Od lat 70. zainteresowana fotografią oraz instalacją. Studia w PWSSP w Łodzi (obecnie ASP) w latach 1969-1974 na Wydziale Tkaniny. Od 1983 jest kierownikiem Pracowni Tkaniny Unikatowej, od 1995 - profesorem. Doradca amerykańskiego czasopisma "Leonardo" (Journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology), w którym publikowała liczne artykuły w latach 1987 - 2000. Od 1975 roku do początsku XXI stulecia realizowała cykl pt. "Faktury i struktury" (technika czarno-biała i kolorowa), przedstawiający fragmenty pejzażu. W latach 80. wykonywała gobeliny oparte na fotograficznych pierwowzorach. W 1977 i 1984 wykonała serię zdjęć Sytuacje niezwykłe i odbicia, a w latach 1986-87 Ołtarze fotograficzne - czarno-białe fotografie pejzaży (formą nawiązujące do ołtarzy średniowiecznych), m.in. z motywami spalonych torfowisk i oblodzonych traw. W 1989 roku brała udział w wystawie "Spojrzenia - Wrażenia. Fotografia polska lat 80-tych ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi". W latach 90. tworzyła serie instalacji Arboretum, pokazywanych m.in. w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu (1991) i w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (1997, 2000). Brała także udział w Międzynarodowym Biennale FLEXIBLE - Pan European Art w 1993 i 1996 roku (Niemcy, Holandia, Wielka Brytania i Polska).
W 1995 powstała seria monumentalnych fotografii o ekologicznym i dokumentalnym charakterze Obrzeża i peryferie a w 1998 roku seria Sfera bardzo intymna - nic na sprzedaż, w której intymność i prawdomówność rodzinnych starych fotografii połączona została na zasadzie kolażu w asamblaże o minimal-artowskim i surrealnym znaczeniu. Jej wszechstronne prace fotograficzne oraz instalacje zaprezentowane zostały na dużej wystawie monograficznej "Aleksandra Mańczak. Pamięć obrazów" w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1999 roku. W tym samym roku brała także udział w zbiorowej wystawie "Wobec Apokalipsy. Pocałunek śmierci" (BWA, Bielsko-Biała), której celem było przedstawienie stosunku polskich artystów do problemu apokalipsy (malarstwo, rzeźby, fotografia, wideo i instalacja).
Od początku XXI wieku artystka z dużymi sukcesami zajmuje się problematyką obrazu cyfrowego (cykl Mury polskie, Płoty polskie), w którym posługuje się fotomontażem o wyrafinowanej warstwie symbolicznej, poruszającej problem zagrożenia, a nawet zniszczenia, wartości określanych mianem humanistycznych. Uzyskuje też bardzo interesujące efekty kolorystyczne i perspektywiczne z wyczuciem i umiarem korzystając z możliwości graficznych komputera, który w jej przypadku służy podkreślaniu waloru fotograficzności. Nowe prace pokazała na wystawie Assemblages & montages w Galerii "FF" w Łodzi w 2003 roku i na dużej wystawie zbiorowej Łódź Fotografii w Instytucie Polskim w Paryżu na przełomie 2003/04 i w Galerii "FF" w Łodzi w 2004.
Od 2004 roku jest pedagogiem w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi.
W latach 1995 – 2010 Mańczak pracowała nad cyklem, w którym motywem przewodnim jest kwestia stosunku człowieka do natury. "Kody natury" pokazała w 2011 roku na kilku wystawach. Kilkadziesiąt wielkoformatowych fotografii to studium trawy – artystka uzmysławia jak, często niezauważane, stale towarzyszą człowiekowi, wdzierając się w środowisko pozornie "oswojone" betonem i brukiem.
"Naliczono około 10 000 różnych gatunków traw i są uważane za najbardziej rozpowszechnioną rodzinę roślin na naszej planecie. Ich wszechobecność i zdolność wykorzystywania czy zagospodarowania najmniejszej odrobiny przestrzeni do życia w najbardziej niesprzyjających okolicznościach od zawsze budziły mój podziw i zdumienie" – mówi Mańczak.
Prace w zbiorach m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Instituto de Cultura W Morelia (Meksyk), Savaria Muzeum w Szombathely (Węgry), Riddoch Art Gallery w Mout Gambier (Australia), ZABO w Norymberdze.
Autor: Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień 2004; akt. AW, czerwiec 2015.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1977 – Salon Bydgoskiego Towarzystwa Fotograficznego, Bydgoszcz
- 1988 - "Aleksandra Mańczak. Fotografia i tkanina", Galeria Bałucka, Łódź
- 1991 – "Obiekty przetworzenia i sublimacji", Galeria Manhattan, Łódź; "Włókno, papier, skóra", Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg
- 1993 – wystawa retrospektywna, Galeria 72, Muzeum Okręgowe, Chełm
- 1995 – "Moje Arboretum", Ośrodek Propagandy Sztuki BWA Łódź, Państwowa Galeria Sztuki Płock i Muzeum Ziemi Lubuskiej Zielona Góra
- 1996 – "Moje Arboretum", Galeria Biała, Lublin
- 1998 – "Przedmioty – Fotografia – Reminiscencje", Galeria FF, Łódź; "Fotografie, Inštalacie", Považka Galeria Umenia, Žilina, Słowacja
- 1999/2000 – "Pamięć obrazów", Galeria Bielska, Bielsko-Biała; Muzeum Sztuki Rezydencja Księży Młyn, Łódź; Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko; Galeria Miejska, Arsenał, Poznań
- 2001 – "W kręgu Arboretum", Wieża Ciśnień, Konin
- 2002 – "Sfera intymna", Galeria 261, ASP im. Wł. Strzemińskiego, Łódź; "Aleksandra Mańczak: asamblaże i montaże", Galeria Nowy Wiek Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
- 2003 – "Assemblages & montages", Galeria FF, Łódź; "Tablice pamięci", Płocka Galeria Sztuki, Płock
- 2004 – "Raj – 4 pory roku", Galeria Bałucka, Łódź; "Znaki retencji" Amcor Rentsch, Łódź
- 2005 – "Raj – 4 pory roku", Galeria Sztuki Współczesnej, Włocławek
- 2006 – "Aleksandra Mańczak – fotografie, "Płoty polskie i Mury polskie", Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, Kraków; Initiative G.G. 1973e.V., Stadtmuseum Gross-Gerau, Niemcy
- 2007 – "Polyhomo", Galerie der Ort, Berlin
- 2011 – "Kod natury", Miejska Galeria Sztuki w Łodzi