie w latach 1997-2002 odbyła studia z zakresu kompozycji pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, które zakończyła dyplomem z wyróżnieniem. W 2001 i 2004 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2002 - Samorządu miasta Wrocławia, w 2007 - Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz SIDA Baltic Sea Unit.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach kompozytorskich w Polsce i Hiszpanii m.in. pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Cristóbal Halffter, Beat Furrer, Toshio Hosokawa, Bernard Parmegiani, François Bayle, Louis Andriessen, Marta Ptaszyńska, Mario Lavista.

Jej utwory wykonywane były podczas wielu festiwali w kraju i za granicą. Do najważniejszych wykonań w kraju zaliczyć można koncerty na Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (w ramach koncertów Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich oraz koncertu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego), Międzynarodowych Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich, 1. Międzynarodowym Festiwalu Młodych Kompozytorów i Wykonawców New Music - New Faces w Krakowie, Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich "Probaltica", 3. Festiwalu Muzyki Polskiej. Za granicą jej kompozycje były wykonywane we Francji i na Białorusi (w ramach prezentacji twórczości młodych polskich kompozytorów), Anglii (New Music from Poland and the U.K.), Niemczech ("Unerhörte Musik" w Berlinie), Szwecji (gdzie reprezentowała Polskie Centrum Informacji Muzycznej na koncercie IAMIC), Hiszpanii (16.-17. Jornadas de Informática y Electrónica Musical w Madrycie, 6. Festival Joven de Música Clásica, 5. Convención Internacional de Percusión de Mallorca) oraz Meksyku (24. Foro Internacional de Música Nueva Manuel Enríquez).

Kompozycje Aliny Błońskiej zostały zarejestrowane przez hiszpańskie Radio Clásica i Program 2 Polskiego Radia oraz prezentowane na antenie holenderskiego Radia Monalisa, estońskiego Klassika Raadio, Queen Radio Belfast Soundhour i Programu 2 Polskiego Radia.

W 2003 utwór "Wołanie w ciszę" na klarnet solo (2000) otrzymał wyróżnienie podczas Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie. Jest również trzykrotną finalistką konkursu Encuentro de Composición Injuve 2000, 2001 i 2002 (Hiszpania).

W 2007 na zamówienie polskiej i szwedzkiej sekcji ISCM (International Society for Contemporary Music) powstał utwór "Avgrund" na organy, który reprezentował Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej na Festiwalu "Listen to our History - told by Sound" w Szwecji. W 2010 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus" dokonała nagrania kompozycji "La música callada" na orkiestrę smyczkową. W tym samym roku odbyło się również prawykonanie utworu "Nattflyg" na taśmę, podczas 32. Foro Internacional de Música Nueva "Manuel Enríquez" (Meksyk) w ramach prezentacji madryckiego studia elektronicznego.

Ważniejsze kompozycje:

  • "La Jerusalem celeste" na sopran i alt solo, chór żeński, trio smyczkowe, flet i perkusję (1998)
  • "Chwal duszo moja Pana" na chór mieszany a cappella (1999)
  • "Canto del Amor" na wiolonczelę i marimbę (1999)
  • "Melancholia. Johann Sebastian Bach in memoriam" na orkiestrę kameralną (1999)
  • "Odbicia" na sopran i fortepian do słów Anny Kamieńskiej (1999)
  • "Lutoslawiana" na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2000)
  • "Wołanie w ciszę" na klarnet solo (2000)
  • "Modlitwa życia" na chór mieszany a cappella (2000)
  • "Out of Time" na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2001)
  • "La soledad sonora" na taśmę (2001)
  • "Sinfonia Spiritualis" na wielką orkiestrę symfoniczną (2001-2002)
  • "Entre el cielo y el mar - Lienzos de arena" na marimbę i taśmę (2002)
  • "Entre el cielo y el mar - Lienzos de arena" na marimbę, skrzypce i taśmę (2002)
  • "Płomienie" na flet, obój, klarnet, fagot, fortepian i perkusję (2002)
  • "Ziemia nieludzka" na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002-2003)
  • "Ziemia nieludzka" na klarnet, kontrabas, perkusję i elektronikę (2002-2003)
  • "Płomienie II" na orkiestrę smyczkową (2003-2004)
  • "La musica callada" na orkiestrę smyczkową (2004-2005)
  • "La musica callada" na wiolonczelę solo (2004-2005)
  • "Circles" na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2004-2005)
  • "Dla Almy" na fortepian (2005-2006)
  • "Dla Almy" na flet, flet altowy i flet basowy (2006)
  • "Sekwencja" na mezzospran (sopran) amplifikowany i przetwarzany na żywo (2007)
  • "Avgrund" na organy (2007)
  • "Nattflyg" na taśmę (2007-2008)
  • "Światłość w ciemności" na orkiestrę symfoniczną (2010-2011)

Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2003, aktualizacja: grudzień 2011.