Kompozytor i puzonista. Urodzony 4 kwietnia 1941 w Stiring-Wendel (Francja), zmarł 17 marca 1991 w Katowicach.
-
Kompozytor i puzonista. Urodzony 4 kwietnia 1941 w Stiring-Wendel (Francja), zmarł 17 marca 1991 w Katowicach.
W latach 1960-64 studiował grę na puzonie w klasie Feliksa Kwiatkowskiego (dyplom z odznaczeniem), następnie - w latach 1965-70 - kompozycję pod kierunkiem Bolesława Szabelskiego (dyplom z wyróżnieniem) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. W latach 1972-73 odbył studia uzupełniające w zakresie kompozycji u Iannisa Xenakisa w Paryżu. Równocześnie, od 1960 do 1972, był członkiem Orkiestry Filharmonii Śląskiej. Od 1970 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki.
Jego utwory były wykonywane z sukcesem na czołowych polskich festiwalach muzyki współczesnej, m.in. podczas "Warszawskiej Jesieni", Festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu.
Aleksander Glinkowski był laureatem kilku konkursów kompozytorskich. W 1968 otrzymał wyróżnienie w Konkursie Związku Kompozytorów Polskich w Kamieniu Pomorskim za utwór Passacaglia lugubra na organy (1968), w 1970 - II nagrodę w Konkursie Związku Kompozytorów Polskich za Ostinato na chór mieszany i taśmę (1970), w 1972 - III nagrodę w Konkursie im. Artura Malawskiego w Krakowie za Koncert wenecki na obój i orkiestrę (1972).
Ważniejsze kompozycje:
- Gdybyś musiał kiedyś... na chór mieszany (1960)
- Kolor wiosny na chór mieszany (1960)
- Kwartet smyczkowy (1966)
- Inicjacje na kwartet smyczkowy, organy i perkusję (1966)
- Pieśni Safony na alt, orkiestrę i taśmę (1967)
- Passacaglia lugubra na organy (1968)
- Amphi [wersja I] na obój i 2 fortepiany (1968)
- Amphi [wersja II] na obój i fortepian (1968)
- Passacaglia na organy (1968)
- Aisthesis na organy i orkiestrę (1969)
- Pour trombone na puzon, wiolonczelę i fortepian (1969)
- Sequentia na saksofon altowy i fortepian (1970)
- Ostinato [wersja I] na chór mieszany i taśmę (1970)
- Ostinato [wersja II] na dwa chóry mieszane (1970)
- Koncert wenecki na obój i orkiestrę (1972)
- Stasis na kwartet smyczkowy i taśmę (1973)
- Après silence, teatr instrumentalny (1974)
- Muzyka przestrzenna [wersja I] na 4 zespoły orkiestrowe (1974)
- Muzyka przestrzenna [wersja II] na taśmę (1974)
- Dialogos I na fortepian na 4 ręce (1976)
- Trzy etiudy na chór żeński (1977)
- Concerto notturno na klawesyn i zespół kameralny (1979)
- Sinfonia mesta e tranquilla na alt, chór mieszany i orkiestrę (1979)
- Chwila westchnienia, kantata na alt lub baryton i orkiestrę (1980)
- Sonata organowa (1981)
- Kantata na powrót cichego syna na głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę (1981)
- Intermezzo na skrzypce lub flet z orkiestrą kameralną (1983)
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2003.